uppfödare annonserar på blocket
Hur ser ni på registrerade uppfödare som annonserar på blocket?
Själv är jag kluven, visst man når ut till många människor, men är det rätt människor? Samtidigt förstår jag ju att man vill få sålt sina valpar… Vad tycker ni?
Tycker det är helt ok, man får ju hur som helst se till att man säljer till rätt människor. Tycker man får göra som man vill, sålänge man är noga med hemmet :)
Jag vet inte mycket om hundar men har bott inneboende hos en -bra- kennel. Hon behövde -aldrig- annonsera på blocket och överröstes av telefonsamtal, hade alltid flera kullar bokade innan de ens fanns :)
För mig personligen känns det som att om en uppfödare (en annan sak är ju privatperson kan man tycka) inte har tillräckligt med köpare om hon annonserar ut där och då känns det som att det finns en hund begraven där, so to speak.
Skulle jag köpa hund i framtiden hade jag inte valt en uppfödare från Blocket.
Tja de får väl göra hur de vill… Men jag själv skulle inte köpa en hund från blocket, tycker det ger ett oseriöst intryck att sälja där personligen.
#2 lite så resonerar jag också… en bra uppfödare borde få sålt sina valpar utan blocket…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oavsätt hur man annonserar så kommer ju vem som hälst kunna se annonsen. Blocket är väl inte värre än anslagstavlor eller på nogon rasklubb :)
Det är ju oxå upp till uppfödaren att inte sälja sina valpar till vem som hälst, tycker jag :)
#5 Känns som att det kan bli vem som helst om man ändå gått så långt som att lägga ut det på Blocket.
Om man handlar på Blocket är man då automatiskt en dålig människa/hundägare/kattägare/bilägare ? Det är betydligt enklare att sitta på Blocket och leta hund än att gå in via rasklubbarna där uppfödarna ofta slarvar med att uppdatera när de byter hemsideadress mm
Jag har inte själv köpt hund via Blocket men känner många som gjort det och känner även de som säljer via Blocket. Som uppfödare råkar man nog ut för lika många rötägg oavsett om/var man annonserar.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Om det blir valpar över är väl blocket perfekt.
Man måste inte sälja bara för att nån nappar på annonsen.
≧◔◡◔≦
Det finns väl oseriösa människor överallt, inte bara på blocket. Det gäller väl att man som uppfödare är noga med vem man väljer att sälja valp till.
Ser faktiskt inget fel att annonsera ut på blocket om man inte får sina valpar sålda som #8 beskriver.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

varför skulle det vara fel? Jag har annonserat på blocket, Marsvin, kanin och hamster och även hund. Det gäller att sålla. Vi fick hur mycket mejl som helst, men vi valde bort måånga.
Jag hittade visserligen Lexis uppfödare via rasklubben, men de hade även en annons på blocket. De är inte oseriösa för det. Man får helt enkelt välja bort dom som inte verkar seriösa valpköpare. .
Nej, jag skulle aldrig, aldrig annonsera på Blocket.
Det finns så många andra sätt. Ett sätt att slippa annonsera är att se till att man har köpare innan man parar. Nu vet jag att det kan bli återbud och fler valpar än beräknat.
Det är inte annonsplatsens fel att det sker oseriösa försäljningar. Det är upp till köparen att kolla upp säljaren och produkten och upp till säljaren att kolla upp köparen.
Min valps uppfödare hittade jag genom SKKs uppfödarlista, men jag vet att de även annonserat på Blocket eftersom de får fler svar på det sättet, fler seriösa också än de som hittat annonsen på rasklubbens valphänvisning.
Valles uppfödare lade ut annonsen om Valle och hans syskon på Blocket. så det var ju tur, annars skulle jag aldrig ha hittat min valp.
Jag var redan innan jag hittade annonsen intresserad av att köpa valp från hennes kennel, men hennes hemsida var inte uppdaterad, och jag såg att hon hade valpar på valphänvisningen på rasklubben. Så när jag kikade lite på Blocket så såg jag hennes annons. Anledningen till varför hon lade ut på Blocket var för att det är så dåligt med köpare uppe i norrbotten. Och hon ville nå ut till så många som möjligt. Och det är väl ändå förståligt. Hon har fortfarade en valp kvar, och det säger ju en hel del om hur noga hon är med att valpen hamnar i rätt hem och hur dåligt det är med intresserade i norrbotten.
Nu fick hon tyvärr en del mejl och telefonsamtal som frågade om hon kunde tänka sig att skicka ner valparna(!) Och det ville hon ju absolut inte göra såklart. Hon är väldigt noga med att man kommer dit och träffar henne och valparna, samt pratar igenom tillsammans för att se att både valp och valpköpare, + hon och valpköpare klickar innan man får köpa valp av henne. Så hon är väldigt noga med att de som hör av sig är seriösa.
