Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7529 ggr
heeleenaa
3

Passande hund

Hejsan! Jag är ny medlem på iFokus men har under året besökt sidan ett flertal gånger i veckan men inte känt fören nu att det är dags att bli medlem ;)

Jag har börjat läst om raser för att hitta den perfekta hunden för mig. Men det är så svårt, hur mycket jag än läser blir jag inte klockare i valet av hund. Därför tänkte jag att kanske ni vill hjälpa mig på rätt väg? Ge förslag och information, gärna egna åsikter och sådant. Jag vet att ni är väldigt bra på att komma med förslag och idéer efter vad jag har läst ;)

Jag söker en hund som jag kan träna agility med och lydnad. Ett plus är en hund som gillar vatten och bruksgrenarna samt freestyle.
Hunden vill jag främst gå promenader med men även kunna ta en en jobbingtur två gånger i veckan ungefär.
Jag vill gärna ha en hund som är lat inomhus men lite mer aktiv utomhus, så att säga en av och på knapp. Inte en ras som lätt blir stressad.

Jag bor på landet i stort hus med stor tomt och precis vid vattnet. Jag bor inte helt själv i området utan det bor tre familjer till.

Ni får gärna ställa frågor för ljust nu kommer jag inte på något mer att skriva ;D Tack för hjälpen!

VildaVittra
0

Australisk terrier skulle nog passa. Älskar att jäsa i soffan, för att sedan gärna vara med på full rulle utomhus.

Haka inte upp dig på att de heter terrier, jag har träffat skarpare sällskapslabradorer. Det de har ifrån terriern är tåligheten.

De är glada, lättlärda, vänliga, lättskötta (mycket mindre pälsvård än man tror) och är dessutom en ovanligt frisk ras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mr_Si
1

Springer Spaniel kanske? Tycker om vatten och är duktiga i både agility, lydnads och bruks… lugna och fina gospluttar inomhus om de får ordentlig motion utomhus.

Väldigt mycket "will to please" :)

heeleenaa
0

#1 Tack för ditt tips!
Jag har träffat några terrier, och tänkte när jag läste ditt inlägg att den kommer troligen inte att passa mig. Alla terrier jag har mött har varit skälliga, studsiga, framrusiga och helt enkelt bedrägliga (förlåt alla som har helt underbara terrier, men detta är enbart MIN uppfattning) Men du fick mig att tänka om!

Jag läste mer om den Australiska terriern på skk´s rassida och fick en fantastiskt fin bild av rasen! Sedan är det säkert indivituellt men "over all" verkar rasen passa mig.

Tusen tack för att du tipsade mig om denna hund som jag aldrig annars hade hittat! Ett plus är ju att den är riktigt söt och inte fäller så mycket. Synd bara att den är så liten, hade velat haft en medelstor ras, men äsch, det gör nog inget ;)

#2 Min väninna hade en springel spaniel förut, det var en fin hund. Vad jag mins var den ganska så lugn inomhus och snäll. Dock tyckte jag den luktade något förskräckligt! Jag har träffat hundar som luktar och bryr mig inte om doften, men denhär hunden stank! Haha, kanske de bara inte höll någon bra hygien på den?

Hur mycket är ordentligt med motion? Tack för tipset :)

heeleenaa
0

Vad tror ni om bichon havanaisen? Är den aktiv? Eller är den bara som sällskapshund? :)

VildaVittra
0

#4 Havanaisen är relativt nervös, feg, skällig och har jobbig pälsvård. Trevliga hundar dock om man bortser från det.

Hade en på besök här och den jagade inte mina höns, blev imponerad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LLLINN
0

Någon av pudlarna kanske? Andra raser som kan passa är Lagotto romagnolo, lancashire heeler, schipperke, Welsh corgi, keeshond, västgötaspets, amerikansk cocker spaniel, cocker spaniel.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Alvidusen
0
LinaK
3

#5 Va? Hur många havanaiser har du träffat? Din beskrivning stämmer inte alls in på dom havanaiserna jag träffat. Äger en själv och har träffat väldigt många individer. Men sen kan ju som du säger pälsvården uppfattas som jobbig om man inte är beredd på det.

