Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-aktiviteter
Läst 11111 ggr
LinaK
9

Viltspår med dandie

"Alla hundar kan spåra" - denna mening är något som vi kommer få bekanta oss med i denna artikel. Vi har ställt några frågor till en hundägare som tränar viltspår med sin dandie dinmont terrier.

Liah en dandie dinmont terrier Foto: Janette Andersson

Janette Andersson har uppfödning av raserna jack russell terrier och dandie dinmont terrier, Janette kör viltspår med sina hundar och då speciellt en utav dem. Liah är en dandie dinmont terrier som numer har ett godkänt anlagsprov inom viltspår. Dandie dinmont terrier är en relativt ovanlig ras här i Sverige och därför är det extra roligt att få höra lite om Janettes tankar om viltspår.

Hur skulle du beskriva rasen dandie dinmont terrier? Och berätta lite om just din hund!

Dandie Dinmont terrier tillhör den mildare av terrierraserna. Det är sällan de startar ett bråk/slagsmål. DD är lugna, fridsamma, sportiga och tåliga i alla slags väder. Rasen är självständig, intelligent, beslutsam, envis, känslig, tillgiven och värdig. Men man får inte glömma att det är en terrier!

Min hund, Liah är en ljuvlig dam på nu snart 4 år. Hon är min 1:a DD-tik och hon har haft en kull valpar. Tyvärr med bara en valp. En söt liten kille som fick stanna hos oss. Men åter till Liah, hon är lugn och sansad, social och tillgiven men envis. Helt enkelt en riktig DD, se rasegenskaperna ovan. Hon är duktig på att spåra vilket gjort att jag tycker det är så kul.

Hur kommer det sig att ni började med viltspår?

Jag började med viltspår för att ha något att göra med min hund Liah. Eftersom DD är lite envisa så passar det inte så bra med lydnad som är den diciplinen inom hunderiet jag hållit på mest med tidigare. Jag har även provat med min hane Bullen (nu drygt 5½ år gammal), som jag tog över för drygt ett år sedan, men han gillar inte att spåra. Testade även med den andra tiken Holly, men har där kört fast lite. Även hon nyss parad, så det är bara att ta nya tag efter valparna kommit. Går just nu nybörjarkurs med Liahs son som heter Prince och är snart ett år.

Spårning pågår. Foto: Janette Andersson

Berätta lite om hur du har lärt din hund att spåra, hur gick ni tillväga i början och hur gjorde du för att motivera din hund?

Att börja med spår är ganska lätt. Man använder sig av blod, rådjursklöv och markeringsband/snitslar. Väljer ut en bra plats i skogen. Lagom med träd och buskar/ris och inte för kuperat. Först lägger man ett spår på 100-200 meter , lite beroende på storlek av hund. Blodar tätt och drar klöven efter sig men inte i blodet.

Glöm inte att snittsla, ganska tätt på de första av hundens spår så att man är säker på var man gått. Sedan ska man tänka på att ta det lugnt så hunden får bekanta sig med de nya dotferna och att man inte hjälper hunden för mycket. Man visar på "sök spår" eggar hunden lagom efter hundens temperament. Berömmer när hunden går rätt också det i lagom dos för din hund!

Vad är det som gör att just din hund är så duktig att spåra?

Jag tror att Liah är duktig på att spåra för att det helt enkelt passar henne. Vi har hittat rätt grej att göra tillsammans! Hon tycker det är "skitkul" helt enkelt!

Fått fatt i klöven! Foto: Janette / Sjöbolyckans Kennel

Berätta lite om vad ett anlagsprov är och hur det gick till när du och din hund gjorde provet.

Ett anlagsprov är ett viltspår som är upplagt på ett visst sätt för att testa hundens förmåga att spåra skadat/skadskjutet vilt. Där ingår olika terräng och spåret är 600 meter långt med vinklar och bloduppehåll =inget blod droppas, bara klöven dras på marken. Du hittar all aktuell information på SKK´s hemsida. Där finns också uppgifter om var någonstans det finns tävlingar och hur du går till väga när du anmäler dig till prov. Man kan även kontakta en viltspårdomare som lägger ett spår och bedömmer din hund enskilt.

Jag frågade en viltspårdomare om han ville lägga ett anlagsklasspår till min hund. Vi bestämde dag och plats och gick vårat spår med beröm godkänt. Domaren vi hade dömde DD för 1:a gången och han tyckte det var kul att dömma henne. Dels för att rasen är så ovanlig och att Liah var så duktig. Jag vet bara två DD till här i Sverige som gjort anlagsprovet.

Vad har du för framtidsplaner när det gäller spårningen?

Mina planer med att spåra är att vi ska klara av tre öppenklasspår och få ett viltspårchampionat tillsammans. Därefter kan vi kanske hjälpa till att spåra djur som skadats i trafiken eller skadskjutits vid jakt. Men det får framtiden utvisa. Just nu väntar vi på besked om nya valpar, hon är nämligen parad igen.

Liah med sin klöv. Foto: Janette Andersson

Och till sist vad har du för tips till andra hundägare som vill börja spåra?

Om ni vill göra nått kul och spännande med eran hund så ska ni deffinitivt börja med viltspår. Att hundar blir mera jaktbenägna om man viltspårar med sin hund tror jag inte stämmer. Utan jag tror att hunden lär sig att bara spåra bara när den får. Ta kontakt med en hundklubb som har kurser i viltspårning och gå en nybörjarkurs. Jag kan nästan garantera att ni får blodad tand så att säga!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sjöbolyckan]
0

Hejsan alla!
Tack Lina för att jag fick dela med mig om vad jag tycker om viltspår!// Janette på Sjöbolyckans kennel

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jätteintressant att läsa Janette!

Vi har två Dandies , mustard & pepper and salt, men de har aldrig varit intresserade av spårning. Otroligt godmodiga är de, men envisa, inte alls jaktbenägna, vilket vi tycker är bra, då vi inte jagar. Värdig absolut, minns när Dandien var ute och gick med mig och barnvagn, så stolt.

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dåligt foto #2

joheck
0

Viltspår är såååå kul! Min hane fullkomligt älskar det (papillon). Jag har förhoppning om att tiken ska börja fatta tycke för det också, just nu är klöven inte speciellt intressant….. Spåra kan hon dock.

Det passar verkligen alla hundar oavsett ras!

Virvlan
0

jag vill ha en dandie =)

LinaK
0

#5 Det är en riktigt härlig ras 🙂 Så himla sociala och goa!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Virvlan
0

jag tänkte köpa en för många år sen, men då fanns de knappt några.

de är himla roliga =)