Addisons sjukdom
Någon här som har erfarenhet med hundar som fått Addisons?
Har en colliekille som ev. drabbats av detta och skulle gärna vilja höra lite personlig erfarenhet av sjukdomen.
http://www.addisongruppen.se/main_addison_hundar.html
/Elisa
Puttar upp denna tråd lite, eftersom jag också vill veta mer!
Har en tik som testats för addison och väntar nu på provsvar…
Då väntar vi båda med spänning! 🙂
Gjorde provet på honom idag. I nuläget "hoppas" jag att det är Addison. För annars är det andra problem som orsakat hans låga blodsocker 3,2 och krampen och kräkningarna med mera…
Addison är behandlingsbart i alla fall…
/Elisa
#2 - Precis, addison kan man ju behandla och dessutom är det skönt att få svar.
Tuva har en mage som har krånglat titt som tät och hon är mager som en sticka trots att hon äter kopiösa mängder mat. Veterinären har gjort alla möjliga tester på henne innan, men ingenting hittas. Nästa steg är att göra en tarm-biopsi, men innan dess ville veterinären kolla addison eftersom det är ett problem i rasen (bearded collie). Efter att vi gjorde testet i fredags så har jag läst på ordentligt och jag hittade symptom som jag inte hört talas om tidigare när det gäller addison, som muskelsvaghet, muskelsmärta och att allt kommer i skov - som stämde in på Tuva! Nu får vi se om det kan tänkas vara addison - svaret lär väl komma i veckan, hade varit skönt att slippa söva henne och göra tarm-biopsin.
Jag gillade den här sidan trots att den är på danska (tack gode gud för google translate): http://addisonhund.dk/ - men den kanske du redan har hittat.
http://www.djursjukhus.info/pages/Artikel_Addison's-267.html
Jag har ingen erfarenhet av hund med Addison, men jag själv har den sjukdomen. Tar 1 tabl hydrocortison varje morgon och har inga besvär.
Boris
#3-4
Ska läsa de länkarna. Tack! :-)
Har/hade du problem med t.e.x inflammationer i rygg när du hade skov eller var dålig?
Nelson har även ryggont, ev. inflammation.
/Elisa
Fick reda på provsvaret idag och det är inte addison som Tuva har, så nu får vi se vad det kan tänkas vara och hur vi går vidare.
Hoppas du också får snabbt svar!
Har de kollat bukspottkörteln på henne? Kan ju ge de symtomen.
Skulle även be att de kollade hennes sköldkörtel om de inte gjort detta.
Håller tummarna att det hittas vad som felar din tjej och att det är lättbehandlat! 🙂
Jag hoppas att jag får svar på proverna imorgon. Annars får jag säkert vänta till fredag pga helgdagen.
/Elisa
Vår golden på 11 år blev sjuk för ca 21 månader sedan. Först visade proverna inga resultat, efter ca ett halvår så visade det sig att hon hade cushings sjukdom. Sedan blev hon akut dålig, som jag fattat det blev hon blev förgiftad av cushings medicinen och fick en addison-kris (som tur blev hon dålig när mina föräldrar hade kommit fram till veterinären för att ta prover, så de var på rätta stället). Och numera har hon diagnosen addisons, så jag vet inte om det utvecklades till den sjukdomen efter krisen.
Men iallafall, hon får åka och ta prover då och då för att hon ska få rätt medicin dos. Hon får levaxin (för sköldkörteln) och florinef (kortison) dagligen. Men vår dam är så knäpp att hon kan ha dåliga resultat men det syns knappt på henne😛 En gång hade veterinären sagt att enligt hur proverna såg ut så skulle hunden mest ligga och man skulle kunna se att hon inte mådde bra. Men nejdå, hon var nästan lika pigg som alltid (eller ja, lite tröttare har hon ju blivit men hon är ju ingen ungdom länge heller), tror t.o.m. att det var då alla våra tre tikar var pilskna som f*n och golden lät sig bli påriden ofta, så så sjuk var hon😉
I början när hon var sjuk kissade hon inne ofta, hon hade väldigt svårt att hålla sig och var också väldigt törstig hela tiden. Och ungefär då hon fick diagnosen cushings så tappade hon päls och hårrötterna blev svarta typ som att de hade dött. Hon fick även skrovlig hud på de partier hon tappade päls. Numera har pälsen dock växt helt tillbaka, men de skrovliga partierna är kvar.
Sedan så har hon fått en knöl vid revbenen, men det ska vara vanligt att de får tumörer enligt veterinären. Också är hon lite mer "mammig" och vill gärna sova hos matte vissa nätter. Och fortfarande kan hon ha lite svårt att hålla sig, vissa nätter vill hon ut en gång (men hon kan iallafall hålla sig tills någon hör henne).
Vi är så glada så länge hon är kvar hos oss, så länge hon mår bra så fortsätter vi behandlingen.
Skönt att er tjej mår bra! 🙂
Vilken pärs ni har fått gå igenom.
Nelson har finfin päls, bra i hullet. Men han är lite deprimerad. Har troligtvis missat det då han nu är som en "normal" hund och inte flyger 1 meter ovanför marken i full energi.
Jag hoppas jag får ett bra svar idag och att de hittar behandling.
/Elisa
Fått provsvaren nu och blev inte klokare av dem…
Han har inte Addisons sjukdom (tack o lov) och hans insulinnivå är normal.
Så nu är det att försöka lista ut varför han har lågt blodsocker och får kramper pga detta. 🤔
/Elisa
Skönt att han inte hade addisons, men jobbigt att inte få någon diagnos. Håller tummarna att han snart får någon diagnos och behandling. Det är ju så jobbigt när ens djur är sjukt och man inte vet varför😕
Lite mer info om hur det går. Som det verkar så har Nelson ett helt normalt blodsocker. Veterinären har däremot en mindre bra blodsocker mätare!
Idag testade vi och då visade ena mätaren 2,8 vilket lät väldigt lågt. Testade på den stora mätaren och då hade han plötsligt ett blodsocker på över 6!
Så nu är det skickat till SLU för att kolla med en tredje mätare. Plus en del andra prover som tagits.
Hade det inte varit för att det inte var fel att kolla dessa sjukdomar som kan ge kramper, så hade jag varit ganska sur nu!
Ett par veckors ångest är inte kul! 😕
Nu är det alltså "bara" ryggen som ska utredas och de foderbyte jag gjort hoppas jag ska hjälpa mot krampen.
/Elisa