#4: Havanaisen är en väldigt allsidig ras och den blir lite vad man gör den till skulle jag säga. Min kille klarar lätt av att gå långa promenader (kan gå flera mil om det behövs) och min sambo brukar ibland springa 5-6 km med honom. Den passar mycket bra till agility och freestyle, vet flera som håller på med agility och freestyle med sina hundar. Själv tränar jag mycket tricks med min och även lite agility. Är det något speciellt du undrar över så är det bara att fråga på 🙂

En annan ras du skulle kunna kolla upp om du är intresserad av havanaisen så är det coton de tuléar, skulle säga att det är lite mer fart i dem och dem är väldigt alerta.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

VildaVittra
0

#8 Massor.

heeleenaa
0

#5 Jaha, där ser man :) Aldrig hört någon beskrivning rasen så, men det finns väll undantag med alla raser. Hur många har du träffat?

#6 Är pudlar lugna inomhus? För de jag har träffat har haft svårt att kopla av. De får "pudelrus" ;) Men annars en härlig ras! Trimning och borstning är väldans kul också.

Lagotto ramagnolo tror jag att jag inte är intresserad av vad jag har läst. Den känns lite för energisk… Kanske någon erfaren vill berätta lite mer om den ifall jag har uppfattat rasen fel.

Lancashire heeler och welsh corgi tror jag inte jag blev intresserad av.

Finns det någon som äger en Schipperke och som vet hur de är inomhus? När det stod att den var outtrötlig så blev jag lite orolig.. Annars verkar denna ras intressant.

Någon som kan berätta lite om keeshonden och västgötaspetsen?

amerikansk cocker spaniel och cocker spaniel får jag ta och titta närmare på…

LinaK
1

#9 Okej, från vilken kennel har dessa hundar kommit ifrån? Det är ju inte alls rastypiskt att en havanais är nervös, skällig och feg. På dom havanaisträffarna jag varit på och de individer jag träffar har varit precis tvärtom. På den första havanaisträffen jag var på så minns jag att jag tänkte "wow vad tyst det är, trots att så många hundar är lösa tillsammans"

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LLLINN
0

#10 min kompis har en schipperke och den är absolut inte outtröttlig! Orkar mycket gör den, men den är ju lugn inomhus och så. En pigg, snäll allroundhund!

8/5-13 & 1/6-13

heeleenaa
0

#7 Haha tack för tipset :D Har du en Pudel?

#8 Jag är berädd på pälsvår om jag väljer en sådan ras. Har själv trimmat hundar förut, så det är ett plus.

Vad roligt att du har en havanais! Tycker om deras utseende och temperament (det jag har läst). Dock är jag ändå osäker på om den verkligen är så aktiv som jag vill att min hund ska vara. Vad tror du? Gillar dina hundar vatten? Vet du om havanaiserna gör det?
Din havanais lät underbar föresten.

Åh! Coton de tuléar.. Vilken underbar ras du tipsade om. Stod inte så mycket om rasen på skk men får söka reda på medlemar som har rasen samt googla lite ;)

heeleenaa
0

#12 Kanske är från individ till indivit? Annars var det än härlig hund. Vill du kanske berätta lite mer om din kompis hund? Även om det är väldigt individuellt så kan det vara roligt att höra.

Mr_Si
0

#3 jag har uppfattat de som att du tänker låta din framtida hund få dagliga promenader, joggingturer några dagar  i veckan samt köra vattenapport, agility, lydnad och något annat bruksigt (gissar spår) rätt regelbundet, har jag uppfattat det rätt då? Det är en dos som borde räcka för de flesta springers men det är ju alltid en individfråga också :)

Angående doften så är det väll viktigt att sköta pälsvården och se till att öronen är rena så att det inte blir infektioner eller skit därinne men har inte hört att dålig lukt är ett problem annars.

lillalycka
5

Nervositet, feghet och skällighet är inte rastypiskt för havanaisen! Ingen seriös öppfödare skulle avla på sådana egenskaper. Aldrig hört någon beskriva rasen så eller träffat en sån som faller in på detta.

heeleenaa
0

#15 Du har uppfattat det helt rätt! Har du en springer spaniel?

