Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6387 ggr
LillPom
0

NATUREA Hundfoder???

Hej alla!

Jag söker och söker… hittade detta hundfoder som jag aldrig hört talas om förut men de låter ju ganska så bra? Valp fodret 

http://www.natureapetfoods.com/ourproducts_petfoods.php?l=9

Naturea Growth 12kg

Kycklingmjöl (låg askhalt) 31,17%
Färsk kyckling Urbenat 13,85%
Äggpulver 8,22%
Kycklingfett 7,36%
Kyckling Gravy 1,73%
Laxolja 0,86%
Kornfria låga kolhydrater friska leder OMEGA 3
& Omega 6
NATURLIG
ANTIOXIDATIONSMEDEL
Inga konserveringsmedel
Och innehåller inga konstgjorda
SMAKER
Vete, majs, ris
& Glutenfri
DJUR
INNEHÅLL
SAMMANSÄTTNING
Utfodringsanvisningar
Kyckling (innehåller färsk Urbenad kyckling och kycklingmjöl), sötpotatis, äggpulver,
Kycklingfett, potatisprotein, Luzern, Linfrö, kyckling Gravy, lax olja, mineraler,
Vitaminer, glukosamin, methylsulfonylmethane, kondroitinsulfat, äpple, morot,
Tomat, spenat, psyllium, nypon, kamomill, kardborre rot, Peppermint, ringblomma,
Tång, Tranbär, maskros, Fruktooligosackarider, anis, bockhornsklöver, Yucca
Schidigera Utdrag, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

TYPISK ANALYS

Råprotein 32%
Råfett 21%
Växttråd 3%
Fukt 8,5%
Kolhydrater 27,5%
Råaska 8%
Omsättbar energi 387 kcal/100g
Kalcium 1,21%
Fosfor 1,04%

LillPom
0

Ingen som vet nått eller som kan analyser ? :)

Pennybus
0

Majs ska väll inte vara så bra att ha i foder har jag för mig?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

LillPom
0

Oj den missade jag! :D Tack :)

russin
1

och en himla massa onödiga örter att betala för😉

SitaL
3

Fast det står du vete, majs, ris och glutenfri, så lär ju inte vara majs i :P

Fenix_Chicci
1

Tycker det verkar vara bra, innehåller ju 63% animaliskt och är spannmålsfritt. Sen kanske man kan diskutera angående att ge örter varje dag men tror nog att det är så liten mängd att det inte är någon fara.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

mikkan01
1

Puttar upp denna tråd lite.

Försöker hitta något som både hundarna och jag tycker om och det finns ju en del olika sorter att välja mellan här, tycker att innehållet verkar vara helt okej. Är det någon som har testat fodret, vad tyckte ni isåfall?
Verkar inte direkt vara något omtalat foder…..? 🙂

~mikkan

[Raquel.asplund]
0

Alltså det står ju att det finns majs och det ska nog inte vara så bra. När jag läser kycklingmjöl så undrar jag vad det är. Skulle kunna vara mjöl gjord av ben, huvud och delar som inte går att göra nånting med.

Kyckling Gravy 1,73% ????? vad är det och varför ska hunden ha det? 

Jaha, nu fattar jag, det står smaker majs och inte innehåll. 

Alla dom där örterna verkar helt onödiga. Tycker du borde jämföra med två foder till. Ta och ställ listan bredvid typ den bästa torrfodret ex. royal canine eller nåt i den stilen och så ta och jämför med vad färskfoder innehåller. Fråga dig själv hur pass nödvändigt ingredienserna är och när du läser mjöl ex. köttmjöl, fråga med vad har dom gjort mjölet med.

mikkan01
2

Det står ju att den är vete-,gluten- och majsfri. Ben osv äter ju hundar som barfas också…
Gravy är väl buljong så det är väl för smak antar jag.

Kollar på acana, orijen och taste of wild också men det är ju kul att ha något mer att spana in. Royal canin är nog det mest kassa foder i min synpunkt och färskfoder får de då och då - klarar inte av lukten….=)

~mikkan

[Raquel.asplund]
0

Du verkar ha bättre koll än jag ^^ men dom äter väl inte själva benet? Dom tuggar på den men inte äter och sväljer? 

Jag har ingen aning om vilken är den bästa torrfodret så du har även säkert bättre koll än mig ;P

mikkan01
0

Haha nja, sån värst koll har jag inte, därför jag frågar här 😃
Det enda med detta foder jag inte gillar är nog att listan på ingredienser är så jäkla lång….
Hundar som barfas äter benen också, finns nog de som inte gör det men många äter upp alltihop. =)

~mikkan

vallhund
0

Vad är kornfria kolhydrater?

Jodå hundar äter ben, de blir tom hårda i magen om de äter för mycket, det krävs ofta tillvänjning för att de skall kunna smälta dem ordentligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Raquel.asplund]
0

jaha, jag visste inte det. När jag ger min hund ben med märg så lämnar hon kvar benen

vallhund
0

Det finns andra ben än märgben, krävs lite större hundar med tryck i käkarna för att få av bitar av märgben.

Michaela-N
0

#5 Frågan är om den innehåller vete, majs och ris, eller om företaget bara är dåliga på rättstavning. Jag vet inte säkert.

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2

#16 På vilket sätt är köttinnehållet högt? Jag hittar ingen innehållsdeklaration, det som står är att det är mycket färsk kyckling, hur mycket blir det i % av fodrets vikt efter tillverkning? Samma ohederliga reklam som Magnussons, iaf i det avseendet.

Visst är det bra med högt animaliskt protein, om proteinet inte är tillagat, det lär det ju vara i torrfoder.

Att skryta med att det inte innehåller vete är ju bra, men majs är sämre än vete.

