Blodspår(?)
Tänkte testa att spåra med Opsis, blodspår då det verkar enklast att göra ensam. Nu till saken; jag har inte en blekaste aning om hur man gör ): Vart man får tag på blod, hur man ska göra spåret o.s.v. så alla tips är välkommna!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Personspår är det enklaste du kan göra ensam.
Jo, jag läste den innan men jag förstår inte riktigt hur man ska göra ):
Du gör precis samma som med blodspåret, förutom att du slipper kladda med blod och klövar.
Fast nu var det ju så att jag inte riktigt vet vad blodspår är? xD
Jaha!
Gå en liten sväng i skog, på gräsmatta eller asfalt. Du kan ibland lägga ner godis, eller en leksak som din hund tycker om. Vänta i 45 minuter-1 timme, sedan hämtar du din hund. Gå rakt över spåret, fram och tillbaka och vänta tills hunden börjar nosa i spåret. Sedan följer du bara efter hunden och berömmer den lugnt och stilla.
Kikade runt och fann lite info här på iFokus.
Personligen tycker jag det är bättre att starta upp med personspår så att hunden får intresse för spåret, blir mer spårnoga och man (läs; hunden) får lite rutin på det hela. Men så har jag haft turen att få tag på ett åbäke som blir så taggade av blodspåren så ögonen håller på att ploppa ut varje gång vi spårar😃
För att få allra bästa resultat med ett spår av alla slag är det bra att börja med "hårda"spår, ex på asfalt. Visst kan det vara svårt i början men det går hur mycket bättre senare i ett ordentligt spår. Tycker du ska gå på personspår först (med godis, leksak), sedan vilt (blodspår). Ett spår med snuslådor fullt med godis och leksaker efter vägen är en jättebra start! Super kul, spec när hunden får öppna lådan tillsammans med husse/matte!
Om du jättegärna vill gå viltspår, skulle jag visa skanken (rådjursbenet) först för hunden (vissa hundar tycker den är obehaglig till en början, men släpper efter ett tag och det kan sluta med en super glad lysisk hund.
Blod köper du i vanlig affär, ica brukar ha, nötblod då i burk. Du häller över det i en vanlig cola flaska och gör ett litet hål i korken, dock inte för stort hål då det kan bli alldeless för mycket blod i spåret. Skanken fäster du i ett rimligt långt snöre.
-N'är du börjar gå spåret ska du innan trampa på skanken och hälla blod på den, ganska mycket. sedan går du, håller i snöret till skanken i ena handen och blodflaskan i andra som du bara vänder tills det kommer droppar, tryck ej. Du går så långt du känner, droppa ungefär varannat steg med blod. I slutet fäster du skanken i något och häller blod på den, lika mycket blod som i början. Gå vinkelrätt ut. I ett tävlingspår går det trygt ca 2 dl blod.
Som nybörjare på blodspår är det bättre att vara två, ena blodar andra drar skanken och fäster vimplar, om man nu vill ha det.
Lycka till!
Detta kan ju vara bra att känna till 👍

Det är lättast att gå en kurs i viltspår innan man börjar lägga spår själv.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag går viltspår kurs nu och min tränare säger att man inte ska lägga sina egna spår ibörjan för då kommer hunden gå på husse/matte doften. Så vi lägger spår åt varandra och efter några gånger när hunden lärt sig då kan man börja lägga dom själv för då kommer dom fortfarande följa blodet. Sen kan man göra tester för att se om det är blodet eller människan dom följer. :-)