Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1795 ggr
kajsai
0

hund frisör

det kanske låter som om jag har tänkt lite långt men jag går i 7an och när jag blir ``stor´´ vill jag bli hundfrisör och bo i någon stor stad som Malmö, Göteborg, Stockholm men kan man leva på att vara hund frisör och i så fall vad ska man gå för gymnasieutbildning ?

Pennybus
0

Att leva som hundfrisör går nog, och jag rekomenderar Hundlinjen på ett naturbruk om du vill utbilda dig till det.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

kajsai
0

okej tack 😃

Pennybus
0

Kan för övrigt rekomendera Dingles Naturbruksgymnasium, ett bra gymnasium med bra lärare och bra syn på hundträning o.s.v. :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

kajsai
0

okej tack för tipset :)

reverse
0

Vad jag vet finns endast en gymnasieutbildning där man kan bli ¤hundfrisör¤ och det är Stiernhöksgymnasiet i Rättvik. Ser inte om de har riksintag. Annars sker hundfrisörsutbildning i privat regi, som man bekostar själv. Man kan även tas upp som lärling av någon som har ett hundtrim och bli utbildad den vägen så att säga. Det är på det stora hela ett praktiskt och kreativt yrke, så det är inte bara att lära sig om djur typ naturbruk och sedan gå lös med saxen på hundar. 😎Klipp- och trimteknik kräver en hel del övning och olika pälsar ska behandlas på olika sätt, olika raser har alla olika sätt som de ska friseras osv osv.  Jag gick min utbildning på Hundens Hus i Stockholm och har mitt eget hundtrim (du kan kika in via länken Pälsklingar här, det finns före/efter-bilder under fliken Hundtrim till exempel). De flesta hundfrisörer är egenföretagare, så det är bra om du läser grundläggande bokföring och företagsekonomi, då det är något ofrånkomligt. Man kan absolut leva på att vara hundfrisör, men man ska ha i åtanke att det kan ta upp till 3 år innan man har en stadig kundkrets motsvarande typ en heltid. Det är klokt att spara pengar innan att kunna ta av under denna tid. 🤑

//Lina

kajsai
0

tack