Alla luktar säkert inte illa. Huvudsaken man sköter hygienen på hunden skulle jag tro ;)

Mr_Si
0

#17 nej det har jag inte men läste på mycket om rasen när jag själv gick i hundtankar, pratat med sambon innan varje inlägg jag skrivit till dej och hon är uppväxt med springers och har pratat mycket hund med en dam som har ett par springers så det är det jag bygger mina tankar på :)

Men efterssom du säkerligen är en förnuftig dam så utgår jag från att du inte bara litar på mig utan tittar upp det mer själv ;)

heeleenaa
0

#18 Skicka en hälsning till din sambo från mig och tacka!
Visst är det ganska kul ändå att lära sig om alla hundar? Även om de inte passar en själv så är det roligt att veta lite om dem. Vad var det som gjorde att du inte valde springer spanien? Skaffade du en annan hund, vilken?

Haha man tackar, man tackar 😎

Mr_Si
0

#10 Jag har själv precis blivit lite nyfiken på Keeshonden och delar här med mej av lite länkar:

http://www.keeshondringen.se/

http://www.ssuk.se/rasklubbar/Keeshond/keeshond.html

http://www.keeshond.nu/

heeleenaa
0

#20 Tack så mycket! Ska genast ta en titt.

Mr_Si
0

#jo det kom en annan hund emellan sas :P en Parson Russel omplacering som för övrigt är väldigt lugn och fin nu när hon får den aktivering hon behöver ;) men springern finns helt klart kvar på listan över framtida hundar :) Lycka till med hundvalet blir säkert bra tillslut! :)

heeleenaa
1

#22 De är härliga hundar om de får den aktivering som dom behöver (som du sa). Tack så mycket! Just nu är det svårt, men får åka på många utställningar och hundbesök så blir det toppen sen. Lycka till du med med din hund och dina framtidsdrömmar :)

Arcadia
3

Varför inte en Portugisisk Vattenhund? Pigg på det mesta. Älskar vatten. Lättlärd, lyhörd, glad och trevlig. Bra på och av knapp. Klarar några lata dagar, men behöver jobba både med kropp och knopp. Lagom stor  tycker jag perfekt beläningshöjd 😉Pälsvård är det, men om man väljer att se det som ett utmärkt tillfälle till närhet och kontakt med sin hund och inte ett nödvändigt ont så är det faktiskt inte så betungande. Min voffs hämtar borste eller klicker själv när hon tycker att hon behöver mys eller aktivitet 😘

Neela
0

Min storpudel är energisk ute men lugnet själv inne. Sover eller gosar om man inte sysselsätter honom. Han kräver en del aktivering, men inte dagligen, för att vara nöjd men det du vill göra räcker gott. Vår storpudel är social, med en stor dos energi och glädje. Han är en gosegris som hänger med på allt helt enkelt.

Driva
0

Jag tänker förslå min ras (så klart 😃): podengon, men inte bara för attd et är välrdens underbara hundras, utan för jag tror den kan passa.

Det är en iof en liten hund, men har mycket energi. Jag satsar själv på att tävla i lydnad och bruks med min, nu är hon fortfarande ung så vi har inte kommit så långt än men hon älskar att träna och har mycket energi. Samtidigt så har hon en tydlig av och på knapp och ligger gärna och snarkar i soffan (helst ovanpå en). Vet flera som tävlar i agility med sina också med fina resultat!

Enda nackdelen, om du bor i hus med andra runtomkring är att de har tendsen att vaktskallmarkera, men jag själv har tränat sen min hund var valp och hon skallmarkerar nu väldigt sällan. 

Sen är storleken en nackdel, det ÄR svårare att träna en liten hund i lydnad just för att det är svårare att belöna rätt och få rätt position för att hunden inte ser en ordentligt. Men det är en utmaning också :)

Jag har skrivit ganska mycket om podengon i vardagen på : http://bumpi.se/k9

Besök min blogg: http://bumpi.se

heeleenaa
0

#25 Din hund låter underbar! Har du träffat flera storpudlar och vet du om de är lika dana? Har verkligen fått upp ögonen för storpudlar … :3

#26 Tack för tipset! Ska ta och kolla upp mer fakta om hunden.
Juste, läste att det finns.. tre olika storlekar på din hund. Har jag rätt?

