Valptips
Vi kommer att få en liten valp i sommar. Vi har redan bokat kurs och börjat läsa på. SKK:s hemsida är jättebra, och jag gillar också Kontaktkontraktet.
Men ni hundvana: Har ni några supertips? När det handlar om bäbisar kan det vara något så enkelt som att en nattlampa underlättar livet (vi har tre barn), men finns andra husmorsknep som ni kan dela med er av? Någon bra bok?
Hunden är en dansk-svensk gårdshund.
För vår kille funkade det att linda in en klocka som tickade i lilla snuttefilten vi fick med från uppfödaren, sen funkade en bitring för bebisar superbra när det kliade som mest i hans tänder.
Lycka till med valpen
Det vanliga är väl
- se till att kunna stänga om barnens leksaker så att ni kan hålla dom från valpen när ni inte har tid att säga till den
- köp egna leksaker. Undvik plastleksaker som lätt går i bitar, leksaker med stoppning eller delar som kan åka ner i magen. Jag rekommenderar gosedjur utan stoppning, träleksak och en hållbar gummibjörn, typ Starmark funball.
- göm alla otvättads mattor
- skaffa mycket toalettpapper och en sprayflaska med diskmedelsvatten
En del har valpen i en hage av kompostgller bredvid sängen på natten för att undvika att den kissar överallt samt att höra när den vaknar och behöver kissa så att man kan ta ut den direkt. Det kan underlätta toalettbestyren nattetid.
Ha valpmaten vid köksbänken så att det går snabbtoch enkelt att göra i ordning den. När man ska blöta upp mat 3-4 ggr om dan är det bekvämt att ha grejerna nära. Har man inte plats i ett skåp kan man ha en tunna på golvet eller en mindre behållare på bänken som man fyller på regelbundet från säcken.
Det var lite smått o gott från mig. :) Lycka till med nya valpen.
Vilka bra tips! Tack!
Vi bor på två plan och har sovrummen på ovanvåningen. Är det bäst att nån av oss sover i soffan närmast altandörren för att springa ut på natten eller tror ni på tidningspapper just in case?
#3 Bäst vore om nån kan sova på soffan och ta ut valpen. Då går det bättre att få valpen rumsren.
#3 Det där gör ni precis som det passar er bäst. Själv kliver jag upp på natten då valpen rör sig, jag är lättväckt. Har många vänner som inte kliver upp utan som låter valpen göra ifrån sig inne på natten, och våra hundar blir rumsrena lika snabbt ändå.
Tack!
Vi har inte handlat något än men ska köpa: Filt (de tuggar tydligen sönder en bädd), litet koppel och halsband (ska satsa på sele sen, tänkte vi), men kör man med kloklipp och tandborstning från början? Och, hehe, inte kan vi använda kaninens klotång va?
Och torrfoder. Hittade en tråd om dess faror. Vår är ju uppfödd på torrfoder, men ska man/har ni, fundera på att ge färskt?
#7 Jag ger färskfoder och Molly mår toppen på det. Huden är mjuk och smidig, hon är pigg och glad och älskar sin mat. Klådan är borta osv.
Men det är alltså frysmat då? Köper man i vanlig affär? För du ger inte rester va?
#9 Jag tycker absolut att du ska söka lite på nätet och fundera över saken i alla fall. Det finns olika märken som Vom og hundemat, nordic, Musch BARF etc. Sök på namnen så står deras återförsäljare ofta på deras hemsidor. :) Lycka till med valpen!
har kollat lite nu. det ser ju bra ut. och jag antar att det är lättare att ändra kost för en hund än att få barnen att äta ekologiska grönsaker! men ger man detta redan från början? vi får hem valpen när den är ca 10 veckor.
Varför skulle man ge barn andra grönsaker än de ekologiska, blir min undran..
