Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1170 ggr
FruSilver
0

Gammal tik mer orolig efter kastration?

Min jack russell-tik på 9 år kastrerades i slutet av förra året pga livmoderinflammation. Efter det har hon blivit piggare och leker massor, nåt hon inte gjorde alls innan. Men jag har även märkt att hon verkar mer orolig nu när "flocken" inte är samlad. Jag går hemma om dagarna och när min man är på jobbet har hon svårt att slappna av. Speciellt framåt eftermiddagen då har brukar komma hem är hon på helspänn och springer till dörren och skäller så fort hon ser/hör nån utanför. Förr var det heller aldrig några problem att lämna bort henne några dagar. Hon var orolig nån dag sen var det lugnt. Nu släpper hon det inte alls utan är pipig och letar efter oss till vi hämtar henne. Har fler vart med om liknande? Kan man göra något åt det med feromoner eller liknande?

Vattnadal
0

Testa adaptil/DAP, det fungerar riktigt bra på de flesta hundar.

Att inte ge majs, samt att ge extra tryptofanrik mat kan göra skillnad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

FruSilver
0

Tack, ska prova det! Vi ger hundarna färskfoder så majs får dom inte i sig. Men vad är tryptofan?

Vattnadal
0

Tryptofan omvandlas till lugnande hormonet serotonin i kroppen på hunden, om den inte har B-vitaminbrist, för då bildas vitamin av det istället. Många stressade hundar blir lugnare av B-vitamin, då kroppen kan bilda serotonin bättre. 

Jag kör DAP på Vidar nu, inför Leksands medeltidsmarknad nästa helg, och har köpt hem blötfoder som är baserat på kalkon, ris ärtor och morötter, då det är svårt att få med V&H, musch eller barf dit. Vi bor i tält tors-sönd.

MVH Elin

FruSilver
0

Jag googlade lite på det och vad jag förstod så är maten dom får tryptofanrik mat. Dom får V&H. Vilket är bäst av dap - grejerna? Funderade på halsbandet.

Vattnadal
0

Vill man boosta med extra tryptofan är kalkonkött ännu bättre, man kan även köpa pumpkärnextrakt på hälsokost.

Vidar har halsbandet nu, då han behöver hela tiden to-sön nästa vecka. Annars använder jag spray, som kan tas fram om det inte behövs så ofta, uutan vid enstaka tillfällen. Är det mest hemma hunden behöver lugn, är väggdosan bäst.

MVH Elin

FruSilver
0

Okej, tack!