Cahira
0

Tollare från bra linjer, jaktlabbe eller jaktgolden, portugisisk vattenhund, lagotto, Pudel, curly coated retriever, flatcoated (men de kan vara rätt flamsiga), welsh springer spaniel, engelsk springer spaniel, jaktcocker, schnauzer (dvärg, mellan eller riesen, men riesen är mer som en brukshund, dvärgen är som en aktiv sällskapshund som hänger med på ALLT du hittar på och schnauzern är mer storleken du söker men mellankrav på aktivitet) dock så är det rätt olika hur schnauzrarna hanterar vatten. Min dvärg blöter inte ens tassarna medans andra går upp till magen eller simmar. Troligen lite av en självförtroendegrej och träningssak från tidig ålder. :) Om du väljer schnauzer, se till att du får en valp som har föremålsintresse redan från början. Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Neela
0

#27 Detta är min första hund men de storpudlar jag träffat innan har varit sociala och lätta hundar. Finns en pudel-del här på iFokus om du vill höra med fler pudelägare :)

[Forest]
0

10 har två små pudlar och här är det soft inne. Det är klart att om jag säger ska vi gå UT så far ena som en toka en fjompar fram o tillbaka mellan mattes skor o hennes koppel, mendans andra funderar på vilken av alla leksaker ska med ut…  Jag har inte uppleft att andras pudlar är nerviga inne eller svåra koppla av men då träffar jag i regel mest de såm akterverar sina pudlar och har vant dom oxå med att vänta får man göra ibland o sånt är livet :)  Jag tycker väl att du skulle ta dig en närmare titt på en bra ufd som oxå gärna gör mer än bara ställer ut sina pudlar. Jag hade turen direckt som träffa en sån ufd och tog fodervalp genom henne, det var oxå genom denna ufd som min man fick mer aha upplevelse för Pudel som annars tyckt de är skälliga ettriga o nervösa hundar.  😎

Är du lite mer nyfiken på just Pudel så säger jag som 29 Pudel.ifokus kan man få flera andra att säga sitt ang Pudel.

Pennybus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle verkligen rekommendera Pudel, min tös är världens lugnaste inomhus och väldigt alert och kvick inomhus, hon är ändå 11 månader men kan bryta ifrån hetsig och intensiv lek inomhus till helt avslappnad och kolugn om man säger "Nu lugnar vi ned oss, shhh". Av och påknappen hos pudeln är vad man gör den till. Jag tränar freestyle, lydnad och har börjat smått med agility i skogen, men det är freestyle hon verkligen brinner för. Hon har absolut inga problem med att ta det lungt någon/några dagar(Vi brukar träna varje dag ifall jag inte har en skada/problem med knän o.s.v. men hon funkar fint med några dagars/någon veckas uppehåll) Pudel iFokus finns också om du vill veta mer om de och höra från fler pudelägare :) Slänger in en bild från min tös från vad hon gör när vi har vilodagar ;)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Teddies matte]
0

Hur mycket kommer du satsta på agilityn och lydnaden? Några gånger i veckan eller bara någon gång i månaden? Lagotton, eller andra vattenhundar (t.ex. Barbet, Perro, Portugisisk vattenhund) skulle kunna vara passande hundar, dock är de aktiva och kräver en del mental stimulans och aktivering, alltså inga rena sällskapshundar. Älskar vatten och att arbeta, men kan även slappna av inomhus så länge de är rätt aktiverade.

heeleenaa
0

#29 Åh vad bra! Då ska jag leta upp den sidan och kolla lite där.Plus med pudeln tycker jag är de olika storlekarna och att de inte fäller hår. Det är inte alla som gillar hår i sitt hem och det underlättar något enormt om man kan ta med hunden överallt ;)

#30 Åh vad härligt. Vet du om dina hundar har fått ina egenskaper från föräldrarna? Alltså det där med att den ena blir livlig när ni ska gå och och den andra inte?
Jag förstår att man måste aktivera sina hundar, och pudeln (vad jag har förstått) ses av de flesta som en tanthund som inte behöver mycket aktivering och därför blir dessa hundar nervösa och skälliga.
Vet du hur det är med hanpudlar och tikpudlar vad de är för skilnad mellan dem innom rasen? Är skilnaden stor?

#31 Gud vad söt hon är. Är det en dvärgpudel?
Pudel låter verkligen intressant och jag tror jag får ta kontakt med någon bra och vettig uppfödare som inte bara avlar för utställning.
Hur menar du att "Av och påknappen hos pudeln är vad man gör den till"? Hur tränar man det?

