Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1427 ggr
[typellisch]
0

Ta med på tävlingar?

Får man ta med sin egna hund på tävlingar så som agility, utställningar, lydnad samt rallylydnad?

Ska bara kolla på och skulle vilja ta med Molly nämligen :)

[Bolten]
1

undrar också =)

Pennybus
0

Tass

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Em_
1

Ja, på utställningar i alla fall, men man måste visa vaccinationsintyg. Därför måste  hunden vara minst 4 månader.

[[Boris Sager]]
1

Ssk på sommartävlingar brukar man få det, men man måste ha veterinärintyg för sin hund med.

Boris

[typellisch]
0

#4 Vet du om man får det på alla andra tävlingar? :) Har mejlat den klubben som håller i det så hoppas på svar!

CHARMEN
1

Jag tog med min hund när jag kollade på en agility tävling en gång så ja det får man:) annars är det ju bara att fråga;)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

[[Boris Sager]]
0

På "Stora Stockholm" får man inte ta med någon annan än den hunden som ska tävla. Man får dessutom inte lämna utställningen före kl. 15 oavsett  när man har tävlat klart. Detta fr att publiken ska ha möjlighet att se alla tävlande hundar.

Boris

[typellisch]
0

#7 Ok.

Denna kommentar har tagits bort.
[typellisch]
0

#9 Får mejla vidare helt enkelt och hoppas på svar :)

[typellisch]
0

#11 Haha :) Jag har också fått upp ögonen för utställningar (och de sporter jag nämnde) och vill gärna besöka diverse tävlingar för att se hur det går till osv. Men vill gärna ta med Molly då det är nyttigt för henne att vara i sådan miljö osv :)

Jag meddelar när jag får svar, hehe.

Michaela-N
2

#7 Det stämmer inte, man får ha med sin hund men den måste anmälas innan och man behöver betala en avgift. På andra tävlingar får man i regel ha med sin hund, men ibland kan du behöva uppvisa vaccinationsintyg, så ta med det för säkerhets skull. Men jag har varit med på en hel del olika tävlingar och har aldrig behövt visa vacinationsintyget.

[typellisch]
0

#13 Tack 😃 Har planerat in att kolla på lite tävlingar från och med juni fram till september och vill gärna ha med Molly som sagt :)

linalundberg
1

Jag har varit på olika agilitytävlingar, samt tittat på lydnad och IPO. Det är upp till klubbarna som arrangerar om man får ta med icke-deltagande hund, oftast brukar man få det såvida hunden är över 4 månader och har fullständig vaccination, man bör alltid ta med sig vaccinationsintyget. På innomhustävlingar har det ibland inte varit tillåtet att ta med hundar som inte tävlar (är anmälda) oftast handlar det om att det är rätt många hundar som tävlar och det är ganska påfrestande som det är 🙂

[typellisch]
0

#15 Tack för informationen :) Har som sagt mejlat en klubb som håller i tre tävlingar jag vill på så får se vad hon svarar :) Sen utställningen så är det i Sthlm så får mejla dom med när det närmar sig.

[typellisch]
0

Södertälje BK får man ta med sin hund om någon undrar ;) Hehe.

Michaela-N
1

#18 Du talar om utställningar, jag talar om rallylydnad-, lydnad-, freestyle- och agilitytävlingar utomhus. 🙂 Har inte sagt något om utställningar, för jag vet inget om reglerna där, jag har aldrig ställt ut själv. Jag känner bara till reglerna för Stockholms Hundmässa (den i December) och där får man ta med sin hund om man betalar en avgift.

[[Boris Sager]]
0

Stockholms hundmässa är en inomhusutställning i dec. där jag varit varje år och där får man inte ta med ngn annan hund än den man anmält till utställning ngr månader innan.

Boris

Michaela-N
3

#20 Nix, föranmäler man sig (som sagt) får man ta med hund som inte ställs ut. Det vet jag.

linda88
1

Jag har faktiskt aldrig frågat om jag får ta med mina hundar o vara publik på agilitytävlingar, lydnadstävlingar, rallylydnasdtävlingar mm uatn har glatt haft med dom. Perfekt passivitetsträning annser jag och vill jag heja på kompisar hela dagarna vill jag väl inte lämna hundarna hemma. 

