Sega tuggben?
Någon som har tips på sega tuggben som tål att tuggas på i några timmar?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Råa ben? Håller i evighet.. det är bara köttet som försvinner men benet kan dom gnaga på.
Eller såna där vita ben som finns att köpa överallt.
Ben har jag massor av. Det är hon inte så förtjust i. Tänkte mer på typ senor, muskel eller nått liknande.
Min hund är inte heller så förtjust i just ben - kalkonhals är dock en riktig höjdare enligt honom. Tyvärr tar den inte så lång tid att äta upp, inte ens om den kommer direkt ur frysen.
Mina förslag, i brist på bättre förslag, är:
Märgben som man plockar direkt ur frysen. Tar i alla fall ett tag att slicka ur märgen när den är fryst.
Kong som man fyllt med färskfoder och fryst in. Tar inte lika lång tid som ett fryst märgben men gillas bättre av min hund.
Ska bli intressant att se om du får några andra förslag, jag är också intresserad!
Pressade ben
Jag brukar blöta pressade hudben åt min hund, då blir dom sega och han kan "jangla" med dom hur länge som helst, speciellt med lite smör eller så i springorna, då kan han ligga och tugga i flera timmar.
Brukar oftast spola lite varmvatten på dom en stund, eller lägga den några sek i varmvatten, blir härligt slemmiga av dom men hunden tycker om dom så"
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Tjurmuskel
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Kika på Pommy´s. Långa oputsade tuggstänger av nöt är sega och räcker i timmar. Man kan dela dem med såg i t ex 3 delar till en medelstor hund. De luktar inte så gott, men hundar brukar gilla doften. Om man förvarar dem i frysen så slipper man lukten. Man kan ge direkt från frysen. De finns i 1-kg eller 2kg-förpackningar. Inte billiga direkt, men bra råvaror kostar. Ursprunget är viktigt, tycker jag, och de här kommer från Sverige eller Tyskland. Inte från Kina som de flesta andra tuggben. De här passar mellanstora och större hundar, men Pommy´s har flera olika sorter som också passar mindre hundar.
Vår gillar råa ben vi köper från slaktaren, frysta (råa) märgben, tjurmuskler eller vita, rullade hudben.
det finns plast-ben som man kan fylla med vilken fyllning som helst och plasten är hållbar så den går inte sönder och de får inte i sig farlig plast. vi har en sån som vi fyller med blodpudding och det uppskattas!
#1 Beror ju dock på vilken typ av ben det är, jag ger bara ätbara ben och dom tar det inte lång stund att tugga i sig. Men riktigt hårda ben som inte går sönder kan ju tuggas på hur länge sen helst. Dock går det inte att säga råa ben i allmänhet då det som sagt finns olika typer av ben och vissa går väldigt snabbt att tugga i sig.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
TS blötlägg som 5 skriver det brukar uppskattas av dom som inte äter hudben, jag köper små raka ben till våra pga små. Men i ditt fall hade jag köpt mellanstora ben och blötlagt ena änden av benet.
Tack för alla tips! :)
#10 Har ätbara ben här hemma som håller än.. annars hade jag inte rekommenderat det.
Visst har jag gett ben som tar slut på 30-60 minuter men sen har jag ben som håller i veckor. Råa ben, alltså.
#13 då lär ju din hund vara ganska dålig på att tugga ben, inget illa ment. Här tar ett en hyfsat stor bit av ett revben eller en kycklingklubba på max en kvart. lite mer ibland beroende på hårdheten i benet. Vet ju dock inte vad du ger för ben, och ett ben som klassas som ätbart för en labrador kanske inte är ätbart för en Chihuahua ;) Men låter du dessa ben ligga framme i flera veckor? Menar att om dom är ätbara så biter hon väl förr eller senare av en bit av benet och då kan det bli problem med tanke på att benet torkat. Jag skulle bara våga ha totalt oätbara ben framme i mer än en dag.
#14 Nej, min hund är väldigt bra på att tugga på ben.
Jag ger alla möjliga ben, alla raka och fina jag kommer över.
Ja, men det är sådana ben Molly inte kan bita av benbitar ifrån för det är för hårt.. men det är bra tuggmotstånd och bra för hennes gnagbehov.
Men då klassas de ju som icke ätbara ben :)
#16 För Molly kanske, men inte för större hundar som skulle få itu dom benen lätt. Och jag utgår nog mer rent allmänt och inte efter min hund.
För i grund och botten är det ju råa ben = ätbara. Det är bara min hund som inte har den kraften för just den sorten av ben.