Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 846 ggr
me_minie
0

Tips tack ;)

Jag skulle vilja ha tips på hur man kan lära hunden trix å lydnad.. :)

De va ett tag sedan jag hadde valp.. ;) Jag har än så länge lärt han sitt.. jag har dok enbart haft han 3veckor.. vi har börjat på ligg men de funkar inte lika bra…

Dobben
0

Vad skulle du vilja lära honom ? ;D
Har en bok som är väldigt bra, kommer dock inte på vad den heter just nu 08)

me_minie
0

Allt möjligt ;)  vill att han ska kunna mera än sitt å ligg,stanna,tass….

Liss
0

ge ett tecken med de du lär vovven, så han/hon har något att förknippa de med senare. Att lära ligg ärr ungefär som sitt. Säg åt honom att sitta ner och berömm.. sedan visar du godisen och drar den jämst med golvet så han hänger med. Förstår du? de var så jag gjorde och ecko lärde det sig på tre ggr.

Skall lärde jag ecko genom att säga skall hur länge som helst, med ett tecken. Tillslut vart han sä trött på mig när jag skällde och tjata så då skällda han till .. och jag berömde fort som tusan:P haha.. så då lärde han sig att de var rätt.

Tass räckte jag bara fram handen mot honom och när han inte fatta tog jag upp tasen i min hand och berömmde.. efter bara nån gång fatta han galoppen och gjorde själv.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Dobben
0

hmm vad kan man hitta på då 08) tycker det är väldigt kul med trick man kan visa upp xD Men han kan vacker tass? då skulle du ju kunna lära honom att vinka ^^

Liss
0

och kryp är ju som ligg med.. bara att dra godisen jämst med golvet längre bort..

me_minie
0

Lis1 ;) Cool.. de ska jag testa.. hehe.. de va 5år sedan jag trändade en hund nu på de viset.. dom andra ä vuxna å kan de mesta.. hehe..

Liss
0

Jaa ecko är 9 månader och har lärt sig en hel del. han är min första egna hund.. så de är kul att lära lite allt möjligt. Håller lite smått på med rulla runt också. Men de är lite svårare:)

me_minie
0

Nu undertiden ni skrivit har vi varit å lärt oss ligg å kryp (dok fungerar de än så länge bara med mutning ;) )

nej vakertass kan han inte.. han kan bara sitt än så länge,om man inte mutar han då då kan han ligg å kryp ;)

me_minie
0

lis1) Vist va de du som hadde amstaff blandning va?

me_minie
0

Hittade denna sida nyss  ;)

http://www.hattifnatt.com 

Garranterat värt att spara i favoriter ;)

Liss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha.. vad kul att de gick bra:)

jaa de är jag som har amstaff blandning. han är amstaff/dogo argentino

Jag vart också sugen och gick iväg.. gick igenom allt han kunde och så lärde jag honom att ge mig båda tassarna nu med. De gick väldigt fort, på några sekunder. Men antagligen för att han redan vet principen. Rulla runt är väldans svårt:P

Liss
0

nu har jag lärt honom ligga på sidan iaf:P

me_minie
0

Vist blev de kul när man började prata om de hela :)

Jag testade rulla runt jag med.. men nja.. de tar nog tid :=)

Liss
0

joo.. de tar nog ett tag. Men att ligga på sidan är ju ett framsteg iaf:P hehe.. man blir så lycklig när ens hund lär sig nya saker.. specielt såhär fort.

Dobben
0

Jag lyckas inte få Dobby att rulla runt heller! Alltså HUR gör man? xD Det tar ju STOPP, hans mage är i vägen!

Liss
0

hahahah! hans mage? hihi.. ser han ut som en boll då eller? då är de ju bara att rulla runt honom själv och säga duktig:P

Putte_Parson
0

Att lära hunden kommandot "ligg"

Håll godisbiten framför hunden. Säg "sitt"! När hunden satt sig för du sakta ner godiset mot golvet. Tryck lite LÄTT på hundens rygg för att få hunden att "följa med godiset" ner. Du kan även försöka dra ut hundens tassar liksom, så hunden glider ner på mage. När hunden är helt nere säger du snabbt som blixten "ligg"!

Olysios
0

Jag skulle nog börja lätt med inkallning då hunden fortfarande är valp, för det är ju lättare då hunden är kanske rymningsbenägen vid valpstadiet än en vuxen hund som man knappt hinner ifatt.. men såklart finns det andra saker.. kanske lära in namnet ordentligt eller liknande .. för sitt och ligg är ganska lätta kommandon att lära in vid senare tillfälle tycker jag .. det beror ju också på rasen man har..

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

lena1
0

För min del skulle jag inte vilja rekommendera någon som helst hjälp(tryck eller dra ner tassar), vid sitt och ligg allar annat,utan jag kör med ömsesidig respekt för varandra, alltså ska jag lära hunden ligg så gör jag det med ord eller handvisning samt beröm och godis, samma sak med alla kommandon,man får då en hund som alltid är glad trots att man ger kommandon,som kanske kan vara lite svåra, och ligg är ett kommando som nog är det svåraste för hunden att lära sig, mycket pgr av att den känner att den kommer i underläge….men alla har vi ju olika sätt att se på saker.

Jag rekommenderar stark Anders Hallgrens böcker om man känner att man behöver uppdatera sig.