På utställning måste du som sagt ha med dig vaccinationsintyg och som Michaela-N skriver kan man numera på både Stockholms hundmässa och My Dog ta med sig icke tävlande hund om man föranmäler det på en blankett. Kostar ca 200 kr har jag för mig. Dock kan jag tycka att det är onödigt för där är tok på trångt redan.

[[Boris Sager]]
0

Usch, vilken smittorisk för tävlande hundar och icke tävlande. Och så trångt, kan inte gälla själva utställningen, där hundarna förutom vaccinationsintyg också måste bedömas av veterinär. Man måste visa upp nummerlapp. De kan inte blandas med icke utställningshundar.

Boris

linda88
1

#23 Jo har man föranmält en icke deltagande hund har man rätt att vistas med den både bland utställningsringarna och vid tävlingsbanorna. Hund som inte deltar i tävling men följer med går ju också igenom veterinärkontrollen.

[typellisch]
0

#23 Man får faktiskt ha med sig sin hund på Sthlms Hundmässa mot en avgift + föranmälan.

[typellisch]
0

#26 Jag menade absolut inget illa.

[[Boris Sager]]
0

Nej, det förstår jag!🙂Ska kolla extra noga till nästa "Stora Stockholm."

Boris

[typellisch]
0

#28 :)

[Nightcat]
0

#26 Hejsan :) Jag har varit två år i rad på My dog i Gbg där för man gå med sina hundar hur man vill, icke utställande hundar och utställande. Alla hundar kan gå vid stånden och man kan ta med sin hund bort för att kolla rasringarna.

Det är för att intäkterna från de som har med sig hundsaker och entrén ökar och dels för att det är ett otroligt stort hundevenemang så man vill att många människor ska kunna ta med sig sina hundar. 

Vet ej hur det är i Stockholm men såhär är det i Gbg ;)

CelsiusT
1

#26 Klart dom hundar som är 'publik' genomgår vaccinationskontroll och veterinärbesiktning. Förekommer en hel del hundar på mässorna som inte är tävlande, tex alla dom som står i ras- och klubb-montrarna. Det är klart att vissa av dom även ställs ut, men absolut inte alla. Sen finns det ju "tokiga" (obs menar inget illa, men i mina ögon är det lustigt att trängas på ett sånt ställe om man inte ens ska tävla, men jag kan ändå förstå eftersom det kan vara svårt om man vill dit) människor som tycker det är trevligt att dra med sig sin hund dit in och bara mingla och shoppa - vilket är okej om man har godkänd vaccinationsintyg att visa upp och föranmäler att man ska ha med sig hunden. 

Normalt sett så brukar det vara strikta(re) regler när man har inomhustävlingar medan utomhustävlingar är mer öppna för allmänheten, det är oftast en fråga om utrymme och plats. Ska man åka på en tävling med sin hund så bör man medföra sitt vaccinationsintyg, på utställningar måste man alltid visa upp vaccinationen men på agility/freestyle/lydnad/rallylydnad osv är det inte alltid som man måste det. På vissa tävlingar så uppskattas det inte att man står med sin hund precis intill tävlingsplanen som publik. På agility brukar det vara okej att ha hunden vid ring-side, men på lydnad kan publiken ibland bli tillsagda att hålla sig åt sidan, åtminstone när det är lägre klasser.

Men det är sällan något problem att ha med sig hunden dit, det är ju jättenyttig miljöträning samtidigt som du själv lär dig massa om olika sporter. Är du osäker och inte vill riskera att behöva lämna hunden i bilen (och alltså mest troligt behöva åka hem igen) så kan det ju vara bra att kolla med arrangören först, ofta brukar dom skriva ut i inbjudan om det är så att icke tävlande hundar inte är välkomna men annars är det ju bara ringa eller maila. Men som sagt, det brukar inte vara något problem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[typellisch]
0

#31 På Agility, Lydnad och Rallylydnad får jag ta med Molly :) Det är bra träning för henne med hennes rädsla och osäkerhet.. det kan ge henne en liten boost i självförtroendet så att säga.
Jag gillar att vara med min hund så vill inte lämna henne hemma alls, haha. Så det känns bra att hon får följa med!