Stor och liten hund.
har ett liten fundering här hemma, har en amstaff mix på 11 månader och fick igår hem en chihuahua/dvärg pinscher på 10 veckor.
Och min amstaff är lite för bufflig och för på. Hur får jag att få dom leka bra tillsammans?
Säger till varje gång amstaffen är för hård och på, genom att mota bort henne och säga nej. Men jag kanske ska göra på något annat sätt?
Lillen blir ju livrädd när stora farliga hunden blir på lekhumör o ska leka.
Du får hålla koll på dom helt enkelt så det inte går överstyr
minavitas.wix.com/kennel
Båda är ju unga och oförståndiga, kanske det faktiskt vore för det bästa att enbart tillåta amstaffen leka med likasinnade när det handlar om så stor storleksskillnad?
≧◔◡◔≦
amstaffen leker fint med andra små hundar, men inte så unga. Mer att lillen blir rädd och springer o gömmer sig så amstaffen misstolkar det lite som lek.
Lär amstaffen att inte göra så, till exempel att avleda. Nör det börjar bli för mycket för den lilla, och h*n springer iväg, hämta då något gått godis till amstaffen (eller mat, vad som nu funkar på din hund). Håll det framför hunden, så att hunden får känna doften (räcker med en blick), och när amstaffen vänder sig om, eller sätter fokus på någonting annat än valpen, berömmer du. Klickertränar ni? I så fall rekomenderar jag dig det, finns till och med en iFokus sajt om klickerträning. Väljer du att klickerträna kan du då klicka så fort hunden vänder uppmärksamheten mot någonting annat, så bör hunden förstå ganska snart.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag hade hållt dem isär och inte uppmuntrat lek. Finns det någon risk att den lille blir rädd - inte bara för din hund, utan dessutom för alla större hundar - hade jag inte tagit den risken. Försök istället lära dem att slappna av i varandras sällskap utan lek och stoj. Alla hundar passar inte att leka med alla. Du säger att amstaffen leker bra med lite äldre småhundar, då är det bara att vänta.
Och jag kan också säga dig; att valpen redan från början lär sig att alla hundar inte är världens roligaste lekkamrater är väldigt skönt. Det är den saken jag hade gått tillbaka och ändrat på med min valp om jag kunde. Mindre lek och mer ungänge med hundar helt ointresserade av att leka.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
dom kan ligga bredvid varandra utan att någon är rädd/osäker. Men bägge vill leka fast på sina sätt. Så det krockar i sättet helt enkelt. Ska börja med att avleda den stora med godis när hon är för på med den lilla. Ska kolla på det med klicker me!
Känns som det blir bättre för varje timma nu när dom vänjer sig lite mer med varann.
Idag märker man förbättring, lillen är lite kaxigare och står på sig. Dom har dragkamp o lillen flyger runt å hoppar å studsar på den store.