Sen tycker jag att priset också är viktigt och visar hur seriös man är, en oseriös boxeruppfödare som slumpar ut valpar skulle inte sätta ett pris på 14'000.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tycker inte att det är oseriöst att man annonserar på blocket bara att uppfödaren ser till att vaplen hamnar i ett bra hem så gör det ingen skillnad tycker jag!
Nej jag tycker inte att det är oseriöst att annonsera på Blocket, det finns oseriösa köpare och säljare överallt och inte bara på Blocket och man får sålla bland svaren/annonserna helt enkelt.
Nej jag tycker inte det är oseriöst. Uppfödarna måste ju få synas! Det är hur resten av köpet går till som är viktigt, inte hur man fick första kontakten.
Priset säger absolut ingenting om hur seriös uppfödaren är. Det finns de som vill ha jättemycket betalt för sin "renrasiga" oreggade valpar.
När kennlar annonserar på blocket verkar det oftast ske i 1) reklamsyfte innan valparna ens har fötts eller 2) som en nödåtgärd då det blivit kvar någon eller några valpar från en kull. Det finns till exempel en välansedd goldenkennel och en belgarkennel som (tyvärr) haft valpar ute på blocket den senaste tiden då de inte har blivit sålda. Förhållanden ändras, valpspekulanter drar sig ut. Visst att uppfödarna bör tänka på försäljningen innan de tar en kull men inte fan är de siare som vet exakt vad som kommer hända i framtiden :).
Kort svar: Absolut inga problem om kennlar annonserar på blocket. Dock ett problem om en kennel säljer till "första bästa" - oavsett annonsplats.
Vad är det med fel med att dom anonnserar på blocket? ser ingen som helt fel med det, ofta har de iaf sina priser o krav på köparna :) Jag tror oseriösa köpare försvinner pga priset o sen kraven en del har.
Själv anser jag det ganska bra faktist många som letar hund vet inte om att det finns just ras-klubbar o alla som är uppfödare anonserar inte änds, då deras valpar är bokade innan de parat tiken. Sen visst finns det helt oseriösa uppfödare som faktist får sina valpar sålda tack vara blocket o andra anonnsidor. Det är upp till köpare att sålla ut även uppfödare.
När jag skulle köpa hund letade jag på blocket. Mycket för att jag ville ha en lite äldre hund och visste inte vilken ras jag ville ha. Tittade mer på individerna är raserna. Visst jag hade inte valt liksom en border collie eller en rottweiler. Men jag visste inte vilken av raserna som jag kunde tänka mig som jag ville ha och då var blocket bra. Men nästa hund blir en valp och då kollar jag via rasklubben. Har redan bestämt ras och så.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Nu har ju skk öppnat en sida för valpköpare. Där kan man gå in och titta om man är intresserad av någon ras. Och där finns också registrerade uppfödare.
#20 Vad heter den sidan?

#22 Okej tack.
Jag tycker inte det är oseriöst. Tvärtom är det väl ett sätt att "nå ut" till folk som annars kanske inte hade hittat till den kenneln.
Både som valpköpare och som uppfödare har man ett ansvar att ta reda på så mycket som möjligt om rasen, hälsostatus och tidigare generationer.
En kennel behöver väl inte vara seriös bara för att den har valpköpare som väntar? Kan lika gärna vara en peddler som har något som opåläst folk efterfrågar idag, tex en "rednose" amstaff (vilket marknadsförs som en helt egen ras, vilket det inte är, utan är ett "skönhetsfel" inom amstaffen då nostryffeln ska vara svart).
Likaså är väl inte en valpköpare som själv tar kontakt med en kennel garanterat seriös? Den kanske bara tycker att just den här uppfödaren har "fina hundar".

Jag tycker att det är okej att annonsera på blocket. Du kan ju ändå välja bort de som du tycker verkar vara olämpliga.
´Känns som att det inte spelar så stor roll om en människa ser valparna på ens hemsida och ringer eller på blocket.
Uppfödaren tar förhoppningsvis ändå reda på hur köparen är och vad denne ska ha hunden till :)
vi annonserar på blocket, och det är lika många oseriösa som ringer på annonsen på rasklubben som på blocket, men man kan alltid neka oseriösa, svårare är det inte.
Det är nog med "Blocket" i sej jag har emot. En tragisk sida med alla omplacerings fall.
Det ar ingenting som ar oserost med att annonsera pa blocket. Det ar bara oseriosa manniskor som gor oseriosa annonseringar men det ar inte blockets fel.
Det finns otroligt manga seriosa uppfodare som annonserar pa blocket och det ar upp till uppfodaren i sig att plocka bort de oseriosa och salja till de seriosa.