#12, tja där har vi ju en lång diskussion. Närodlat eller skologiskt (eller båda), säsonsgrönsaker vs frysta: det finns ju olika bud. Men överlag kan det ibland vara svårt nog att få i våra barn grönsaker. För att inte tala om kött. Men vi har tre barn med bestämda och mycket olika preferenser. Och kostnaden är givetvis av vikt också. Dock verkar just hundfoder torrt/färskt inte skilja sig så mkt prismässigt.
Här funderar jag över valpen, inte barnen:)
#11 Hundar brukar älska färskfoder. :) Jag vet att vom og hundemat har ett speciellt foder för valpar, men jag har inte satt mig in så mycket i det här med just valpar och utfodring så det kanske någon annan kan svara på om det är något speciellt man bör tänka på.
Fodersorterna brukar ha grupper på facebook som man kan gå med i om man är intresserad - det brukar finnas mycket kunnigt och hjälpsamt folk där ifall man undrar något speciellt. Det finns även grupper om färskfoder och BARF överlag om man vill höra åsikter om olika färskfoder för att jämföra och så.
När jag får hem en valp kommer jag att ge färskfoder/BARF direkt. :)
#3 Det beror säkert på vad ni får hem för en liten valp! Vår kille kissade aldrig inomhus på natten. De två första veckorna satte vi klockan en gång per natt och gick upp med honom. De få ggr som vi därefter har gått ut med honom på natten har varit för att har gnällt och då har han hållt sig tills vi kom ut. Sen är inte alla hundar som han är. Förresten, om man lyfter upp en valp så kissar den inte. Ett bra sätt att fördröja toalettbesöket :) Annars är mitt bästa valptips att ha honom lös så mycket som möjligt och öva mycket inkallning nu när han är liten. Belöna honom när han självmant tar kontakt medan han är lös. Ett annat, lite mer udda tips som jag hörde av en hundexpert, var att man ska låta sin hund träffa någon (stor) svart hund medan den fortfarande är liten, max 4 månader. Detta för att hunden inte ska bli rädd för svarta hundar när den blir äldre. Deras kroppsspråk sägs ju vara svårare att läsa. Jag vet inte om tipset stämmer (min hund och hans syskon är svarta så han var van från början…) men det skadar ju inte att låta valpen träffa en svart hund om man känner en.

Jag skulle nog säga att det bästa för valpen är att få sova med er i sovrummet, och att den får vara med familjen när den äter, kanske rent av får sin mat när ni äter.
De flesta tycker ändå att hunden hör till familjen, vilket är toppen, med tanke på att hundar själva lever i ungefär samma familjestruktur som oss. Tänk då på hur utestängd en hund blir, som inte får sova med familjen, och inte får vara med när de äter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Börja med att ge valpen samma foder som uppfödaren ger 1-2veckor så att den hinner aklimatisera sig. Därefter ger ni det som passar er. Det finns inget rätt och fel, det är väldigt ndividuellt och det viktigaste är att er hund får det som er hund mår bra av.
Ang nattvakt så har dom flesta jag känner aldrig tagit ut valpen på natten utan låter den göra inne. Vi gick ut i början men han gjorde inne ändå så vi struntade i det. Nu är han 4 mån och gör sällan inne på natten om han inte är dålig eller så. Vi släpper ut honom kl 23 och kl 05.30. Gör som ni vill men att sova på madrass med valpen i början är mysigt och ger den möjlighet att vara nära och inte bli så ensam. Det gjorde vi första två veckorna.
Min valp har haft bädd ändå sen hon kom, den är inte i sönder än. Oh här använder jag sån klotång som till kaniner och marsvin :)
Oh juste, väckte inte valpen mitt i natten och hon sov i min säng (kunde inte hoppa ner just då) Men vissa nätter ifall hon verkligen behövde så vakna jag av att hon gnällde och gick runder i sängen, då gick jag ut,.
Sen när hon lärde sig att hoppa ner från sängen, så kissa hon på golvet i 3-4 dar, oh jag gjorde inget åt de.
