Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 3504 ggr
[lovihsa]
0

Valpkull

Hejsan, jag sitter och funderar över hur mycket pengar som skulle gå åt och hur mycket det lönande sig om man parade sin tik. Vi säger att jag har en renrasig Kooikerhondje som gått bra på utställningar, då borde valparna gå kring 10 000-12 000kr och man kanske får 6 valpar. Hur mycket ska man då räkna bort på vacc, m.m?

OBS. Detta är bara någonting jag sitter och grubblar på, inget jag skulle göra endast för pengarna bara för att förtydliga det. Men jag funderar på att någongång i framtiden avla på min tik, vill bara veta vad kostnaderna ungefär ligger på.

Tacksam för svar! :-)

joheck
2

Inne på kennel ifokus kan dom säkert svara bättre. Vad jag förstått det så är det svårt att tjäna på en kull, målet är snarare att gå jämt ut dvs inte förlora pengar.

Vattnadal
9

Egentligen ska du ju räkna in inköp av tiken, alla kostnader med henne, foder, vaccineringar osv, samt meriteringar (anmälningsavgifter till utställningar och täövlingar, resan dit osv) osv osv.

När det kommer till själva parningen, ska tiken vara vaccinerad och avmaskad. Kostnad, beroende på prpearat.

Hanhundens ägare brukar ta språngavgift samt en summa för varje levande valp,  en parningsvalp eller motsvarande summa. 
Sedan tillkommer resa och boende för parningen. Detta beror ju på hur långt du åker…

Tiken äter mer under dräktigheten. Vår tik blev väldigt kräsen, och vi ville till varje pris få i henne den näring hon behövde. Det blev dyrt, då vi växlade mellan torrfoder, färskfoder, konserv och rent kött.

Sen finns det lite saker du behöver skaffa hem till valpningen, köpa eller bygga själv. Bla valplåda, extra filtar, handdukar osv. Kan vara bra att ha mjölkersättning och kalkpreparat om något går fel.

Har du tur går valpningen bra och du klarar dig undan veterinär och snitt. Då kostar det bara tid och möda, samt tvätt av filtar och haddukar. Samt mycket kaffe under vaket.

Första veckorna kostar inte valparna mycket. När de börjar äta, däremot, kan det gå åt en hel del. Vår tik, en unghund och 7 valpar tryckte lätt i sig 20 Kg foder i veckan de sista veckorna.

De ska avmaskas några gånger, och det beror på preparat vad det kostar. Håller sig alla friska är det sedan kostnaden för vaccinering, chipmärkning och veterinärbesiktning som kostar. Där kan man ringa runt och kolla, då veterinärer har olika taxor. Räkna på minst 400-1000 per valp.

Sedan ska de registreras i SKK:

Registrering, valpar och importer

Avgift SEK

Hel valpkull under 5 månader efter meriterade föräldrar (ägarregistrering ingår i avgiften)

395 kr per valp

Hel valpkull efter omeriterade föräldrar (ägarregistrering ingår i avgiften)

560 kr per valp

Sedan tycker jag att det är trevligt att bjuda valpköparna på medlemsskap i rasklubben.

Förutom detta, tillkommer sjuka mängder rengöringsmedel, leksaker, tugg, fika till valpköpare od.Vi skickade med en filt som luktade av syskonen och mamma, ett häfte med info om valpen, rasen, saker att tänka på, träningstips mm, halsband och koppel, mat, godis och en begagnad leksak de kände igen.

Sedan kan man fundera på vad som hände med rummet som härbergerade en valpkull, om man har dem inomhus. Vårt kök är sig inte riktigt likt längre. Egentligen ska man dra av för nya tapeter och färg med.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#2 Perfekt Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

sheltiesarna
5

Jag funderar också på att ta en valpkull på min tik, men räknar inte alls med någon ekonomisk vinning - narare tvärt om och sparar ihop till detta just nu.

Det viktigaste är enligt mig att man gör det för att man har intresset och tycker det är roligt:)

[Forest]
1

Jag tror olika hanhundsägare tar olika vissa tar en engångsumma vissa tar parnings/språngavgift sen levande valpavgift. Så har jag uppfattat det som att det allså skiljer sig. Omparning är inte heller säkert att man tar utan du får då igen lägga ut språngavgiften/parningskonstnaden. Tåls att tänka många gånger innan man planerar ta valpar för det är inte billigt att föda upp en kull valpar dessutom kanske man får flera osålda o då står man där med X-antal valpar att fostra o föda upp :)

[Doglovers]
3

Vattnadal, jag tror inte du missade en ända sak i inlägget hahaha. Joo, du glömde alla oljud dygnet runt. Valpar som gnäller, skäller, kissar och bajsar överallt på dygnets alla timmar. Det går åt kopiösa mängder tidningspapper och någon plats man kan göra sej av med detta ocksåObestämd

TS Att man avlar är för att ta tillvara dom egenskaper just denna hunden har. Man får ta en och två funderingar på VARFÖR man tar en kull. Är den här lämplig till avel? Den ska inte bara jätte söt. Utan verkligen uppfylla rasstandarden och uppfylla RAS= Ras Specifika Avelsstrategier. Och startats på både utställning och tävling.

Man ska även ha en gott samarbete med rasklubben  och avelsrådet (om det finns) för att i möjligaste mån får ner inavelsgraden så mycket som möjligt.

Innan man tar en kull är det bra att ha ett startkapital på 10-15 000 kr för oförutsedda utgifter.

Vattnadal
0

#6 Jo, fast ljuden kostar ju inget. OM man inte bor i lägenhet då. För då kan man bli vräkt, för valpar LÅTER!  Tungan ute

Tidningar man tigger av grannar eller butiker kostar inget heller. Fast att åka och slänga baksiga tidningar på återvinningen (torde väl gå som brännbart på de flesta ställen) är ju ene xtra kostnad det med! Guld i mun

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Doglovers]
1

#7 Alla grannarna blir glada då dom enkelt blir av med tidningarna. Vi slänger säckarna till vår grannbonde som har en stooor halmpanna som han har tillstånd att bränna allt möjligt i. Annars är det rätt bökigt att bli av med säckarna som blir.

Att dom låter !!! I början är det gulligt men efter hand som stämbanden blir bättre och bättre så låter dom mer och högre. Ibland skär det i öronen. Vi hade 3 kullar sammtidigt några veckor och när dom skulle ha mat använde vi hörselskydd. Det var nödvändigt.

Denna kommentar har tagits bort.