Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 12860 ggr
[Teddies matte]
6

Plötslig hälta

Någon som varit med om liknande?

Min hund har plötsligt blivit halt över natten, inget konstigt igår men idag stöder han inte på ena bakbenet. Man får klämma och känna på benet utan att han bryr sig eller piper till.

Skall ringa vet. när de öppnar, men någon som vet vad det kan vara?

Tillägg: Vid närmare koll är han rätt röd under tassen och har även börjat bita/slicka under tassen, kan det vara svamp eller liknande?

russin
0

Svamp blir dom inte halta av i den bemärkelsen. Klobrott, sticksår eller annat låter mer troligt om hunden är irriterad på tassen.

[Teddies matte]
0

#1 Vad jag läst kan de börja halta vid sår eller svamp under tassen, när han var ute en korta runda imorse gick han helt ok, lyfter benet mellan varvet, går ibland normalt, men ibland hoppar han på 3 ben, verkar som något som är irriterat under tassen. Skall till veterinär idag.

russin
0

Raka mellan alla tramdynor, så ser du sår och annat lättare🙂

Renor
0

Visst kan de vörja halta av svamp eller liknande. Det handlar ju om att det gör ont eller är obehagligt att sätta ner foten! Kolla om man har nån spricka, flisa eller liknande. Och försök prcisera VAR det röda är eller vart det utgår ifrån.

Ps. se till att kan inte slickar, sånt är alltid dåligt!!

[Teddies matte]
0

#3 Vi skall snart till veterinären, så får se vad denne säger, är dock rätt säker på att det har något med huden under tassen att göra och inte något värre med själva benet, var ute igen med honom nyss och då gick han helt normalt, bara när han är inne som han börjar bita under tassen och haltar.

[typellisch]
0

#5 Säkerligen något vid trampdynan.. hoppas det inte är något allvarligt. Lycka till!

Pennybus
0

Det var det som hände med Ops och han har/hade en infektion/inflammation vid början av klon, och betedde sig precis som din, dock blev det värre med tiden.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Renor
0

Ja, tyvärr blir det ju ofta så :-( Gå till veterinären TS !!! Innan det blir för mycket och jobbigt

[Teddies matte]
2

#8 Som jag skrev inväntade jag veterinärtid och nu har jag varit där, det var inget som helst fel med min hund. En liten, liten sårskorpa fanns mellan trampdynorna men det var allt, ingen svamp, inget fel på själva benet, vet. gjorde en knäledsundersökning på samma gång, inget fel. Märkligt, antagligen är han lite väl känslig bara och isåfall berodde den kortvariga hältan på det fd. såret/sårskorpan.

[typellisch]
1

#9 Skönt :)

Renor
0

Gu va bra! Det vet vi ju alla att även sårskorpor kan klia!