Försäkring??
Hej :)
Har en fråga om försäkring: det är en summa man ska betala när man skaffar försäkring och lägsta summan ligger på 1000kr. Vad är den till för? vilken summa ska man betala? fattar ingenting?
Om man höjde den summan blev månads beloppet och självrisken dyrare.. så fattar nada!??
Lägger till: vilket försäkringsbolag tycker ni är bäst? Och vilken har fast självrisk?
Vilket försäkringsbolag handlar det om?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Är det inte så på alla?
#2 Alla försäkringsbolag är olika.
#2 Nej, jag har har agria och IF just nu och jag har inte behövt betala en sådan stor summa när jag har haft delbetalning. Har även haft Sveland och så var det inte där då heller.
Okej det va på folksam
Aha, nu kanske jag vet vad du menar. Tänker du på livförsäkringen här? Livförsäkringen brukar man ju lägga på den prisnivå som man köpte hunden för (Om hunden kostade tillexempel 10.000:- så sätter man tio tusen som belopp vilket gör att försäkringen blir dyrare per månad) Skaffar man livförsäkring så får man tillbaka dom pengarna utifall hunden skulle dö.
Kan det vara det?
Låter väldigt konstigt, du har inte missuppfattat något? Har aldrig hört om att man betalar en summa som är reglerbar när man skaffar försäkringen. Och absolut inte att den summan skulle påverka både månadsbelopp och självrisk.
Det är inte hundens värde som du tittat på? För höjer du hundens värde (inköpspriset) så stiger såklart premien på försäkringen (alltså månadsbeloppet blir högre).
Man brukar fylla i ras, ålder och kön på hunden, inköpspriset på hunden och vilket nyp av försäkring man vill ha (tex veterinärvård xx xxx:- eller veterinärvård extra XX XXX:-) Högre veterinärvårdsbelopp ger högre premie, även högre inköpspris ger högre premie och ras påverkar också. Sen väljer man om man vill betala helår, halvår eller ibland månadsvis. Vid helår eller halvår så får man hem en faktura och man betalar alltid premien för försäkringen i förskott. Det gör man även om man har månadsbetalning men då brukar man ha det på autogiro.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okej så jag ska fylla i hur mycket jag köpte hunden för? Får man tillbaka pengarna om hunden dör av ålderdom också? Vilket försäkringsbolag tycker ni är bäst då? Och vilket har fast självrisk?
#8 Nej det tror jag inte dom brukar göra, men ska inte svära på det. När hunden fyller 7-8 år (olika på olika bolag) så minskar livförsäkringen med en viss procentsats för varje år. Så om hunden kostade 10 000:- så kanske livbeloppet sjunker med 20% per år (minns inte exakt vad det brukar sjunka med). Då kommer hunden vid 8 att vara värd 8000:- , vid 9 år: 6400:-, vid 10 år: 5120, osv osv. Så livbeloppet sjunker ganska snabbt. Det brukar bara betalas ut om veterinären dömer ut hunden pga skada, sjukdom eller olycksfall.
Men det bästa är om du läser villkoren för försäkringen du tänkt teckna. Där står allt om vad som gäller för just din försäkring. Det är ju olika för olika bolag och olika raser vad försäkringen täcker och hur den fungerar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det du pratar om är den fasta självrisken skulle jag tro? Den betalar du inte när du tecknar försäkringen men du väljer vilket belopp du vill ha när du tecknar försäkringen. En fast summa man betalar en gång per x- antal dagar (beroende på försäkringsbolag - hos folksam är det 90 dagar), om olyckan är framme, utöver det betalar man en rörlig självrisk - dvs en procentsats på mellan 15-25% beroende på vilket bolag man valt samt vad man själv vill ha.
Som exempel har jag agria, med en fast självrisk på 1400 och en rörlig på 15 %. Det är deras lägsta självrisk, och jag har valt att ha det så lågt för att helt enkelt betala mindre om olyckan är framme. Det ger en högre månadskostnad men det är det verkligen värt!
Hur som helst - säg att min hund den 1 januari råkar ut för en olycka. Första besöket hos veterinären kostar 10.000 kr. Det jag då kommer att betala är dels min fasta del på 1400 men sen även 15% av summan som återstår. dvs 1400 + ((10000-1400) x 15%) = 2690.
Nästa vecka behöver min hund åka in till veterinären igen - besöket går på 5000 kr. Eftersom jag redan betalat 1400 i fast självrisk så betalar jag nu endast 15% av vad besöket kostar dvs 750 kr.
Eftersom jag har agria så är jag då sedan den 1 januari inne i en så kallad "självriskperiod" som hos dem varar i 125 dagar från första olyckstillfället - dvs att jag endast betalar min fasta självrisk en gång under denna period.
#5 Jag har folksam men har inte betalat en sådan summa, enbart varje månad som på alla bolag, men aldrig den summan.
Kanske självrisken eller liknande som du menar?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.