Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 4089 ggr
sasha_setter
4

Sasha

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, ville bara berätta lite om min tik Sasha! Sasha är en väldigt pigg och lekfull setter tik. Hon är världens sötaste! Hon är 4 år gammal. Jag har aldrig kunnat ha henne lös (förutom när hon var valp) förrän nu!😃

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

sasha_setter
2

Här är Sasha som vill ha godis!

sasha_setter
3

Sasha som poserar inför kameran :)

[Forest]
0

Himmla söt hon är kul att du nu kan ha henne lös ibland med :)

LinaK
2

Vad fin hon är, det är nog speciellt med settrar, den där röda färgen är så tjusig Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

joheck
0

Hon är jätte vacker!

linda88
0

Sötnosen. Är hon utställd något?

sasha_setter
1

#3 #4 #5 Tack! #6 Nej, jag har aldrig ställt ut förut men tänkte testa på någon liten utställning. Dock tror jag att hon är lite liten och så har hon ganska konstig päls på halsen efter en halsmandeloperation när hon var liten. Man ser pälsen på halsen ganska bra här.

linda88
0

Ligger hon inom gränsen är de inga problem. Min tjej är ju lite stor men de går bra ändå. Tycker inte de ser konstigt ut på halsen ( inte vad man kan se på bilden i alla fall ). Har du kontakt med Barbro kan hon säkert hjälpa dig trimma henne riktigt snyggt också.

Har du någon ståbild på henne man kan få se?

Slänger in senaste ståbilden på Norma ( dock otrimmad och skititg ) o du ser ju att hon är rätt stor o har inte alls lika lång fin päls som Sasha

sasha_setter
0

Har ingen just nu, men kan lägga upp imorgon ;) Pälsen på halsen varierar så ibland är den jätte sträv och gles och ibland är den normal. Kan lägga upp bättre bild på halsen imorgon också;) Detta är den bästa bilden jag kan hitta nu på henne när hon står upp… He…

sasha_setter
0

Men jag ska fixa en när hon är uppställd!

sasha_setter
1

Eh… Här är en ståbild från igår… Är nybörjare på att ställa och Sasha tycker att det är jättekonstigt…

linda88
0

Det är inte alltid så lätt. Man får öva 

Tror det är lättare om du står upp själv. Försöka få henne att lägga tyngd i fronten så de ser ut som hon bröstar upp sig ( settrar skall ja ha väl markerat bröst och skall slutta lite i ryggen ) Står hon "fel" rätta först till frambenen - höger ben med höger hand, vänster ben med vänster hand. Den hand du inte använder håller du upp huvudet med men tänk på att inte böja hundens huvud för då tappar den balansen. Samma sak med bakbenen. Svansen håller du bra där men försök "skaka" ner pälsen så du inte håller i den o träna för de märks att hon tycker de är konstigt att du håller i svansen. Handen under huvudet skall synas så lite som möjligt.

Bor du nära Barbro? Hon hjälper dig säkert gärna.

sasha_setter
4

Tack för tipsen! Nja… Inte så nära.. Men det finns en annan kvinna som jag ska fråga om hon kan hjälpa mig med tekniken! Här är en annan söt bild! Copyright Sahra S Augustsson på bilden

sasha_setter
0

Och här är en bättre bild på hennes hals… Någon som vet vad det är?

kodex
0

Gud vilken ljuvlig! Jag gillar också röda settrar. En gammal bekant till mig hade en irlänsk setter hane som var hur underbar som helst! De är verkligen jättemysiga! Det var han som fick mig att nästan vilja ha en sådan någon gång ;)

sasha_setter
0

#15 😊

sasha_setter
0

[Ann-59]
0

Hej! Väldigt fin hund du har. Min man och jag har också en settertik. Hon är också 4 år och heter Gilda (Deal Or No Deal i stamtavlan). Hon är född den 3 augusti 2008, och det tror jag att din Sasha också är. Jag är nämligen 99,9 % säker på att de här två "damerna" är systrar för Chippen och Klara har - vad jag vet - bara en kull tillsammans. Vi bor i Skåne och här ska finnas tre till från den kullen (en hane och två tikar). Jag googlade på Chippen för att se om det fanns något nytt om honom (han är ju lite av en kändis bland settrar) och då dök bilderna på din Sasha upp.

sasha_setter
0

#18 Åh vad kul!!! Jo, Sasha är också född 3/8 2008! 😀😀😀😀😀😀 Alltid lika kul att hitta kullsyskon!

[Ann-59]
0

Ja, det tycker jag också, så när jag fick syn på det här blev jag ju tvungen att bli medlem här så att jag kunde berätta för dig om Gilda. Jag ser ju på dina bilder att de har många likheter. Det som skiljer sig mest är att Gilda har en rejäl kalufs på huvudet. Hon ser ut som en riktig "hippie", haha. Ska försöka få in en bild på henne vid tillfälle. Det här med pälsen på halsen - jag vet ju inte vad du har för foder till Sasha - men vissa hundar bl a settrar kan vara foderkänsliga och få hud och pälsproblem som eksem, klåda och håravfall.  Du kan ju prova med ett mildare foder (tex Proplan Sensitive) och se om det hjälper. Gilda fick eksem på magen och då fick vi rådet i djuraffären att byta till ett sensitive-foder. Eksemet försvann och efter en tid återgick vi till den gamla vanliga hundmaten men då kom det igen. Det var bara att byta tillbaka igen.

sasha_setter
0

#20 Tack för tipset med hundmaten! Ja, det skulle vara jättekul med en bild!