Lär hunden vänta då dörrar öppnas (möjligen inte innerdörrar men till exempel ytterdörren) hunden söker då ögonkontakt och går inte ut förrän den fått ett OK från dig, du slipper då en hund som springer ut då dörren öppnas
Mitt absolut bästa/viktigaste tips är att INTE låta alla gå fram och hälsa på valpen. När man är ute med en liten valp vill mängder av främmande människor ofta fram och klappa, naturligtvis. De är ju så söta! Men det leder till att du får en unghund/vuxen hund som lärt sig att alla människor vill hälsa på honom/henne. Att det är välkommet. Och så är ju inte fallet. Hundar fattar ju liksom inte att de är mindre intressanta för allmänheten när de lämnat valpstadiet.
Utöver det, byt inte foder direkt när ni får hem valpen. När ni torkar upp efter valpen inomhus rekommenderar jag att ni använder en sprutflaska med vatten+lite ättika - för att valpen inte ska känna av sin doft inne och fortsätta kissa på samma ställe. Ofta vill de ute göra ifrån sig på ett speciellt ställe i början, så när ni tar ut honom/henne för att kissa och så, sätt alltid ner valpen på samma ställe.
Och vänta inte i flera månader med att börja ensamhetsträna :) Lycka till!
Tack för alla tips! Vi suger åt oss allt. Känns jätteviktigt att få en bra grund vad gäller trygghet och social/ensamträning.
Hur tänker ni kring barn och hund? Är det vanligt att valpen när den blir större försöker sätta sig i respekt? Är det förlegat, det där med rangordning i flocken: att en valp försöker visa det yngsta barnet att han/hon är högre i rang?
Vi kommer ju att ha stenkoll på barnen, och de kommer att få respektera valpen, men hur gör man med det omvända?
Det är en helt ny värld det här.
Gud ja, rangordning mellan hund och människa är förlegat.
Åtminstone hoppas jag det.
Däremot så kan det hända att hundar tror (eller vet😉) att de kommer undan med mkt mer från barnen i familjen, och därmed kanske testa mer gränser med barn än med de vuxna. Det är ju rätt självklart. Nu har ju jag inga barn själv, men är uppvuxen i ett kennelhem och har således haft valpar runt mig och mina yngre syskon under barndomen. Mina föräldrar har alltid inkluderat oss barn i omvårdnaden och uppfostran, för om man känner sig delaktig är det mindre risk att barnen går ifrån de vuxnas regler för valpen allt för mkt. Vilket är lätt hänt, barn vill inte gärna neka valpen något och tänker inte så långt framåt i tiden - de vet bara att just nu vill jag mata valpen/låta valpen dra i mina strumpor för det är roligt/låta honom göra allt han inte för för vill inte göra valpen "ledsen".
Det är en helt ny JÄTTEKUL värld =)
Jag vill, som alltid i nya valptrådar, slå ett slag för passivitet. Du kommer aldrig ångra att du lär din hund att slappna av och ta det lugnt. Det kan räcka att sätta sig ner med valpen och lugnt hålla fast den tills den slappnar av.
Ta tillfället i akt om valpen själv väljer att lägga sig och vila, lägg en godisbit mellan tassarna. Uppmuntra lugn helt enkelt.
Ang. vad #21 skrev om att inte hälsa på alla. Tänk på hundar också. Det kommer bli väldigt mycket lättare för dig om hunden inte får hälsa på andra i koppel. Om du däremot vill att valpen ska få hälsa någon gång ibland, lär ett frikommando typ "gå och hälsa". För oss funkar det jättebra på människor men inte på hundar. Han struntar i människor men bryr sig på tok för mycket om andra hundar. Det är vad vi jobbar på just nu (min valp är 5 månader).
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Tack för uppfostringsknep! Passivitet skriver hon om i Kontaktkontraktet, det verkar himla viktigt. Och vi bor i radhus, med extremt mycket barn, så det blir nog som ni säger det första att lära sig: att inte hälsa. Tack!
