Fästingskydd - badglad hund?
Förra året hade jag scalibor halsbandet till Ronja men den förstördes då hon hoppade i vattnet utan att jag tänkte på att hon hade halsbandet på sig. Hur gör man om man badar med hunden i stort sätt varje dag på sommaren och ändå vill skydda hunden mot fästingar?
Våra andra två hundar doppar inte mer än tassarna så för dom blir det inte så svårt beslut.
Tack på förhand!
Jag har scalibor halsbandet. Jag tror de stod att de funkar lika bra att bara ta av de vid bad, och sen sätta på de igen.
Seresto vet. tål ju mer vatten än Scalibor (och är inte lika skadligt för vattenlevande organismer som scalibor), man kan t.om bada med det, men man bör tänka på att mer än ett par ordentliga bad i månaden minskar den utlovade verkningstiden om 8 månader avsevärt. Så jag rekommenderar oavsett att ta av halsbandet innan bad och sätta på det efter om man har en hund som inte bara plaskar i vattnet. Spot-ons funkar inte speciellt bra om hunden badar mer än nån enstaka gång (plus att man skadar vattenlevande organismer)
Men om man tar av och på titt som tätt, slutar inte halsbandet verka då? Dum fråga kanske..
Sen tar det också ett tag för pälsen att torka men man kan ta på det efter hunden badat ändå eller? :)
Vi har tic-clip till Nelson, och den är ofarlig och vattenfast. Jag kan tyvärr inte säga om den funkar eller inte då det är vår första sommar med honom, men hittills tycker jag inte att han har fått många fästingar. 3 eller 4 stycken tror jag?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Vi använder frontline på våra….tiken är också badglad men det ska funka om man inte badar dem på 48h efter man lagt på medlet.
~mikkan
Vi har också tic clip. Litar inte helt på dem, men vill pröva själv.
Hittils har vi plockat tre fästingar, varav två var efter att vi inte haft brickan på under några dagar. Så med andra ord, en fästing under användningstiden, än så länge.
Hittills skulle jag varken rekomendera eller avråda, eldprovet blir när vi åker ut i skärgården i början av juni, där finns hur mycket fästingar som helst, då kan vi se om det är någonting att ha.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jag använder ExSpot på mina badgalna hundar, påfyllning var 4:e vecka istället för var 6:e.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men ett Scaliborhalsband ska inte förstöras av att hunden råkar bada med det ?!
I så fall skulle det inte klarar regn heller🤔
Jag har Scalibor på min badglada hund som jag plockar av när han badar eftersom att jag inte vill att han tappar det. Men som #8 säger så tror jag inte att det blir förstört av vatten.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Förstört blir det inte, men effektiviteten minskar avsevärt samt att man riskerar att göra stor skada på vattenlevande organismer - vilket kan kännas lite onödigt ;)
TickLess ska tydligen vara vattentät men till en viss gräns
#10 fast anledningen till att man ska ta av halsbandet är för att hunden inte ska riskera att tappa det - det är då det blir farligt då det ligger kvar och fiskar och smådjur kan tugga på det. Av själva badet släpper det så lite gift i vattnet att det inte ska vara någon fara.
"Även om normal kontakt med vatten inte minskar effekten hos halsbandet, bör halsbandet alltid tas av innan hunden skall simma eller bada, eftersom den aktiva substansen är skadlig för fisk och vattenlevande organismer. Hunden skall avhållas från bad under de första 5 dagarna efter halsbandets applicering."
Det finns ett flertal studier på just deltametrin och hur de påverkar vattenlevande (och andra) organismer och det krävs inte att halsbandet ligger kvar i vattnet för att det ska anses vara toxiskt.
Vem citerar du?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Haha sorry glömde länken till Fass: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20020503000370&DocTypeID=4&UserTypeID=1