Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 1019 ggr
[Murvel]
0

Dagmatte = 100 procent tid med hunden?

Ni som har dagmatte eller är dagmatte. 

Är det ok för dagmatten att ibland lämna daghunden ensam vid kortare ärenden eller exempelvis möten på under en timme? (givetvis ska man ha diskuterat det med ägaren först, så att man är överens, men jag undrar hur ni ser på det rent generellt). Är det aldrig ok att lämna daghunden i hemmet?

Som dagmatte kan man ju ha hunden i uppemot 10 timmar, och för en så pass "liten" ersättning som det ändå är med typ 100-150 kr/dag för att vara totalt låst, så undrar jag hur ni ser på det hela. Det är ju antagligen inte så att matte/husse själva sitter hemma konstant (utan att handla ens) med hunden, om den inte lider av grov separationsångest. Samtidigt är det under ens ansvar och hunden ska ha det så bra som möjligt.

Åsikter?

htt
3

Jag känner så att anledningen till att man lämnar hunden hos dagmatte från första början är ju för att den ska slippa vara ensam!
Men har man en hund som e ok att lämna en kortare stund så varför inte, men efter diskussion med ägaren förstås :) som du skrev.

Tjuhobbit
2

Det beror naturligtvis helt på vad man avtalat med ägaren. Men generellt så - ja, självklart måste man kunna uträtta vissa ärenden även om man är dagmatte.

Neela
0

Min hund har separationsångest så jag ser helst att han inte är ensam. Sen förstår jag att det inte alltid är genomförbart för dagmatten och väljer kanske att inte jobba eller lösa det med någon annan den stunden om det behövs. Vi har en bra dialog kring det så det brukar gå att lösa på ett bra sätt så Sune är nöjd :)

[typellisch]
0

Såklart ska man få vara lite ''fri'' fast man är dagmatte men jag skulle nog aldrig acceptera om personen stack ner på stan varenda dag i flera timmar och shoppade och fikade med sin vänner. Okej om man måste till tandläkaren eller doktorn, ta en fika någon gång med sin vän, gå bankärenden osv. Det finns gränser på vad som är rimligt :) Jag väljer ju dagmatte för att jag inte vill att min hund ska vara själv på tok för mycket (nu har inte jag någon utan är på jakt efter en men det är såhär jag tänker) men jag kan förstå att man måste på ärenden eller bara vill träffa en vän för fika då och då.

[Murvel]
0

#4. Personligen hade jag bytt dagmatte om det framkom att denne gick iväg för att fika med sina kompisar (utan hunden) om det inte varit av en väldigt speciell anledning. Men om dagmatten gjorde något ärende ibland på max en timme, så skulle det vara helt ok - så länge jag inte hade en hund som stressades väldigt av att bli lämnad.

[Sniff]
3

Jag har lämnat två daghundar ensamma i ca en timme en gång. Jag hade pratat med ägaren och hon tyckte att det var okej. Det gick bara bra🙂

Brukar inte lämna vovvarna hemma själva när jag vaktar, om jag måste iväg så brukar jag försöka få någon annan (t.ex min syster) att vakta under den tiden. Men den gången hade jag utvecklingssamtal på skolan, resten av dagen var jag ledig. Eftersom det var under en vardag då det inte var någon annan hemma hos mig så fick hundarna vara ensamma.

Att, som dagmatte, lämna hunden utanför affären tycker jag är hundra gånger värre än att lämna henom ensam hemma.

Driva
1

Jag har sagt till min dagmatte är det är helt okej att lämna hunden kortare tid, tex för att handla, till läkaren, hämta barnen osv. Alltså någon timme då och då. Men inte att hon får vara ensam massa timmar varje dag. 

Mina hundar klarar alldeles utmärkt att vara ensamma, men om de skulle bli lämnade tex 5 timmar varje dag hos dagmatten ensam, hade de lika gärna kunnat vara hemma och jag åkt hem och gå ut med de. Men helt okej att de lämnas då och då, under kortare tid, det blir de ju hemma också…

Besök min blogg: http://bumpi.se

[NinaCrown]
5

Jag har varit dagmatte ett par ggr, och kommer troligen bli det igen snart. Jag tycker att det är fullt logiskt att jag ska kunna springa ner till tvättstugan eller snabbhandla mjölk till middagen medans hunden stannar i min lägenhet.

Dock skulle jag aldrig åka iväg i mer än en timme om det inte var något otroligt viktigt (som ifall jag sprettat halspulsådern och måste åka till akuten).

Ägaren har betalat mig för att ta hand om deras hund, då ska jag även göra det.

Jag har ett möte som varar i ungefär 1-1½h en gång i veckan, men har bestämt med den jag har möte med att vi ska ha det utomhus så att jag kan ta med mig hunden.

Skulle det dock bli så att jag måste till läkare, tandis eller något annat sådant där jag absolut inte kan ta med mig hunden, så kommer jag be ägaren att låta någon annan ha hunden just den dagen eller tills mötet är slut och jag kan komma och hämta den.

[Murvel]
0

#8 Låter vettigt :)