Oftast är detta med rang gentemot barnen inget man behöver markera annat än genom vardagliga regler. Hur gamla är era barn?
Jag har två barn 1 och 3år, valpen är nu 16v. Min valp fick genast erfara att han inte fick klättra eller brottas med barnen. Inte leka med dom alls till att börja med för dom kunde inte hantera det på ett bra sätt pga sin ålder. Detta markerade ju tidigt att han måste respektera barnen, dessutom är det inte möjligt för honom att diskutera rang i och med att han inte får leka med dem. Min ettåring tycker inte om att valpen slickar på honom osv så han får inte bli närgången alls mot honom. Han lärde sig redan första dagarna att låta ettåriges vara helt och att inte hoppa på treåringen.
Mina barn är ju små och min treåring försöker ibland få valpen att jaga henne. Detfår hon givetvis inte men han får inte heller nappa på betet. Jag blir inte arg utan säger åt honom nej så att han bryter leken och sen säger jag åt dottern. Nu har valpen blivit 16v och han får leka med dottern under olika omständigheter, tex kamp med pinne. Men jag övervakar lltid så att han inte får övertag eller för mkt pondus. Blir leken för hetsig bryter jag valpen irekt med loss eller nej eller ta det lugnt. Vår valp är en ganska förig individ så jag kan tillåta lek som kamp nu när han och dottern lärt känna varann, men jag hade aldrig gjort det om han varit endominant individ. Man får anpassa sig efter sin hund.
Jag tror det är viktigt att man har uppsikt över barn och valp och styr upp så att barnen aldrig hamner i underläge. Undvik situationer som barnen är för små att hantera och anpassa regler och förbud efter det. Så kommer valpen aldrig att behöva ifrågasätta vem som står högst. Om man ser till att dom kan mötas under bra förhållanden kan man också låta dem få frihet att lära sig om varandra av varandra.
Har man stora barn ärvde också viktigt att om lär ig att föra en hund. Dvs tt säga varsågod innan hunden får gå ut genom dörren, att bryta oönskad beteende tex om valpen vill leka och biter i kläder eller liknande. Att ta saker från valpen som den inte får ha. Situationer som barnen inte kan hantera ska dom inte hantera och situationer dom kan hantera ska man visa dem hur.
Jag skulle rekommendera att skaffa en långlina och ha den så ofta det går. Jag ångrar att jag inte hade min hund lös när den var valp utan var lös först vid 4 månader (tror jag). Skulle jag backa i tiden så skulle jag gå med långlina överallt och träna inkallning och träna den att kunna vara lös och hålla koll på trafiken och på mig. En massa inkallning viktigare än att sitta och allt annat. Sen så tycker jag att det är onödigt att gå på valpkurs. Min hund var hur duktig och snäll som helst sen så kom hon till trotsåldern och all träning som vi hade lagt då på kursen var borta. Så jag började om från börjar och gjorde inte så mycket av det kursen sade. Men jag antar att det är bra att gå på en kurs med sin första hund för man fattar lite mer hur principen fungerar samt inspiration på träning.
Instämmer förresten med hälsningstipsen. Lär hunden att aldrig hälsa utan tillåtelse. Men glöm inte att ge tillåtelse också, ofta. Det är viktigt första veckorna att valpen får positiva upplevelser av möten med både hundar och människor. Första veckorna fick min valp hälsa på allt och alla han ville utan krav, bara för att bli trygg med det och få positiva upplevelser. Mellan 8 och 12 veckor är det viktigt att valpen får uppleva att världen är mjuk och snäll och trygg. Då är den fortfarande bara en bebis. Jag släppte dock nte fram ngn till honom utan han fick själv ta initiativet att gå fram. Jag satt på huk så att han kunde komma till mig om han blev osäker eller rädd.
