Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3453 ggr
Cissi-93
0

Orijen???

Jag har två hundar som jag har BARFat det senaste halvåret. Problemet är dock att dem inte gillar den maten.. Iaf inte den yngsta. Den äldre har aldrig gillat någon hundmat och har alltid varit EXTREMT kräsen. Men tack vare barfen, som jag för övrigt varit tvungen att mata henne med, gjorde underverk. Hon som bara vägde 5kg väger nu 6, hon har blivit min lilla energiska knäppa valp igen! Men jag orkar inte mer. Jag har matat henne 3 gånger om dagen i 6 månader. Och den yngsta har alltid haft bra aptit men har blivit sämre och sämre med BARFen. När hon fick torrfoder så slukade hon maten och nu fnyser hon åt den när hon ser vad jag har att komma med.. Jag känner att det börjar bli för mycket. Jag kommer ingen vart och det blir inte bättre! Bella kommer aldrig äta BARF själv och Mimmi kommer aldrig äta med glädje.. Och jag fasar över varje måltid dem ska få.. :(

Efter mycket tänkande har jag bestämt att jag går över till torrfoder igen. För allas skull. Känner mig smått misslyckad när jag inte kan få dem att äta det som jag anser vara bäst för dem och att jag nu behöver börja med torrfoder igen. Men iallafall. Jag har nu letat runt som en galning på nätet för att hitta ett bra torrfoder som är så likt det naturliga som möjligt. Har suttit i timmar och nu har jag hittat Orijen, hade tänkt att variera deras foder så mycket som möjligt så att dem inte behöver äta samma tråkiga varje dag. Undrar om ni har några åsikter/tankar/erfarenheter om detta foder? Bra/dåligt? Varför? Finns det något som ni anser vara bättre? Uppskattar all hjälp :)

[tintilar]
0

Ha inte dåligt samvete. Du ska ge din hund det som passar din hund. Alla är inte lika och ska inte ha samma kost.

Orijen är ett jättebra foder men numera väldigt dyrt. Det finns andra bra foder för bättre pengar. Acana ger jag. Acana ranchlands är väl ett v deras dyrare variant med mkt kött, inget spannmål. Jag tycker dock att det går lika bra att ge basvarianten, i den finns spannmål i form av potatis. Acana innehåller mindre kött än Orijen i regel (varierar lite bland sorterna) och mer grönsaker istället.

Sen finns Taste of Wild, i samma prisklass som Acana. Det har jag hört mkt bra om.

[tintilar]
1

Jag har ffa givit dessa foder till mina katter. Det blir faktiskt billigare än billighetsfoder pga att åtgången minskar så pass mkt - dom har fri tillgång. Men har Acana även till hund. Både Acana och Orijen har varit superbra.

Cissi-93
0

#1 Tack! Skönt att höra att man tänker rätt iallafall! :) 

Att det är dyrt spelar absolut ingen roll! Haha, så mycket pengar jag har spenderat på deras mat så blir det nog billigare iaf.. Med alla tillskott, benmjöl, blodmjöl, laxolja!! Alla försök till att få henne att äta ordentligt själv! Vill bara att de ska ha det bästa. Läste på lite om Acana. Deras spannmålsfria låter också super! Kanske kan variera mellan de spannmålsfria Acana och Orijen för att göra det roligare för dem att äta? Ska läsa lite om Taste of Wild men gillar inte riktigt deras innehållsförteckningar riktigt, står inte hur stor del av fodret som är kött! Det jag gillar med Orijen är att det verkligen står att det är tex 80% kött osv! 

#2 Låter jättebra! Det var också en anledning till att jag funderar på Orijen! Dem behöver inte äta särskilt mycket för att få i sig allt, dem tycker inte om att äta mycket. Tröttnar verkligen snabbt och blir mätta väldigt snabbt!

[fabienne]
0

Jag testade Orijen under en period och jag uppfattade det som ett bra foder att ge. Bättre avföring och bättre päls. (I alla fall jämfört mot Doggy…) Dock har ju Orijen ganska högt proteininnehåll i sitt foder vilket jag blir lite osäker på då det skiljer så markant mot de flesta andra foder. 38 % protein är ganska mycket.

