uppfödning-uppfödare
Måste man ha ett kennel namn för att föda upp? Måste man säga till uppfödaren att man vill använda sin valp till avel när den blir gammal nog? Är det okej att uppfödaren bara vill sälja de finaste hundarna till folk i närheten för att kunna se dom ibland eller på tävlingar?
Nej det måste man inte. Man kan ta två kullar utan att ha registrerad kennel.
Nej det måste man inte.
Ja det är upp till uppfödaren att välja ut valpköpare. Nu brukar väl valparna som uppfödaren tycker är extra fina och ser potential hos hamna hos fodervärdar, så att uppfödaren kan avla på dom i framtiden.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
ang fråga 2
Nej det måste man inte men man bör ändå säga till uppfödaren att man ev tänkt avla på hunden. Uppfödaren känner till linjerna o kan vara ett bra stöd vid en kull hundar. Sen kan uppfödaren ge dej den hunden som bäst lämpar sej att bli mamma/pappa. Samt att lura uppfödaren är nog ingen bra start på sin uppfödarkarriär.
Om du tänkt avla på hunden tycker jag de är väldigt viktigt att de framgår för uppfödaren. Annars tycker jag komunikationen har brustit rätt så rejält, ifall du till och med hälsat på som man brukar göra.
Som uppfödare är de inte så roligt om du berättat glatt att du tex är ute efter en sällskapshund, och vad du har för ambitioner i träning/ mental stiumlans. Och sen huxflux hittar hon en annons där hon ser att sin avkomma är förälder.
Jag tycker de hör lite till god ton och att visa respekt för sin uppfödare att man är ärlig och har öppna kort om vad man förväntat sig och har för planer för hunden.
Dels för att uppfödaren tar ut de lovande valparna till avel, och ifall du säger till en uppfödare att du vill ha en sällskapshund - så har du antagligen fått en hund som inte är säkert att man bör avla på. Uppfödaren har ju gått på vad du har sagt.
Även om din hund som man köpt kanske är väldigt lovande som avelsmaterial så tycker jag man bör slå en signal till sin uppfödare så hon vet om det. Efter så mycket jobb som en uppfödare lägger ner tycker jag iaf att ett telefonsamtal om vad som händer med dennes avkomma är god ton.
Som sagt , 2 kullar kan man föda upp utan kennelnamn. Därefter måste man registrera ett kennelnamn via SKK. (Ett, som inte finns registrerat tidigare).
Det är jättebra att man talar om för uppfödaren vad man tänkt sig ha hunden till. Mycket lättare för uppfödaren att välja lämplig hund till köparen.
En uppfödare säljer ju inte sin finaste potentiella utställningshund till någon, som enbart vill ha hunden till sällskap.
Många gånger använder man en utställningskollegas hund som avelshund till sin tik och då kan man komma överens om att hanhundsägaren får välja valp ur den kullen först.
De flesta uppfödare ser ju sina hundar som "barn" och vill f.f.a. att de ska få så bra som möjligt.
Boris
Okej:) måste bara tillägga att jag inte är intresserad av avel! Det här frågorna handlar inte om mig! Jag tycker det låter knasigt att uppfödaren tar den bästa själv eller så. Tycker att dom mindre "bra" ska vara billigare isf :)
Om man inte själv är avelsintresserad/utställningsintresserad, så är troligen uppfödaren det och tar därför dem, som hon/han tror passar bäst för avel.
Uppfödar/Avelsgrupper förekommer ju också på utställningar, så därför tycker jag det är naturligt att man gärna vill ha utställningsintresserade valpköpare.
Om en valp har testikelfel, bettfel, dvs. verkar få fel, som diskvalificerar utställning, men kan bli en jättebra sällskapshund brukar priset reduceras.
Jag köpte 2 st valpar i torsdags. Priset reducerades eftersom jag köpte 2 st, trots att de båda är potentiella utställningshundar.
Boris
Varför är det konstigt att uppfödaren behåller den bästa själv ? En uppfödare gör en avelskombination i första hand för sin egen skull för att man tror på den kombinationen och vill ha något bra.
Finns heller ingen anledning att sänka priset på övriga valpar så länge dom är korrekta utan defekter. Valpar säljs i Sverige som sällskapshundar i första hand (enligt kontrakt) och inte som garanterade avels-eller utställningshundar även om det är önskvärt med vissa individer. Man kan aldrig säkert säga att den snyggaste valpen växer upp och blir den snyggaste vuxna🙂 Det behöver heller inte vara den exteriört snyggaste hunden som lämnar dom bästa avkommorna. Mycket spelar in och i första hand kommer hälsa och mentalitet - blir det en riktigt, riktigt snygg hund är det en extra bonus😉
Alla djur är inte av utställnings/avels kvalite. Det betyder inte att dom är sämre. Klart uppfödaren behåller det bästa själv om han/hon nu ska behålla något. Eller säljer till en annan uppfödare som den vet ställer ut hunden. Alla aktiviteter som uppfödningarna gör är ju gratis reklam för kenneln o det är bra om namnet syns ute.
Uppfödaren har ofta en plan med sin avel o vill ta den framåt. Varför sälja det bästa till någon som man inte vet kommer visa hunden. Ska den snyggaste bli sällskapshund? Nej det tycker jag inte. Hundar med fel säljs ofta till reducerat pris tex svansknick odyl. Men en hund med dåligt förbröst är ju ingen sekunda hund för det.
Hur det än är så blir de flesta hundar familjehundar i första hand.
Okej:)
Har raderat onödiga kommentarer i denna tråd.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se