Runt 12-13 veckor började jag kräva ögonkontakt och inväntan av kommandot varsågod innan han fick hälsa. Ibland får han inte hälsa alls och det är också viktigt att träna på.

Lär valpen från början att vara ensam i omgångar, som tex att du/ni stänger badrumsdörren när ni är på toa eller duschar. Belöna inte hunden överdrivet mycket när ni kommer ut därifrån, den kommer vara glad att se er ändå. (Dvs, gör inte en stor affär av att ni varit borta även om den gnytt lite eller mycket…) Det är en ganska lagom start som kommer hjälpa er mycket i framtiden.

Just det, och mot kliande tänder kan jag rekommendera skalad morot som man haft i frysen i ca 10 min!
Tack så mycket! Verkligt viktiga tips ni kommer med, känner jag. En fryst morot hade jag ju aldrig kommit på själv:-)
Och Tintilar: Våra barn är 9, 6 och 2 år. Den minsta räknar vi med att vi får hålla undan helt nästan i början. Hon får lära sig var valpen är i fred. Men som du säger är omvänd respekt också viktigt! Den äldsta har en egen kanin som hon grejar helt själv, och hon ska få följa med på valpkursen. 6-åringen får vi se, han är egentligen den av barnen som är mest rädd av sig och kan nog vara den som håller störst avstånd. Kanske viktigast då att låta honom få en egen relation till valpen?
Lös med lina låter mkt bra!
Uppfödaren har hälsat att vår valp är nyfiken och smart och direkt backar om han får en tillsägelse, och att vi måste vara steget före och aktivera honom. Men det låter som våra barn tycker jag. Vi får väl testa att spåra och så när han blir stor.
#31 Vill bara varmt rekommendera att ha valpen helt lös, utan lina. Det gäller att passa på medan han är liten och ni fortfarande kan springa ifatt honom! Redan efter några veckor så är de flesta valpar snabbare än människor (om man hämtar valpen när den är 8 v). Helt lös gäller förstås bara där det är säkert att släppa valpen.
#32 Vi har en gård, där det bor en massa människor, men där man kan stänga till så att barnen inte smiter ut. Hur tränar man en hund lös där? Eller är det bättre att dra sig undan till ett grönområde/skogen? Och är det positiv förstärkning där med: att man ger godis när valpen följer efter?
Hoppar in igen för måste tipsa om jaktinkallning! Det är en skitbra metod.
Man kan träna att ha valpen lös och komma på inkallning även i inhägnade utrymmen. Bäst att börja med det faktiskt :) och japp ge belöning av något slag när valpen söker sig till er, även om ni inte kallat på honom.
Hoppas du lägger upp bild och uppdaterar när ni fått hem valpen!
Tack!
Fick bilder från uppfödaren igår och har lagt upp dem i galleriet. Det är tydligen nyfiknaste hunden i kullen:)
Åhh, sötchock😍
Jag har försökt ha min valp lös mycket. Han är nu fem månader och har en bra inkallning, om där inte är för mycket störningar.
Om valpen inte omedelbart kommer, ha lite is i magen och spring åt motsatt håll. Fidel har alltid sprungit efter oss när vi gjort detta, oavsett distraktioner.
Man vill gärna springa efter valpen, och säkert "fånga" den, men som tidigare nämnts, valpen är nog snabbare än dig. Jaga-lekar är skitroligt, så ge valpen aldrig tillfälle att lära sig hur kul det är att sticka ifrån dig.
Att träna med långlina är säkert bra för vissa. Jag märkte att jag betedde mig lite annorlunda med den säkerhet som långlinan gav, så jag har helt enkelt släppt hunden och litat på att jag kan hantera situationer som uppstår.
Det värsta hittils är att han sprungit fram till ett par okända hundar (totalt fyra stycken under de snart 4 månader vi haft honom). Jag har fått ursäkta mig, och de jag träffat har varit snälla och förstående.