Jag vet inte vad det har för inverkan på hunden, om det har någon, men kanske värt att kolla upp i alla fall. :) Lycka till i foderdjungeln!

Fenix_Chicci
0

Jag har hört att den höga proteinhalten kan överbelasta njurarna. Om det är sånt vet jag dock inte, men jag skulle valt Acana, vilket jag även ger till ena hunden och gav till den andra innan jag började barfa henne.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Cissi-93
0

#4 Kul att höra! Ja, är också lite tveksam till det men hur mycket proteiner innehåller kött i torrsubstans? Hittade en länk på Orijens hemsida javascript:nicTemp(); som handlar om detta! Orkar dock inte läsa den eftersom den är på engelska och lite halvt jobbig att läsa.. Men du kanske är intresserad!

Tack! :)

Cissi-93
0

#5 Om jag förstått det rätt så handlar det bara om sjuka hundar? Det många andra säger är att en fullt frisk hund inte ska ha några problem med det. Men det är ingen som kommer med några bevis på det så vet inte riktigt vad man ska tro på. Dem flesta som ger Orijen tycker deras hundar mår super på det. Lutar lite mot att jag varierar mellan vissa Acana och Orijen foder så dem får lite variation! :) Men vill ha alternativ.

[typellisch]
0

Acana Lamm och Äpple hade jag innan VoH (och ger fortfarande innan läggdags) och var nöjd!

Cissi-93
0

Angående protein så har lite smått börjat läsa artikeln och det står 

"Evidence that high protein diets enhance renal function in normal dogs has led to confusion among veterinarians who have been told for decades that low protein diets may be beneficial for kidney function."

Ska försöka läsa igenom hela så småningom :)

Cissi-93
0

#8 Tack, men föredrar ett foder helt utan spannmål och tycker det är lite för lite kött i! :)

[typellisch]
0

#10 Antog det :) Men Acana för övrigt är ett bra märke

Cissi-93
0

#11 Haha, men tack ändå! Som sagt, uppskattar alla tips! (:

League
0

jag har Brit. Hög kötthalt mm. Nu får dem mest kött, men jag tycker att det är ett bra foder, köpte det på djurmagazinet, skitnöjd med fodret! Ännu gladare blev jag när hittade det på Ullared, jag blev glad att dem säljer ett BRA foder till billigt pris :)

Cissi-93
0

#13 Hmm.. Blir lite fundersam när jag läster att det innehåller bla. Lamm(produkter!), betmassa, ris, riskli och Kalkon(BIPRODUKTER!?). Blir nästan lite rädd när det står biprodukter i foder :/ Kan vara vad som helst från djuret! Men tack för tipset, tror dock inte jag kommer köpa brit :)

JamieBlue
0

#14 Jag tror de flesta hundfoder består av biprodukter, alltså sådant som inte går till människoföda. De lär ju inte mala ner filéerna i hundmaten, det kan de ta mycket mer betalt för som människoföda :) Men jag vet inte exakt vad som menas med biprodukter, det är ett antagande.

Cissi-93
0

#15 Njaa, det är inte riktigt det jag menar, jag förstår såklart att dem fina delarna går till oss människor men står det biprodukter så kan det vara vad som helst i! Klövar, näbbar, klor, fjädrar.. Osv! Om man läser Orijens innehållsförteckning står det i början "Färskt benfritt kycklingkött (20%), torkat kycklingkött (15%)". Här står det specifikt att det är KÖTT i maten! Ord som kött, biprodukter, spannmål, delar osv ska man akta sig för då det kan finnas vad som helst i fodret då. :)

[fabienne]
2

#6 Ska läsa igenom länken imorgon när jag samlat ork. Jag blir så rastlös av sådana där texter, haha. Verkade jätteintressant i alla fall!

