Utfall
Många trådar idag ): Opsis är genomtrevlig hund, verkligen supermysig, lyhörd och duktig. Förutom när det gäller hundar Åkte till Grizzly Zoo idag, och kollade noga så det inte var någon hund där inne så vi kunde prova selar lugnt och stilla, men det kom ju in massa hundar på en gång efter en kort stund och Opsis som blev påhoppad av en schäfer och pitbull som valp ligger ju och morrar och skäller, och det känns väldigt trist att vi inte ens kan vara i en djuraffär utan att han börjar tramsa. Samma sak i hundmöten, han skäller(Låter riktigt farlig) åt andra hundar i hundmöten, och är helt okontaktbar, och jag vet inte vad jag ska göra. Vill så gärna gå i slottskogen men där kryllar det av hundar och han lär ju få flipp och kasta sig runt, och det känns lite jobbigt att utsätta honom för den mängden hundar, men det går så få hundar i vårt område så skvallerträning blir det inte mycket av. Några tips? ):
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
känner du nån som har hund och kan tänka hjälpa dig? Jag tänkte för i så fall kan den personen stå helt stilla med sin hund medan du står på ett avstånd. Kolla hur långt borta du måste vara för att din hund ska kunna slappna av eller åtminstone inte göra utfall. Om den sen ignorerar hunden så kan du ta ett steg närmare. Om den kanske inte släppa blicken från hunden så testa med att leka med din hund så att han tänker på annat. Men jag har ingen erfarenhet av utfallshundar jag tänker bara på vad jag skulle testa.
Eftersom det är en ny hund så tycker jag ni ska träna jättemycket på kontakt. Kontakt är A och O.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 Ska se om inte jag kan höra med min vän som har en labbeblandning. #2 Vi har oerhört fin kontakt för att bara har känt varandra så kort, vi klickade direkt, men vi ska köra kontakt övningar :)
Försök hitta ett säkert avstånd, där ni kan passera hundar utan att han går in i utfallsläge. Finns det något avstånd där han ännu ser hunden utan att vilja göra utfall? Där har ni ett bra utgångsläge.
Min lilla valp drar mot andra hundar (fast glad, han vill bara leka), vi kan idag gå cirka 4 meter ifrån andra hundar utan att han börjar tokfokusera.
Men som tidigare nämnts, eftersom han är ny så ta ett tag att bara bygga en relation och bli en trygg ledare. Försök undvika hundmöten istället, byt sida på gatan, gå iväg, undvik de mest hundtäta platserna. Gå inte ut precis då alla andra rastar sina hundar om det är möjligt.
Jag har ingen erfarenhet av utfall, men väl en på tok för stark reaktion på andra hundar. Det som har hjälpt oss att komma någon vart har varit just att jobba på långt avstånd där han ser hunden utan att bli så tokfokuserad. Jag belönar just nu all reaktion som inte är fokuserad mot den andra hunden. Vi jobbar oss sakta mot ögonkontakt, men det är väldigt mycket begärt av en hund som går in och fokuserar på något.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Hur blir hunden aktiverad, en hund som får fel aktivering börjar lätt med överdrivna beteenden.
Tycker du skall köra på skvallerträning eller ta hjälp av någon duktig tränare som kan visa dig och hjälpa dig med hur du skall träna.
Jag har precis snubblat över två olika redogörelser för träning av just detta som jag kan dela med mig av, i brist på egna erfarenheter :)
Hade jag varit du hade jag gått en kurs i vardagslydnad, jag gick en kurs med vår hund som hade "problem" med andra hundar och fick en massa nyttig hjälp, vi hade också nyss fått honom och det hjälpte oss verkligen att bli ett team! :)
Wiho!! Då Ops blivit bättre i tassen nu så passade jag på att träna freestyle och lite lydnad i en paddock, och då går en Vorsteh förbi c. 10 m och innan han upptäckte det satte jag mig famför honom och höll i selen och proppade i honom godis och sa "Braaa! Duktig pojke!" och det slutade med att han fokuserade delvis på mig och godiset och delvis boffade han åt den andra hunden, sedan busade vi lite och jag känner mig så stolt! Han sprang inte ens till grinden och kollade vart den andra hunden tog vägen! Framsteg framsteg framsteg! __________________ #5 Jag har bara haft honom sedan i lördags och innan han kom tillbaks till uppfödaren var han inte särskillt aktiverad, de ända han kunde var att gå slalom, sitt, sitta fint och stå på bakbenen, vad jag vet. Sedan i söndags började han halta, så det blev bara några få klickerövningar för hans del, så aktivering har det varit snålt om. Anledningen till utfallen är att han blev påhoppad av en schäfer och pitbull som valp och jag gissar att hans ägare då inte tog tag i problemet helt enkelt.
#8 Det behöver inte enbart bero på påhoppen utan som sagt gör felaktivering att hunden kan börja med överdrivna beteenden som alltså gör osäkerheten förstärkt. Nu vet jag inte om jag minns helt fel eller blandar, men är det en BC? De kräver ju väldigt mycket aktivering som ni måste se till att hunden får för att kunna jobba med hunden på rätt sätt.
#9 Nej, han är en Aussie =)
#10 Aha, de behöver ju dock också mycket aktivering. Försök hitta någon mer krävande aktivering som ni båda gillar samtidigt som ni jobbar med problemet, varför inte börja spåra t.ex?
#11 Vi gjorde lite sök övningar igår, men vill inte anstränga honom för mycket då han fortfarande är halt, men att spåra tycker jag verkar skitkul.
#12 Ja, spår är kul. Dock är det bättre att faktiskt satsa och spåra på riktigt, inte söka lite godis hemma, det stressar mer än gör nytta. Finns ju flera olika spårtyper, viltspår kunde ju vara en idé. Finns ju även spårkurser att gå.
#13 När jag praktiserade på Dingle Naturbruk fick jag agera figurant och gömma mig i skogen och sedan fick eleverna skicka hundarna för att söka upp mig, vi gjorde liknande igår, inte godissök hemma, utan sök i skogen helt enkelt.
#14 Sök och spår är dock olika saker och hunden arbetar på olika sätt. Att gå en kurs i antingen någon typ av spår eller sök kan vara en bra idé, så man från början både lär sig själv och hunden hur den skall arbeta på rätt sätt och faktiskt anstränger sig och får ut något av det hela.