Givetvis är det bäst om man alltid har 100% säker omgivning, och har 100% koll, men vad jag vill säga är att man också måste våga lita på sig själv och hunden. Och lita på att du själv kan lösa situationen om något går snett. Hade jag inte litat på mig själv och Fidel hade vi aldrig haft tillfälle att träna inkallning.
Men som alltid, sunt förnuft, läs av situationen, området, skaderisker, och så vidare och så vidare, så brukar det gå fint.
Ja! Det ska bli så spännande!
Kan du inte lägga upp bild här? :) så nyfiken!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#40, Bedårande!
Jag har själv kollat åt DSG-hållet för nästa hund om några år.
Ja än så länge är vi ju himla nöjda, haha. Men de verkar glada och pigga och snälla.
Men guuuud vad söt! *smälter* 😍
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Vet inte om någon skrivit det, men det är viktigt att hunden har en plats som är helt egen där barnen inte får störa hunden. Barn kan ju ibland vara lite för "på" och då måste hunden ha ett ställe dit den kan gå där den vet att den får vara ifred. Annars kan hunden bli stressad och pressad.
Det behöver inte vara något enskilt rum, utan bara tex hundens bädd, men att barnen får lära sig att när hunden ligger där så går man inte fram till honom/henne
Besök min blogg: http://bumpi.se
#44: Vi har redan börjat träna på det:). Har köpt en tjock luddig filt som den ska sova på, och där ska den vara helt fredad. Våra två större barn är lydiga (låter iofs lite hemskt) och den minsta får vi ha koll på.
Gud vilken söt valp! Får man fråga varifrån han kommer? Jag väntar själv en liten dsgvalp som just nu är 4 veckor! :)
från magnarpstrands kennel. och din?

Ett annat tips, när det nu skrivs om det där med att låta valpen hälsa på folk. Hälsa alltid själv först på alla människor och hundar ni möter. Kolla av att alla är snälla och uppför sig bra, sen låter du valpen hälsa om han vill.
Det kan bli väldigt tokigt om man låter kreti och pleti hälsa, då någon hund eller människa kan skrämmas. Vidare är det bra att ta första kontakten själv, så att valpen inte behöver ta uppgiften att se vilka som är snälla. En osäker valp slutar gärna med att göra utfall mot allt den möter av detta. Vidare är det jätteviktigt att inte låta någon tvinga sig på valpen om den inte vill hälsa.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för hälsningstips! Det känns ju himla viktigt faktiskt. Har själv svårt för okända hundar som hoppar upp på en medan hussar och mattar står bredvid och ler brett!
#47- bergahusens :)
Måste säga att gemensamt för många kennlar är urusla hemsidor … Varför valde du en DSG?
Om sonen vill vara ifred från valpen ska han få det tkr jag. Tids nog kommer han nog att se hur ni gör och börja ta kontakt. Men samtidigt måste han acceptera att valpen är kring honom. Valpen ska inte behöva akta sig för sonen men den får tex nte hoppa eller vara närgången mot honom, m han inte ombeds vill säga.
Förresten vill jag tillägga att af tkr det är viktigt att inte bli arg på valpen när den gör fel eller när man säger nej. Nej är bara ett kommando som betyder sluta, inte att han ska lära sig att veta hut. Den lär sig regler och förbud genom upprepning, inte arg ton. :)
Ang lösträning har jag alltid min valp helt lös utan lina. I början går man inga promenader och då passar man på att träna inkallning. Kall in hunden i olika situationer och ge alltid belöning när den kommer. Se till att kalla in den i situationer då den med stor säkerhet kommer, dvs börja inte med att kalla in den när den är distraherad av ngt. När det fungerar bra ökar man kraven och tränar inkallning på längre avstånd osv.