[Ann-59]
0

Hej igen. Här kommer bild på Gilda (hoppas jag). Här är hon 2 1/2 år.

Hälsn Ann

sasha_setter
0

#22 De var ju jättelika! Det var bara öronen som var olika! Hi hi! Här är en till bild på Sasha! :)

[Ann-59]
0

Här kommer en bild med kalufsen. Hon är riktigt lufsig på huvudet. Jag har inte sätt någon Irländsk Setter med så mycket päls på huvudet men jag känner till en Gordon Setterhane som har det. En vän till mig trodde att man skulle rycka bort det men det kan jag faktiskt inte tänka mig att göra. Gilda klär i sin kalufs tycker jag.

linda88
1

#24 Det stämmer att pälsen rycks på huvudet. Gör man det inte är de många settrar som får sån kalufs. Själv är ja där o rycker såfort ja ser ett hårstrå som sticker ut lite. Jag är typ allergisk emot de :P

[Ann-59]
0

Ja, det är så olika vad man tycker är fint och det är klart, ställer man ut kanske det inte är så passande att komma med en sådan kalufs, haha. Det skulle nog inte gå något vidare. Fick höra av en jägare att en sådan huvudtofs kallas något speciellt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var (börjar nog bli gammal) men har ett svagt minne av att det var något med "jungfru"(?). Det där med att trimma och ansa har ju också säkert ändrats mycket över tid. Har haft tre Golden Retriever och den förste, en hane, köpte jag 1976. Då var det ingen som skulle komma på iden att trimma den hundrasen. Men med den sista Golden, också en hane, född 1997 (gick bort 2008) var det helt annorlunda. Han trimmades flera gånger bl a inför utställning. Så vem vet, kanske har setter-tofsen varit modern en gång i tiden, haha. Hälsn Ann

Viccan92
0

Åh vad fina settrar. Min fästman fick för sig att han ville ha en sån. Tror dock inte det är rätt hund för oss. Men otroligt fina är dem iaf.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

sasha_setter
0

Jag har aldrig behövt göra något annat än att klippa tovor bakom Sashas öron, när det gäller hennes långa hår på huvudet! Tycker att det ser jättegulligt och lite busigt ut med kalufs! :)

[Ann-59]
0

Ja, klippa öronen måste jag också göra på Gilda. Jag klipper ur dem rejält undertill för hon får så mycket päls där att öronen sakta men säkert börjar luta utåt från huvudet och då ser hon mer ut som elefanten Dumbo, haha. Jag klipper också dem på längden med jämna mellanrum. Men ett ställe som vållar problem är mellan bröstkorgen och frambenen. Det är så djupt upp där och blir som en armhåla. Där får Gilda tovor som jag måste klippa bort. Hälsn Ann.

sasha_setter
0

Ja, detta med tovor är rätt jobbigt! Har en fråga till er andra setterägare: hur gör ni med håret i tassarna och mellan tårna? Klipper ni det eller låter ni det växa? Om ni klipper det kan ni väl lägga upp en bild på hur det ser ut när det är nyklippt? Jag ska klippa Sashas tassar i eftermiddag så bild kommer ikväll! ;)

[Ann-59]
0

Jag har fått lära mig att man ska hålla samman tassen och sedan klippa pälsen som sticker upp jämt över trampdynorna. Man kan behöva pilla lite inne i tassen innan så att man får fram all päls. Detta gör att det inte samlas så mycket grus, jord och salt i tassarna. Det blir också lättare att torka av tassarna när hunden har varit ute. De där tofsarna som de har mellan tårna ska - enligt vad jag har läst - finnas på en setter. Jag brukar snygga till dem genom att klippa dem jäms med klorna så de inte spretar åt alla håll. Har tyvärr ingen bild men hoppas att dessa tips kan hjälpa dig. Lycka till. Hälsningar Ann.

sasha_setter
0

Hej, tänkte uppdatera lite ;) Sasha har tidigare HATAT vatten men nu börjar hon tycka att det är rätt intressant! Här kommer lite bilder på vattenhunden;) "Vågar jag gå i tro…?"

sasha_setter
0

"Jodå, det gick ju bra!"

sasha_setter
0

"Jag hittade en pinne!!!"

sasha_setter
0

"Jag vet inte om jag vågar mig ut längre än så här…"

sasha_setter
0

"Okej, jo det gjorde jag. Det är så spännande!"

[Ann-59]
0

Vilka härliga bilder. Det ser ut som om Sasha skulle kunna tänka sig ett litet bad längre fram i sommar. Hon är ju på god väg redan med vatten upp till magen. Hon kanske tänker lägga sitt liv som "badkruka" bakom sig. Gilda springer ut i vattnet om tillfälle ges. Däremot är hon väldigt ynklig i duschen. Varmt och gott ska det vara, annars börjar hon skaka och se väldigt eländig ut, haha. Hälsningar Ann & Gilda

sasha_setter
0

Ja vi får hoppas! Det verkar ju så mysigt att bada med hunden!