Vill man handla på ICA är Magnussons M&B ett bättre alternativ, innehållsmässigt.

mikkan01
0

#12 I det här fodret ser det ut att vara sötpotatis..

~mikkan

AntonR
2

#16 Kolla på påsen. I min Gocare Active är det 36% fjäderfä (+färsk kyckling). 36% fjäderfä motsvarar ca 72-75% färskt kött.

I Magnusson M&B tillsätter man 44% färskt kött. Det fodret bakas. I färskt kött är det 70% vatten. Det blir ca 10% kvar när det bakats. Alltså försvinner 60% av det färska köttet under den "varsamma bakningen". Det är mer vetemjöl i detta foder än det är i en kanelbulle.

I min Active är har man tillsatt 1265 g färskt kött per kilo torrfoder.
I Magnussons M&B Work är det tillsatt 500 g färskt kött per kg.

Majs är inte i närheten av att ge lika mycket allergier som vete.

Självklart är proteinet tillagat. Annars skulle det ruttna på en dag…

Jag vet att det är svårt att läsa innehållsdeklarationer för allmänheten, men det finns faktiskt kurser för detta anordnade av Jordbruksverket. 

Om fler gick dessa skulle det inte finnas så mycket sakfel på dessa forum.

Enligt mina privata studier så är just nu Gocare-serien i topp och "tyvärr" slår den många av djuraffärens "fina" foder.

//Anton (husdjursagronom)

vallhund
5

#19 Jag har inga problem med att läsa innehållsdeklarationer, detta foders hittar jag inte på nätet.

Din nedlåtande attityd väger inte upp dina ev akademiska meriter.

Att jag klagar på majsinnehållet har inte med allergier att göra, utan om vad majs/kolhydrater gör med blodsocker/insulinproduktion, hört talas om det? Du som är så duktig/påläst kan självklart ange källa till vete/majs allergiframkallande i %, jämför gärna med andra födoämnen o delge oss hur vanligt det är med foderallergi.

Dina privata sk studier är totalt ointressanta om de inte är publicerade, skriv istället erfarenhet/åsikter. Att ett foder är bättre än dyra/fina djuraffärsfoder säger typ ingenting. Svårt att vara sämre än de.

Kira10
0

@Lillpom. Det är en bra deklaration med mycket nyttigt i. Det finns inget i detta foder som är dåligt för din hund - tvärt om.

[typellisch]
1

#19 Vill du betala allas kurser på Jordbruksverket då så du kan bli nöjd?

Kira10
0

#19. Varför är det alltid så tråkigt att läsa dina kommentarer?

vallhund
0

#21 Vilka foder säljer du förutom detta o Oskar power plus? Sedan när blev majs nyttigt för hundar?

Javisst ja du säljer GoCare Royal oxå!

LinaK
5

Jag vill bara flika in här i tråden att det INTE är okej att lägga in "smygreklam" för företag och deras produkter här på sajten. // Sajtvärd LinaK

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

vallhund
0

Vem avser du? #19 har bara skrivit ett inlägg här, blev medlem idag, men du kanske vet något om skribenten som vi inte vet?

Mischa
0

Beror lite på priset, men jag spekulerar i att det är ganska dyrt i förhållande till hur mycket (i mitt tycke) onödigt innehåll.

Då jag helst vill stödja svenska tillverkare så hade ex. ett "sämre" svenskt foder prioriterats framför detta.

≧◔◡◔≦

[Lilla_Myy]
0

tycker ni håller på att ta i lite väl mycket mot #19 och ber er att lugna ner er. och #26 du blev inte medlem idag förstår inte varför ljuga om det. Men jag ska inte lägga mig i eran diskussion tycker bara att era små pikar är otrevliga.

[typellisch]
0

#28 Lite OT men det finns en annan profil som är borttagen som har samma bild som du :)

[Lilla_Myy]
0

#29 OT?? nej, jag bytte bara konto men ville fortfarande att folk skulle veta vem jag var =P

[typellisch]
0

#29 Off Topic = OT :)
Okej, vet inte om #26 menade dig just nu men jag vart lite nyfiken, hehe

[Lilla_Myy]
0

#31 nej dom menar inte mig men tycker ändå det är taskigt och kan diskuteras på ett bättre sätt.

vallhund
2

#28 Jag jag har aldrig påstått att jag blev medlem idag, det var #19 som blev det. Vilket var vad jag skrev.

Är det någon som är oärlig så är det du som byter nick mitt i en tråd o försöker läxa upp andra, både i denna tråden o i den.  http://hundar.ifokus.se/discussions/5199e9c4ce12c470140031b0-det-har-med-svara-allergier

[Lilla_Myy]
0

#33 haha du är så rolig. Jag har redan sagt att jag har bytt konto och jag har dessutom samma bild kvar så att folk fattar att det är jag. Jag ber om ursäkt att jag har tolkat fel din kommentar. Jag försöker inte läxa upp någon jag säger min åsikt och det har jag rätt till men det är värdelöst att diskutera mig dig för du kommer inte med något, ska bara kränka en och man blir inte klokare på det du säger, något som jag tycker är syftet med en diskussion, så jag tänker inte ägna en enda sekund till på dig och rekommenderar dig samma sak.

vallhund
0

#34 Väldigt roligt, konstigt att du inte gjorde det i tråden som jag länkade till. Där var du duktig på att läxa upp o påstå saker tagna ur det blå.

Bara att inse att man inte kan få ut något av en diskussion med någon som bara hänvisar till en namnlös veterinär som verkat fått legitimationen från ett flingpaket.

AntonR
2

Kira10
0

Menade inte #19 utan #20 förstås. Ber om ursäkt till #19!!! Det gick lite snabbt.