Vill någon tipsa om någon bra pudeluppfödare så får den mer än gärna PM:a mig ;)

Pennybus
1

#33 Hon är en liten mellan :) Om du ser till at hunden är avslappnad inomhus, aktiverar den ordentligt och helstute, så får man en bra av och på knapp, det blev det iaf för henne :)

Frida B
0

Flatcoated retriever!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

heeleenaa
0

#33 Verkligen jättesöt är hon. Tack för tipset! Verkligen fin aprikosfärg, gillar den färgen på pudlar ;)

heeleenaa
0

#35 Åh riktigt fina är dom! Men jag tror inte dom passar mig. Alltid varit min drömras men jag tror den är för livlig. Tack iaf för tipset.

Någon som vet om man kan gå någon hundägarkurs utan hund?

Driva
0

#27 ja de stämmer, den mindta pequeno som är runt 20-30 cm, medion är 40-55 cm och grande som är 55-70cm hög.

Men de två större raserna är inte lika vanliga och vad jag förstår är mer "urhundar" än den minsta och har större jaktlust. Men med medion vet jag flera i utlandet som tävlar lydnad med.

heeleenaa
0

#32 Agility vill jag träna ungefär en gång i veckan eller mer. Hade tänkt tävla i det om hunden tycker det är kul. Lydnad blir väll varje dag med grundkomandona som man lär hunden och sedan också några gånger i veckan lite mer för att sikta på tävling.

heeleenaa
0

Än så länge ser min (låånga) lista ut såhär:

• Australisk terrier
  • Welsh springer spaniel
  • Pudel
  • Amerikansk cocker spaniel
  • Lagotto ramangnolo
  • lancashire heeler
  • Schipperke
  • Keeshond
  • Portugeisk vattenhund
  • Podengo
  • Barbet
  • schapendoes
  • Nova scotia duck tolling retriver
  • Golden retriver
  • Labrador retriver

Men funderar lite på om jag verkligen vill ha en hund som hårar mkt.. Jag är ganska renlig av mig. Min vän har en shäffer och den hårar ju något förskräckligt! Vad jag vet gör även golden retrivers det. Så tänkte fråga er vilka av åvanstående raserna som hårar inget till minimalt (har hört att vissa hundar hårar hårbollar som är lätta att ta bort). Vill inte ha hår i hela huset och som hittar springor överallt där det kan boa in sig ;)

Neela
6

Vår storpudel hårar ingenting (därmed inte sagt att han inte skräpar nerSkrattar)

Arcadia
0

Portugisisk Vattenhund. Hårar inte - släpper hår som en människa ungefär och det mesta fastnar i borsten. Har kompisar med jaktlabbar och de dammsuger ett par gånger om dagen just nu 🤫

Men ja, visst kommer det in smuts och skräp, men jag duschar, sköljer av lerig hund dagligen just nu…

#41 Älskar bilden på din storpudel! Härliga hundar.

Pennybus
0

Nova Scotia Duck Tolling Retriever är mycket mer livligare än flatten, då tollaren är retrievernas "border collie" ;)

Så där tror jag du borde tänka om

LLLINN
3

#40 Australisk terrier - väldigt lite, måste trimmas Welsh springer spaniel - mycket, överallt! Pudel - inget, måste klippas Amerikansk cocker spaniel - lite, måste klippas/trimmas Lagotto ramangnolo - inget, måste klippas lancashire heeler - vet en, men kan hundar med detta pälslag fäller ofta en del Schipperke - medel Keeshond - fäller pälstussar vår och höst Portugeisk vattenhund - nästan inget, måste klippas Podengo - vet ej Barbet - vet ej, tror lite schapendoes - vet ej, inte mkt tror jag Nova scotia duck tolling retriver - väldigt mycket, överallt! Golden retriver - väldigt mycket, överallt! Labrador retriver - vääldigt mycket, överallt! Sedan avråder jag dig att skaffa en tollare p.g.a. att den kräver väldigt mkt! Har du kollat på Finsk Lapphund? Jag har en flappe på 1 år som är underbar :). Dock är han väldigt aktiv gentemot de flesta lapphundar jag träffat, de flesta kräver inte så mycket men de älskar det mesta man hittar på! Kolla upp den tkr jag :)

8/5-13 & 1/6-13

Pennybus
0

#44  Tollarens päls tussar ihop sig väldigt lätt när den fäller :) Finska lapphunden fäller något otroligt de också.