Medarbetare på matlust

Jag hade aldrig hittat min vappis om jag inte kikat på blocket! Eftersom Boerboel inte är godkänd ras (ännu) hos skk så finns antagligen inte rasen med på annonser där..
Å när jag ringde så var han noga med att fråga vad jag skulle ha henne till och vilka erfarenheter jag hade av dessa tuffa raser o.s.v.
Efter det fick vi komma på besök och kika på vappisarna och sen välja ut en.
Så de behöver inte vara oseriösa eller sälja till vem som bara för att de lägger annons på blocket.
Jag har hittat båda mina hundar via annons, en på blocket. Att man annonserar på blocket betyder ju inte att uppfödaren är mindre kräsen då rätt valpköpare väljs ut. Jag tycker faktiskt inte att det säger någonting alls om kenneln!
Är det en relativt ny uppfödare så är det säkert ett bra sätt att visa att man finns, en kennel som funnits med länge har ju oftast redan "ett namn" som folk känner till och rekommenderar till vänner och bekanta i hundköpartankar. Och har man bra hundar så kommer det nog tillbaka en hel del valpköpare när det är dags att köpa hund nr 2(eller vilket nummer det är i ordningen):)
För mig har det absolut ingen betydelse. Det är andra saker som gör att jag anser att det är en seriös uppfödare eller inte.
Alla rasklubbar är inteså snabba med attlägga ut informationen och ibland fungerar inte länkarna heller till uppfödarnas sidor. Tyckerblocket är bra för att veta vilka uppfödare som har valpar nu.
Sedan gäller det ju lite för köparna att sålla också, det finns ju oseriösa säljare också.
Och lika stor skyldighet har ju säljaren också att se till att hunden kommer till ett bra hem, oavsett var man annonserat.
Jag tycker att det är bra. När BC uppfödare började lägga ut sina kullar på blocket så sjönk priset avsevärt på BC blandisar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag köpte min Crested Chinese Hairless på Blocket. Hon har stamtavla, hennes föräldrar samt deras föräldrar har stamtavla. Hon är besigtigad och FULLT frisk och såg väldigt fin ut på 12veckors-sprutan. De ögonsjukdomar som finns i rasen har föräldrarna testats för och därför kommer Molly inte få dom. Hon är fin i hy, psyke och en helt UNDERBAR tjej som är så snabblärd och villig att lära sig att det inte är sant. Älskar människor mer än någonting annat.
Och jag är absolut rätt ägare för just henne. Hon kanske inte är den lydigaste som kommer när man ropar första gången, envisheten ligger i rasen, men hur hon tyr sig till mig mer än någon annan i familjen bevisar allt. Det hon ger mig bevisar att jag gör rätt på alla sätt.
Blocket är bra - det handlar om att upptäcka de oseriösa säljarna såsom köparna! Man får kolla upp vad som ska kollas upp ang. den rasen man är intresserad av, ha egen koll och skaffa information för att se om hunden levereras som den ska. Enligt SKK.
*såg att jag redan postat*
≧◔◡◔≦
Det verkar ju som att allting går ut på att få valparna sålda för er som inte gillar annonsering på blocket. Att man till varje pris måste ha sålt alla innan de är leveransklara, helst innan kullen är född _"för tääänk vad hemskt det är att bli sittandes med tre valpar som inte blir sålda"
_
Tja, det är ju sådant som man får ha med i planeringen… Och man avlar väl inte på sin hund bara för att man ska få valparna sålda? för då låter det bara som ett enda stort pengabehov…
Man tar väl som seriös uppfödare en kull för att förbättra en ras och för att de två individerna är värda att satsa på! För att man själv vill ha en hund ur den kullen. Om man sen annonserar på en rassida eller blocket eller varsomhelst kvittar väl? Det är inte blocket som köper hunden utan en intresserad hundmänniska på andra sidan skärmen. Sen finns det ju alltid oseriösa hundmänniskor på alla sidor på internet.
Det finns ju t.o.m människor som står och säljer hundvalpar på gatan… - Jo jag har faktiskt sett det 3 gånger vid olika tillfällen i Malmö. Är man seriös om man köper en hund utanför Pressbyreån? Allting är relativt.
Och somsagt sidigare så är det ingen som tvingar en att sälja till första "bästa" människa som hör av sig…
Jag har själv köpt min hund via Blocket och hade jag inte sett den annonsen så hade jag aldrig haft Klenod. Min uppfödare är seriös och jag skulle aldrig få för mig att se ner på henne för att hon la ut en annons på hennes unghundar lika lite som att hon skulle se ner på mig för att jag då köpte en "blocket-hund"…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Helt OK. Det är inte frågan om var man annonserar utan vem man väljer att sälja till. Däremot som köpare, bör man veta att att det också finns "fula fiskar" bland de som säljer på blocket. Som vanligt, var påläst, fråga, be att se stamtavlor, intyg o.s.v. + träffa självklart valpen och åtminstone tiken innan köp (av valp då…)
# 36
Det finns fula fiskar bland renrasupfödare som inte annonserar på blocket….