När inkallningen fungerar ute och inne och man har knutit an med hunden kan man börja gå på kortare promenader. Låt valpen få nosa runt, den kommer med stor sannolikhet inte att gå långt ifrån dig. Om dn blir orolig eller ödd för nåt, sätt dig på huk så att den kan söka trygghet hos dig. Säg ingenting, bara sätt dig på huk så kommer valpen att söka sig till dig. Kalla in hunden vid lämpliga tillfällen, tex när den precis nosat klart nånstans och tittar efter dig. Beröm, belöna och håll en glad ton. Sen släpper du hunden med ett hopp och lek eller liknande så att den vet att den får gå iväg och utforska vidare, det är en belöning i sig.
Svårare än så är det eg nte att ha sin valp lös. Så länge inkallningen sitter är det inte så mkt du behöver träna. Däremot kan man sen vilja träna fotgående o liknande men det kommer senare. Sen är det viktigt när man har hunden lös att man har lite extra uppsikt över omgivningen och är förutseende. Upptäcka ev otäcka saker innan hunden blir skrämd och då se till att vara nära valpen när den bullrande lastbilen åker förbi, att ha koll på om det kommer hundar, människor eller trafik som hunden kan komma ivägen för eller hälsa på utan tillåtelse. När jag gick med min valp i början kopplade jag honom vid vissa möten då jag hade en stor hund och två småbarn att ha koll på samtidigt. Men kopplet var bara som säkerhet, jag stannade, bad honom sätta sig och sa vänta så att han lät dem passera under kommando, inte hängandes i ett koppel. Man hittar sina egna vägar, men lösgående kräver att hunden kommer på inkallning ganska ordentligt så träna det, och ge alltid belöning vid inkallning under valptiden för det är mkt som distraherar i perioder. Dom har hela världen att upptäcka och även om det går bra när valpen är mkt liten kommer den till åldrar då den blir ganska självständig och utforskar mer och bredare. Då är det viktigt att den aldrig lärt sig ifrågasätta inkallningen.
Lite som #52 var inne på, kalla bara in när du vet att det sannolikt funkar. Jag har sett så många hundägare där tex hunden sprungit efter vilt, och de står och tjuter hundens namn för döva öron. Också många som tjatar sönder hundens namn i tid och otid.
En annan favorit är de som ropar "Gooooooodis" när de vill att hundarna ska komma snabbt.
Min poäng är att använd hundens namn/inkallningssignalen som en tydlig signal, säg den en gång, och försök vara väldigt tydlig. Jag försöker nu bara ropa en gång, får jag ingen respons försöker jag fundera över varför och se hur jag kan få till det bättre i efterhand. Är det en nödsituation springer jag hellre åt andra hållet, eller eventuellt mot hunden, om han tex hälsar på någon han ej får.
Om du står och gnatar och tjatar ut hundens namn femton gånger innan hunden kommer lär du också hunden att det är okej att vänta femton gånger.
#33 Du har fått svar redan men ja, jag skulle ge godis när hunden tar ögonkontakt, dock inte enbart för att han följer efter. Vi har gjort det med vår hund sen han var liten och numera när han springer lös händer det varje promenad att han självmant springer fram till en och sätter sig vid ens sida för att få en godis. Jättebra sätt att ha koll på hunden, tycker åtminstone jag.
Såg inte bilden innan - bedårande!
Jag har ett speciellt kommando när jag kallar in och det är "hit". Sen kan jag vissla, säga här går vi eller kom i situationer när jag inte kräver att hunden ska avbryta på en sekund och komma raka vägen fram med 100% fokus, utan bara vill uppmuntra den att följa med. Hit använder jag mycket konsekvent och noggrant, och kräver alltid lika mkt fokus. Det kommandot får mina hundar att släppa allt och komma, mitt i lek eller liknande. Vid andra kommandon kommer de men inte med samma totala fokus. Det kan vara ngt att prova om man har svårt att få alla i familjen att vara konsekventa o ha timing. Mitt hit-kommando får ingen annan använda och förstöra. :p