Driva
0

Min podengo hårar äldigt lite. När hon fällde valppälsen var det en del hår, men nu när hon har vuxenpälsen är det ganska lite.

Hemma hittar man bara efter kanske två dagar utan dammsugning svarta har bollar från min dvärgschnauzer/cockerblandning, men inte direkt några podengo hår >)

heeleenaa
0

Tack för era svar! :D

#41 Jo Pudel viste jag ioförsäg att de inte fällde. Kan förstå att de drar in lite skit, men det tar man ju bort när man kommer in. Håret finns ju där hela tiden så att säga ;)

Underbar hund du har, riktigt söt är han!

#42 Tack så mycket! Då vet jag.

#43 Jomen visst, det viste jag ju!

#44 Tack för din fina lista!

Finsk lapphund har jag faktiskt kollat in tidigare. Verkar passa mig. Får läsa lite mer om den.

#45 Okej. Men när finska lapphunden fäller blir det som pälsbollar?

#46 Okej, tycker det är skönt med hundar som hårar lite mindre har jag kommit fram till :) Då blir min mamma också glad som kommer att vilja ta hand om hunden de få gångerna jag är borta. Hon vill ha prydligt och städat.

Hundar vars päls som läggar sig i högar, när hunden sitter på möbler eller i famn kommer pälsen fastna på dessa eller? Stöt på flera artiklar där man skrivit att hunden fäller men pälsen bildar ögar på golvet. Någon som vill förklara lite närmare vad man menar med detta?

Pennybus
0

När Finska Lapphunden fäller kan de tussa ihop sig.

Om hunden sitter i en soffa av tyg kan man använda en karda och borsta loss den, i läder eller annat glatt "tyg" så tussar det ihop sig :)

Driva
0

#47 min blandras har halvlångt hår och jag antar att det är som damm, det samlas gärna i hörn och liknande och där tussar de ihop sig och blir som små hårbollar/hårhögar. 

Sen har vi som hunden jag växte upp med, en Greyhound, när han blev gammal fick han perioder där han verkligen FÄLLDE, när han legat någonstans och reste sig var det som en vit matta av hår! Det var helt galet, men så fick an trycka i honom lite B-vitamin så blev det bättre.

JamieBlue
0

#37 Jag har sett flera kurser som man kan gå utan hund. Bara att leta upp de som håller i hundkurser i närheten av dig och kontakta dem för att fråga!

[Matildas]
1

Borderterrier då? Är en liten hund, men väldigt energisk och lätt lärd! Duktigt i det mest agility, freestyle med mer. Om man trimmar dom en gång per halv år så fäller de typ ingenting och ser riktigt trevliga ut :)

http://www.youtube.com/watch?v=JuUGYOIn18c

en liten insperations källa :)

[Ebidda98]
0

Kanske en tollare? De är väldigt aktiva och lär sig fort. Har också för att de flesta tycker om att bada 😉

Frida B
0

#52 som många skrivit i tråden, så är tollare nog för krävande för TS :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Ebidda98]
0

#53 Hopps, orkade inte läsa igenom hela tråden…😇

heeleenaa
0

Jag är så tacksam för all eran hjälp. Det är verkligen en hel vetenskap det här med hundraser och vilken som skulle kunna passa just mig. Det är inte det lättaste, men samtidigt så är det himla roligt!

Tänker fortsätta söka och skriva här och kanske ni vill fortsätta hjälpa mig och komma med förslag/argument osv :) Men ville bara skriva ett tack för eran STORA insatts.

Cahira
0

#55 mitt bästa tips som jag brukar ge är att göra en lista på hur ditt liv ser ut, helst ett schema om det går. Hur ni lever, vad för egenskaper ni vill ha och inte vill ha, storlek, mängd pälsvård, vad ni ska ha hunden till och allra viktigaste, vilken energinivå ni vill ha på hunden (hög/medel/låg) och sedan tar du listan och går igenom rasböcker eller rassidor och gör en lista över raser som passar bäst till din lista och därefter läsa på mer om raserna på den listan och se vilka som har dealbreakers och ser vad som blir kvar. Lycka till!