Ser det också som helt OK, speciellt om det är tex en "nystartad" uppfödare som har sin första kull osv. Klart att man då vill nå ut till så många som helst. Likaså om man har valpar över. För kan verkligen hålla med om att vissa kennlar har väldigt dåliga hemsidor som inte är uppdaterade på flera år och då undrar man ju lite som köpare om det ens är lönt att skicka iväg ett mejl/ringa och fråga om de har några kullar planerade. Internet är ändå ett stort kommunikationsverktyg idag och att en kennel har en proffsig hemsida som uppdateras kontinuerligt är iaf för mig väldigt viktigt. Därför är det även därför bra att Blcoket finns. ALla kanske inte kan det här med hemsidor (tex många äldre), har inte tid med hemsidor och uppdateringar där osv. Mycket som spelar in.
vet flera uppfödare av bruksraser som inte uppdaterat sina hemsidor på år, de har inga problem med att sälja sina valpar. Importren av min hund har inte ens en hemsida.
#39 Nej så är det säkert men eftersom Internet används så pass mycket idag så känns det generellt lite oproffsigt om du frågar mig. Men visst, även jag har "chansat" och mejlat och ringt uppfödare som inte uppdaterat sin sida och ändå har jag fått napp. Men jag menar bara att det generellt kan göra att köpare väljer bort det och det är nog inte så konstigt
# 40
Själv väljer jag hundar/valpar efter vad de har för härstammning o inte hur deras uppfödares hemsidor ser ut.
Vem som helst kan betala för att få en proffsig hemsida, men alla kan inte avla fram bra hundar.
#37 Javisst gör det det. Det jag skrev gäller alltid.
#41 Fast nu pratar jag ju inte om det.. jag har inte sagt att jag väljer en valp bara för att en uppfödare har en proffsig hemsida. Jag brukar faktiskt kolla runt ordentligt, men jag menar bara på att man har lätt för att välja bort de som inte uppdaterat på flera år, då tror man kanske att de inte bedriver uppfödning längre eller något liknande. Och då har ändå jag hört av mig till även de som inte har hemsidor/dålig uppdatering. Syftar liksom mest på marknadsföringen nu och hur köpare kan agera generellt..
#41 Där har du en poäng…
Avla fram bra hundar är inget man gör över en helg
Tycker inte det är fel alls.
Tycker blocket är en bra plats. Jag har själv hittat mina uppfödare som är helt underbara där. Har själv nu min första kull och har inte registrerat kennelnamn än. Vilket betyder att jag heller inte än kommit in i uppfödarvärlden helt. Tycker som sagt att blocket är bra. Dock stämmer det att man får mail från många oseriösa men de sollas bort snabbt :)

Jag är iaf väldigt glad att min uppfödare annonserade på blocket, annars hade jag inte haft min hund idag.
kissmekate.blogg.se
Tycker att det är helt ok med blocket.
#48 Hej, hej, längesen nån skrev i denna länk :-) men jag håller med dig i alla fall, som jag skrev i #5 :-)
Jag tycker absolut en uppfödare kan annonsera på blocket!
Människor som går i djurköps-tankar kollar oftast i första hand rasringar, blocket etc.
Tycker inte en annons på blocket blir oseriös bara för att de är på Blocket, de är ju hur man framför sig. Att lägga in en annons om att valpar finns, och länk till hemsida för mer info.
Man får ju tänka på att de finns mycket människor som är villiga att läsa alla böcker som finns och sätta sig in i hur man ska ta hand om en valp etc. Alla är ju nybörjare i början, och man får nog vara lite mer hjälpsam och rådgiva människor som har ett intresse av att lära sig ist för att stämpla alla för idioter. Mycket entusiastiska nybörjare tycker jag man kan hitta på blocket, och en och annan blåst människa 🙂
Man väljer ju själv som uppfödare vem man vill sälja till, idioter finns de överallt - även utanför blocket!
Jag tycker, som du säger, att en ägare visar att den är seriös först när den avgör vem som ska få köpa valpen! Det är det som är det viktiga!
Blocket är bara en av alla försäljningskanaler i mängden.
Idealet är såklart att alla valpar i en kull redan är tingade redan innan kullen föds eller i planerarstadiet, men det är inget man kan förutsätta.
≧◔◡◔≦