Efter en snabb googling hittade jag detta: http://helahunden.wordpress.com/2009/04/28/lita-aldrig-blint-pa-den-angivna-proteinmangden/

Längst ner står det om proteinvärden i färskfoder och torrfoder. Det kanske kan vara lite till hjälp för… någonting… 😂 Jag tänkte jag skulle fortsätta läsa om detta imorgon men just nu känner jag att jag har varit vaken lite för länge. Måne

JamieBlue
0

#16 Ok, jag förstår.

MatildaTure
0

Har du provat att ge dem Vom og Hundemat? Min kille är extremt kräsen och tycker att rått kött är äckligt, men VoH Exklusiv älskar han! Du kan ju köpa en korv och testa, för min kille har det varit stor skillnad på de olika sorterna - vissa vägrar han att äta.

Cissi-93
0

#17 Haha, ja gör det! Ska också försöka läsa igenom den nån gång idag.. Om jag orkar! 

Ååh, tack för länken! Ska kolla på det sen! :) 

#19 Ja, det har jag, försökte det i några veckor men det funkade inte. Jag tror hon tycker det är jobbigt att det är kladdigt och blött osv.. Hon är en liten prinsessa som inte gillar att skita ner sig! Dessutom tror jag inte att hon tycker det smakar särskilt gott. När hon var valp, innan hon kom till oss, så blev hon väldigt bortskämd, åt nästintill bara människomat och tyvärr sitter det fortfarande i.. Hennes pappa är exakt likadan, vill verkligen inte äta hundmat!

[tintilar]
0

Jag tror inte att biprodukter är negativt. Det är nog nyttigare men ett foder som innehåller allt från djuret och inte bara kött.

Cissi-93
0

#21 Vad jag har förstått är att biprodukter är väldigt svåra att smälta och totalt värdelösa för hunden. Man ska absolut inte tro på allt som sägs men jag tycker det låter vettigt och skulle därför aldrig ge mina hundar foder med biprodukter! :)

Fenix_Chicci
0

Det är skillnad på biprodukter och köttbiprodukter. Biprodukter kan vara tex. klor, fjädrar, näbbar m.m. vilket är väldigt svårsmält. Köttbiprodukter däremot kan vara tex. tunga och är helt okej som mat.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Forest]
0

Har gett detta o ger det än fast som resefoder och godis, jag tycker detta är kanonfoder. Enjas uppfödare har gett detta foder i många år o ser hur fina hennes hundar o valpar alltid är.

Cissi-93
0

#23 Absolut, det vet jag! Men i Brits foder står det bla "kalkonbiprodukter". Iof i lightfodret men ändå. Tycker inte heller om att det står saker som "lammprodukter" i deras vanliga foder.. Vill helst av allt veta exakt vad det är för kött eller produkter som är i. 

#24 Härligt! Har nu beställt hem två olika Orijen foder till hundarna och det ska bli väldigt spännande att se vad dem tycker och hur dem mår utan det! :)

[Forest]
0

Jag har bara gett 2 olika valp och den röda. Dessa säljs där vi köper mycket annat till hundarna o katten. Jag ger hundarna voh men smidigt att ta med torrfoder när vi är på resande fot :) . Hundarna gillar maten även andra hundar vi är ute med gillar detta som godis, går dagligen med collie som vill ha lite mumms :)

Cissi-93
0

Köpte hem Orijen Puppy och Regional red till slut, dem har ätit det i 3 dagar nu och än så länge gillar dem det! Yay! Dem tyckte det var jättegott första dagen, andra dagen förstod dem att det var mat och inte godis så då var det inte lika spännande längre.. Men provade idag med att ha fodret framme i både mitt rum och i köket dygnet runt, dem sover hos mig och precis innan vi gick och la oss så stod dem tillsammans och åt!! Verkar som om dem gillar att äta på natten och småäta på dagen! Första gången jag någonsin ser Bella äta helt själv och helt frivillig! Blir så glad! 

Haha, har även hittat ett annat foder Ziwipeak som jag tänkte testa att ha som godis, för dyrt att ha som helfoder.. Då behöver dem inte heller äta lika mycket mat vilket nog Bella blir glad över, hon tycker det är jobbigt att äta mycket på en gång men vill inte heller ha mat flera gånger om dagen.. :P Haha kommer bli fattig av att köpa så dyra foder!