Kontakt och passivitetsövningar behövs!
Jag är lite lätt intresserad av hur ni rekommenderar att man ska träna passivitet och kontakt! Dela mer än gärna med er, då blir jag glad.
Jag tränar redan min valp en del, men letar kanske efter någon variation då han verkar bli uttråkad av samma övningar. Så hur gör ni?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Passivitet kan man träna när som helst och var som helst, hemma, utomhus, i olika miljöer och olika situationer, bara sitta ned någonstans och ta det lugn och inte göra något alls. Träna växling av aktivitetsnivåer.
#1 Det gör jag redan men tänker mer om någon har något specifikt moment som de rekommenderar.🙂Det är mest kontakten som svajar lite passivitetsövningarna är jag bara nyfiken på.
#2- Många rekomenderar en typ av passivitetsträning som heter ryggsäcken! :) Om ni inte tidigare kört på den kanske det kan vara värt att pröva?
Vi har testat den, bland den första passivitetsövningen jag lärde mig😛
"Filten" är också en övning. Boken "Släpp kontrollen lös" är bra gällande passivitet och aktivitet.
Då ska jag försöka att hitta den boken. Känns så roligt att lära sig nytt.😃
För mig har det funkat perfekt genom att jag helt enkelt tar med mig en filt (var höst/vinter när jag hade en valp hemma) och virrade runt Molly i sedan satt vi bara och glodde på allt och inget.
På stan, i skogen, på en gångstig, utanför oss osv osv.
Första jag gjorde med våran när hon var valp var att ta henne till skogen, sitta på en sten och inte göra ett skit.
Dröjde inte länge innan hon satt med mig och acceptera läget.
Vi repetera det varje dag vi var i skogen och ökade sedan utåt till områden med mer rörelse och resultatet blev att jag idag har en lugn hund som inte varvar upp av stress.
Kontaktövningar har jag inte tränat mycket på förutom vid draget, då vill jag hon har fokus på mig men jag brukar göra det enkelt för mig och berömma henne när hon själv söker kontakt med mig så på så sätt tar jag tillvara på hennes egna initiativ.
Men kan inte påstå att jag har en hund som kan gå bredvid mig totalt fokuserad på mig, åh nej finns bättre mer intressantare saker än glo på matte. 😉
Just det, kontaktövningar!
Jag ropade min hunds namn ''Molly'' och i början kollade hon på mig en mikrosekund typ och jag var snabb att belöna. Idag kan hon kolla snabbt på mig, när hon inser att hon inte får belöning på en gång så kollar hon upp på mig och då får hon godis :) Det har lönat sig när jag har Molly lös ute.. hon reagerar snabbt på sitt namn. Behöver bara viska lite lätt så vänder hon på huvudet åt mig!
#8 Hahahahah alltså Ezio är ju duktig på att slänga blicken mot mig hela tiden speciellt när han är lös, men oftast vill han ju hålla koll på mig utan att titta och ögonkontakten glömmer han bort när vi tränar.
Min förra husky vad lika dan🤪Men jag ger mig inte!!!! Samojeden var omöjlig att träna samma moment om och om igen, utan max fem gånger sen även om det gick en månad tills nästa gång med världens bästa godis blev hon grinig och motvillig men gjorde det ändå för hon veeet ju redan det här så varför ska det repeteras!!!😃
#10 Nu kan ju inte min gå lös men nog slänger hon blicken mot mig alltid och ibland kommer hon och puttar till mig med nosen ifall hon förväntar sig godis men inget kommer (nackdelen med att ha lärt henne kommandot "putt", då används det i alla lägen).
Under träning har hon full fokus på mig utom om vi är utomhus och en fågel skulle få för sig att reta hennes syn fällt eller en annan hund, då sitter hon och tittar på det istället. Förr brukade hon hålla fokus på människor också under träning men den scenskräcken har försvunnit allt mer så idag kan hon utföra freestyle bland massa folk med fokus på mig.
Hon är något envis men jag är då envisare och med tanke på att du har Husky så gissar jag att även Ezio är lite envis också. ;)