Driva
0

Mitt tips är att besöka uppfödare av de raserna ni är intresserade av och få en känsla för rasen. Man kan beskriva en ras hur mycket som helst, men det är först när man träffar en som man märker om det är en ras som passar en själv.

jag hade bara sett podengo på tävling så jag hörde med en uppfödare i närheten om jag fick komma och hälsa på henne och hennes hundar för att få en bättre uppfattning. Och vi var väldigt välkomna, det var också ifrån henne vi senare skaffade valp. Jag tror de flesta uppfödare bara tycker man är seriös om man vill komma och hälsa på och få uppleva rasen.

heeleenaa
0

#56 Tack för ett jättebra tips! Har redan gjort en liknande lista, men den kan ju alltid förbättras! Min energinivå är nog medel oftast. Varierar lite mellan hög och låg så därför tror jag en hund med medelenergi passar mig :) Om du kollar högre upp på lustan jag gjorde (inlägg 40, ta bort tollare), vilken hund tycker du att jag direkt kan utesluta om jag vill ha en med medelenerginivå? #57 Absolut! Det är ju bäst, att kunna se hunden på riktigt och inte bara på papper. Det blir nog en annan sak då. Tack för tipset!

Fenix_Chicci
0

#5 Du måste ha träffat väldigt konstiga havanaiser om du anser att de är fega, nervösa och skälliga.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fenix_Chicci
0

#13 Jag har också en havanais. Hon kan med lätthet gå ett par mil, följa med och springa/jogga m.m. Tränar agility med henne och även spår. Hon älskar att bada ute om man kastar kottar som hon får hämta.  Det är helt enkelt full fart på henne, om vi varit ute på en riktig promenad eller en springtur så är det jag som är helt slut men hon flåsar inte ens utan är nästan lika pigg som när vi började. 

Inomhus är hon lugn och har inga som helst problem med att koppla av. Det som är bra med en havanais är att de inte kräver speciellt mycket men de orkar MYCKET. Du kan alltså välja själv hur aktiv du vill att din havanais ska vara :)

De tycker om värme så de sover gärna tätt intill en i sängen, under täcket. 

Har man en aktiv havanais och inte vill ställa ut så skulle jag rekommendera att hålla hunden kortklippt. Är så mycket enklare, då kan hunden röja runt i skogen, bada m.m. utan att ha en massa päls som stör.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Cahira
0

#58: det skulle nog vara lancashire heelern men flera av dom vet jag inte vilken energinivå dom har. 

Jag söker en hund som jag kan träna agility med och lydnad. Ett plus är en hund som gillar vatten och bruksgrenarna samt freestyle.

Då skulle jag satsa på raser som är gjorda för vattenarbete och samarbete, så de på listan blir då kvar (behåller spanielhundarna då jag tycker de fortfarande passar in även om de är mer fälthundar):

• Welsh springer spaniel
  • Pudel
  • Amerikansk cocker spaniel
  • Lagotto romagnolo (de jag mött har varit vattenälskare)
  • Portugeisk vattenhund
  • Barbet
  • Golden retriever
  • Labrador retriever

Nästa steg är att läsa på om dessa för att se så de fäller tillräckligt lite. Så ska du syna dig hur mycket pälsvård du vill lägga ned tid på. Porten tex kan behöva badas och borstas ofta om man ska hålla pälsen lång, men den kan ju klippas ned. Amrisen kräver åxå massa pälsvård om man ska lång päls på dom och många väljer bort den för att den är känd för att ha rätt många sjukdomar. 

Känner en person som köpte en golden för att arbeta med den och fick en svenssonhund, en renodlad soffpotatis från valp. Underbar hund, men det var ju inte det hon ville ha. Så se till att föräldrarna har den samarbetsviljan du söker och gillar vatten så som du vill. Du kan även kolla om det finns några barbetkennlar inom den radie du kan tänka dig resa för att få en, om inte så åker ju den åxå bort. 

Fördelen med spaniel och retriever är att du får instinkten att greppa saker som du kommer ha i lydnaden, slipper du tragga med en hund som inte vill ta saker i munnen. Du får glädjen du verkar vilja ha i en hund för freestylen och ändå avknappen inomhus.

Handen på hjärtat, av de hundar du räknat upp tror jag welshen är ditt kort. Labbar och goldens har många gånger problem med höfterna och den risken är mindre med welshen vilket är viktigt för agilityn samt att de verkar ha mer driv över hinder än vad tex labbe kan ha. De har storleken du verkar söka, energin du söker, och kan göra det du vill göra med en hund.

