Vallhund som biter i vaderna
Hej!
Jag skulle vilja ha tips från vallhundsägare där ute på hur ni gör för att få valpen att inte nafsa er i vaderna när ni tex. leker, joggar lite lätt eller när valpen blir uppspelt.
Jag kom på en grej som kan släcka ut beteendet med hjälp av negativt straff. dvs. att sätta sig ner på backen tills valpen lugnar ner sig och därefter fortsätta promenaden. När beteendet inte längre lönar sig borde det ju avta eller släckas ut. Parallellt tränar man på följsamheten och att valpen ska promenera på ett korrekt sätt och hålla sig nära med bra kontakt.
Någon som har andra tips? Jag tränar bara med positiva metoder så jag vill inte ha tips på att trycka ner valpen i backen eller dylikt.

när min (ej vallhund dock) valp (nu 3år) bet mig i vaderna skrek jag bara rätt ut, jällt och högt. Sen bara fortsatte promenaden. Det hjälpte. Sen är det väl en "grej" som vallhundar gör när dem ska byta riktning eller få fart på djuret som skall drivas/vallas? Altså inte rena bett, utan ett nafs.
Ja, valpen gör det i vallande syfte och nafsar med framtänderna. När ägarna ökar takten eller valpen blir uppspelt börjar valpen med detta beteendet.
Jag hade också det problemet med min kelpie. Jag gjorde precis så som du gör. Hemma kunde jag dock bära ut honom lugnt från rummet där jag var. Det värsta som finns för honom är att inte få vara med. Så det var väldigt effektivt. Problemet försvann helt efter 2-3 veckor.
Medarbetare på brukshundraser.
Oj. Dubbelpost
Medarbetare på brukshundraser.