Förhindra viktuppgång
Har en hund som blir fet av luft i princip.
Nu är det så oturligt att han har blivit halt -igen. Senast han blev halt gick han upp mycket i vikt vilket inte direkt hjälper läkningen.
Misstänker starkt samma hälta som förra gången och det innebär 1-3 månaders koppelpromenader à 15 min.
Hur lite mat kan en hund få egentligen utan att ständigt gå hungrig samt få brister? Han väger nu 26 kg, borde väga kanske 24-25. Får 3,5 dl om dagen i kombination med ganska mycket motion. Men nu blir det som sagt inte mycket till motion längre!
Vad göra? Ska jag sänka maten ännu mer? Ska jag byta ut en del mot grönsaker (vilka?). Vad ska totalmängden minst ligga på per dygn?
Han äter Carrier Regular och fungerar väldigt bra på det.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Testa att ge barf eller ett färskfoder. Många hundar lägger på sig mer av kolhydrater, som de allra flesta torrfoder kryllar av.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag vet inte om jag tror på det där. Har redan provat att de olika foder men så lite kolhydrater som möjligt i och mycket fett/protein, men han blev dålig i magen och gick upp i vikt av det… låter bra i teorin men det fungerar inte så bra på honom.
Färskfoder innehåller väl inte så himla mycket protein? Cirka 15% protein innehåller VoH Exklusive.
Vad och hur mycket godis ger du, ben osv?
Fyll ut maten med morötter, vitkål och gurka - ger en liten ökad mättnadskänsla, minskar tiggande men ger ingen viktökning. Om hunden går upp i vikt av färskfoder (har själv en hund som tyvärr gör det) kan man ju faktiskt sätta hunden på bantningsfoder under själva konvalecensperioden för att sen gå tillbaka till det vanliga fodret.

#4 godis endast vid träning, och ganska sparsamt med ben då det bara säger glufs så är dom i magen… han gillar "star snacks duo bones" och köttbullar.
#5 förra gången började vi fylla ut med morötter men jag tycker det är svårt att veta hur mycket/lite han ska få. Jag vill ju ge så lite som möjligt men inte att han ska gå och vara hungrig i 3 månader!
Han gick på bantningsfoder för några år sedan, gick inte ner ett gram! Det var bara dyrt och han tyckte det var äckligt.
Tror mer på att som sagt fylla ut med grönsaker, men hur stor mängd bör jag minst ge per dygn för att han inte ska gå hungrig? Hur mycket av torrfodret måste jag ge för att han inte ska få mineralbrist t ex?

mina hundar får 1/2 riven morot/dygn. Och dem väger 2,6/4kg. Jag tror inte du kan överdosera råa grönsaker. Kål,morot ger mycket mättnadskänsla, hur det är ned gurka vet jag inte, det är ju mest vatten.
Prata med veterinären när du går dit, dom har säkert någon som kan hjälpa dig.

#8 dom kommer bara rekommendera sina egna dietfoder och det är inte ett alternativ…
Hej!
Testa GoCare Royal Weight Reduction. Berikat med L-carnitin som är en fettförbrännare. Hunden får äta sig mätt men ändå går den ner i vikt. Över 70% kött och inget vete. Dessutom finns det Glucosamin, Kondroitin och Laxolja i. Bra för stela, slitna leder och pälsen! Dessutom är det färskt kycklinghjärta och kyckling lever i!
Det är ett veterinärframtaget foder och är ett dietetiskt foder.
Det bästa är ett det säljs på ICA och Willys! Pengarna tillbaka om du inte är nöjd!
#10 Hur mycket får ni för att göra reklam för fodret?
Och det är ju knappast färsk mat i ett torrfoder.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Om du inte kan motionera honom för att han är halt kan du alltid bada honom! Lite simning är bra motion! Men han kanske inte gillar att bada =/

Han gillar inte att simma, går mest i kanten och kärringbadar, men har tänkt tanken att ta med honom ut i koppel så han inte riktigt har nåt val… Men jag är inte mycket för att simma i sjöar jag heller, med alla ormar och skit 😞 men kanske blir sedan när det är lite varmare.
#10 Är det mindre kolhydrater i majs än i vete? Säljer du Oskar power plus oxå?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.