Ormbett
Skrev ett inlägg då allt försvann så blir ett enkelt skrivet den här gången. Min hund kom in nu med min mor. Då jag kände på hans kind och det var en liten sårskorpa och bredvid två centimeter ifrån sårskorpan så hade han tappat lite hår. Dem hade sett en stor orm när dem var ute. För att vara på den säkra sidan. Vad ska jag hålla ute efter för tecken om det skulle vara ormbett? Tacksam för svar :)
Hundar brukar ofta bli dåliga ganska snabbt vid huggormsbett och även svullna upp efter en stund.
Hundar kan även bli bitna av huggormar utan att gift sprutas in, så man får gå efter symptom.
Har hunden blivit biten tar det inte många minuter innan den blir slö, orkar knappt stå och är allmänt hängig. Svullnaden brukar dyka upp efter 30min till 1tim.
Ormar sprutar inte heller alltid in gift, de slösar inte giftet i onödan.
Tack så jätte mycket #1 och #2 =) är nog inget ormbett :)
Vid misstanke om ormbett, ska man ALLTID åka till veterinär för bedömning ang antiserum. Hunden ska röra sig så lite som möjligt, dvs bäras, ssk om den blivit biten i tassen, då giftet då cirkuleras snabbt i kroppen om hunden rör sig. Om munnen halsen drabbas kan den svullna upp rejält. Symptomen behöver inte komma direkt, men är alltid allvarliga. Veterinär bör kolla efter de specifika bitmärken.
Tveksamt om cortison hjälper, men skadar inte att ge direkt upplöst i vatten.
Vissa huggormar har mer gift nu på våren.
Boris
Senaste årens rön är att man inte ska ge kortison om man inte är flera timmar från veterinär och risk för andningssvårigheter föreligger. Det blir bara svårare för veterinärerna att bedöma och behandla🙂