Lycka till med söket. :)

Roseontheblock
0

Vad sägs om Svensk lapphund? Vackra, mångsidiga och så har jag hört att pälsen är allergivänlig? Även Finsk lapphund, Samojed, Aussie och Isländsk fårhund är trevliga och mångsidiga hundar! Skulle gärna vilja ha en mellanstor ras om jag hade orken. Har själv en helt underbar Havanais. Lugn inomhus men älskar att gå långpromenader i skogen dvs orkar mer än vad jag själv gör! Hon är varken feg eller skällig!

En annan favorit är Tibetansk terrier! Det är alltså inte en terrier utan snarare en lite större variant av Havanaisen…oh, det finns såå många underbara hundar! Lycka till! :-)

Pennybus
0

#62 Aussien är en arbetande bruksras så den tror jag inte passar

Roseontheblock
0

OK, jag trodde hon ville ha en mellanstor hund med lite fart i..?

Annars finns ju Eurasier: behöver inte så mycket motion som en bruksras, inte skällig men vaktar, ingen eller väldigt lite jaktinstinkt (så att man kan ha dom lösa i skogen). Fantastisk hund bara man ser till att socialisera dom ordentligt när dom är små.

Pennybus
0

#64 Aussien har inte "lite fart i" den har ganska mycket fart i sig, det är en arbetande brukshund i stil med Border Collie utan den överdrivna vallinstinkten(Dock blir den "jobbigare" på andra sett).

heeleenaa
1

#61 Du är helt underbar, tack för hjälpen! Vet inte vad jag mer kan skriva, så tacksam för att du tog dig tid att hjälpa mig.
Jag måste hålla med dig. Mitt hjärta bankar några extra slag för welshen. Den är nog så nära den hund som jag söker man kan komma, det enda "felet" är att den hårar. Men jag kan nog faktiskt bortse från det ;) Den verkar ju passa mig som handen i handsken.

#62 Tack för dina förslag! Jag har de i minnet, men jag tror inte dessa raser är något för mig tyvärr.
Havanaisen är underbar! Men tror att jag vill ha en större hund.
Tack så mycket! :D

Cahira
2

#66: Welshen fäller, men MYCKET mindre än golden eller labbe. Om du köper en mars coat king och ev furminator tror jag du kan kontrollera fällningen väldigt bra. :) Det är blandade åsikter om mars coat king men jag använder den på alla tre hundar och pälsen blir helt fantastisk! 

Bad kan även snabba upp fällningen, och espree har en shedding solution schampo och balsam som även den snabbar upp fällning, så det finns knep och knåp för den delen. :) 

Vad gäller Eurasier, lapphund och andra spetsar, de är väldigt ojämna i samarbetsviljan och många av dom vill inte greppa saker i munnen så då får man tragga i en halv evighet om man vill hålla på med lydnad. Jag hade "tur" i att min spets (mittelspitz) tog allt i munnen, även metallburkar, så om jag ville hålla på med lydnad med honom hade det inte varit några problem. Han bor dock nu med pappa som sällskap och jakthund. :) Han spårar älg, ramar in dom och ståndskäller, han stöter fågel, han trädskäller och han är inte skotträdd. Han hade inte läst att mittelspitz inte skulle ha jaktlust. 😂

AlexandraB86
1

har en Eurasier som ja klickat in apporteringen pga inget förmålsintresse, dessutom hatar hon att simma men går gärna med tassarna i vattnet, detta är något återkommande om man inte lär dom tidigt att vatten är ofarligt..

Eurasier fäller två ggr om året alltså på riktigt, de ligger små ökenpäls bollar i hela huset efter fröken päls här, sen mellan fällningarna släpper hon inte mycke..

Som mellanspetsen så har eurasier faktiskt jakt instinkt trots att de står att den inte ska finnas där.. DET GÖÖR DEN!..

Min är lös på skogspromenader men hon sätter efter en hare/rådjur när hon får chansen men kommer from som ett lamm när hon sprungit färdigt ;)

dom kan vara svårmotiverade men man får hitta det som gäller för sin hund, min kör ja max 20 min åt gången med, mellan det får hon sitta i bilen och "ha tråkigt" i 10-15 min innan vi kör igen, förutom på agilityn där hon susar som en raket ;)

Min kör jag agility, trix och freestyle, spår, sök, lydnad och apport med :D så de går ;)