Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 524 ggr
[RMSLiners]
0

Liten skit, vilken passar bäst?

Tidigare har vi funderat på alla möjliga raser som andra hund men nu börjar vi planera in för en renrasig liten skit i familjen och är rätt säkra på att det är en mindre hund vi vill ha men står mellan tre olika raser utan att veta vilken som skulle passa bäst in i våran familj så nu får ni hjälpa oss i rätt riktning. 

Till och börja med…

Vi är en friluftsälskande familj som älskar allt vad naturen heter. Vi älskar camping, tältning, grillning, hiking, bär/svamp plockning, picknick, terrängcykling mm. I princip allt som går att utföra i naturen och spenderar i princip 95% av vår tid ute i naturen, vi är lite av extremister.

Det vi är ute efter…

Är en liten hund som orkar hänga med utan att bli trött då vi inte har någon större lust att behöva bära på hunden. Den ska vara arbetsvillig och sprallig med motor i sig. Den ska vara tålig vid tex kyla/vind då det kan dra ihop sig och bli rätt kallt när man tex tältar och vi tycker det räcker med en hund som kräver tonvis med kläder. Vill inte ha en hund med enorma jaktinstinkter eller en hund som har överdrivet mycket vakt i sig.

Det vi tänkte erbjuda hunden är dels en hel del aktiviteter i naturen men också freestyle, spår och rallylydnad. Just naturaktiviteter och spår är det som kommer i första hand för vår inplanerade lillskit. 

När hunden är planerad att köpas in kommer vi redan bo ute på landet om det kan ha någon betydelse.

Raserna vi funderat på är;

Welsh Corgi Pembroke Welsh Corgi Cardigan Västgötaspets

Min största dröm är en corgi men vilken vet jag inte då jag inte vet skillnad på dem men västgötaspetsen är också en tänkbar kandidat.

Andra små raser som passar in i beskrivningen tas emot så länge de inte kräver sjukt mycket pälsvård iom att vi vistas mycket i naturen.

sasha_setter
0

Jag tycker att dem raserna verkar passa utmärkt!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[RMSLiners]
0

Jasså, då pricka vi rätt för en gångs skull då. 

Men vad är skillnaden mellan pembroke och cardigan? 🤔

Och hur väljer man bland de tre raserna utan att få ångest? Jag vill nästan ha alla tre men kan bara skaffa en av dem. 😎

Pennybus
0

#2 Pemmarna ska tydligen vara lite envisare, medan Cardiganen ska vara mer samarbetsvillig, vad jag hört.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"