Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2930 ggr
Mantissa
0

Det här med torrfoder..

Länge har jag ju läst hur det är onödigt att ge foder med kolhydrats/spannmålsinnehåll då det bara går rakt igenom magen på hunden alt inte är fördelaktigt för den att äta då den är en karnivor som utvecklats att bara äta kött och ben inprincip. Men sen kom ju den här nya forskningen som visade på att våra domesticerade hundar skiljer sig ganska avsevärt ifrån dess vilda anfader (vargen) när det gäller förmågan att spjälka växtdelar. De är mer lika oss. Kanske har detta utvecklats som en anpassning till livet med människan, vad vet jag. Men skillnad var det.

Ställer detta näringsläran på ända?
Kan man fortfarande rynka på näsan åt ett foder som innehåller kolhydrater/fibrer (ej socker, det är inte bra för varken hund eller människa)

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/starkelse-gjorde-vargen-till-hund#article-readers

Misarn
2

Jag har också läst det men undra om det inte är i Hundsport, Tror fortfarande att det är bra att ge hunden mycket kött och att det ska vara det i torrfoder men dom som rynkar på näsan åt torrfoder kanske får tänka om lite?

[typellisch]
1

Varför bara inte gå efter vad hunden mår bra av? Kolla på individen i sig och inte dra alla över en kam.

Molly klarar inte av spannmål, hon får klåda och geggig avföring. Kan hon fortfarande få vid för mycket intag av det då jag använder Frolic som godis. Molly mår bäst utav färskfoder.. avföringen må vara riktigt hård och inte lika enkel att trycka ut, då blandar jag i lite torrfoder emellanåt för att få igång magen.
Jag kommer antagligen hålla mig kvar med Frolic eller så köper jag en påse Doggy eftersom Molly spyr på morgonen pga tom mage. En liten näve torrfoder innan läggdags gör susen.

Men min nästa hund kanske inte alls funkar med färskfoder eller ens Acana och alla andra bra fodermärken? Då får man ju ta det hunden klarar av. Det är ju olika individer helt enkelt.

Visst rekommenderar jag färskfoder starkt och jag gillar inte de billigare fodermärkena egentligen.. skulle aldrig ge det som 100% matintag men kan absolut ge det som godis/bukfylla då det är så pass liten mängd/dag. Men det är också för att jag har en hund som inte fungerar på att få det regelbundet.

Fast egentligen har jag så delade meningar om det där. Jag vill hundens bästa i alla lägen, men ibland kan just t.ex Doggy vara det bästa för en hund.

[fabienne]
8

Bara för att hunden klarar av att bryta ner mer stärkelse än en varg betyder inte att det är en optimal kost för en hund. Jag är rädd att den här studien gör att fler människor tycker att det är ok att ge skräpfoder eftersom "hundar klarar av att bryta ner spannmål nu." 

Till vilket pris då? Vad sker i hundens kropp när den bryter ner stärkelse? Vad har det för betydelse i det långa loppet? Jag tror också att det är en enorm skillnad att ge torrfoder mot som förr att ge rester av blandad kompott. Chansen är väl stor att hundar förr fick slaktrester då och då, vilket en ganska liten del av dagens hundar får.

Majken!
1

Nej det ställer ingenting på ända. Det finns en dansk (eller om han var norsk) veterinär som behandlat hundar med stor framgång under de senaste tjugo åren. Där rekommenderas det att man matar hunden en gång per dag, sex dagar i veckan. Dessutom ska hunden inte äta hundmat, utan serveras rester av det vi själva äter. 

Så vad som är ny forskning och innebär paradigmskifte beror ju litegrann på vad man hittills har anammat, och vad man själv tror på. Det finns alltid många andra som tror något annat än vad man själv gör, så rätt och fel finns knappast.

vallhund
2

Kolhydrater går inte rakt igenom, var har du fått det ifrån? De är boven bakom att hundar blir feta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ececilia
2

Måste bara skriva om min förra hund (som tyvärr inte finns längre :( )

Hon levde på torrfoder (och lite rester nerblandat i torrfodret) och hon blev aldrig sjuk och var jätte fin i kroppen. Till och med vetrinärerna som har kollat på henne har sagt att hon var riktigt fin.

Jag mernar inte att torrfoder kanske är det bästa, men för vissa hundar kanske det funkar bättre med torrfoder.

// Evelina

Linnea
2

Den stora boven i dramat är nog tillverkningsprocessen för torrfoder, där går mycket näring bort och den processas om och om igen. Som de flesta vet är processad mat onyttigare än färsk. Alltså om man hade gett färska kolydrater (mindre processade) så hade det nog inte varit lika illa. Samma med kött. Processat kött är inte lika nyttigt som färskt kött.

Skynda långsamt så går det fortare.

Fenix_Chicci
1

Bara för att hunden kan bryta ner stärkelse betyder inte att den mår bra av att äta mycket kolhydrater. Och torrfoder har i princip bara funnit i 50 år, och under dessa år har våra hundar överlag blivit väldigt sjuka. Och nej, jag skyller inte bara på torrfodret, men det känns ju lite suspekt att många gånger blir hundar som är väldigt "allergiska" helt friska när de blir råutfodrade. 

Min lilla tjej håller just nu på och jobbar med en köttig oxstrupe ute på gräsmattan. När jag ser det kan jag inte förstå att jag en gång tvingade i henne torrfoder.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[tintilar]
4

Jag har ifrågasatt detta flera ggr då jag misstänker att hunden inte fick endast kött och ben i människans vård förr. Mao anser jag att hunden borde ha utvecklats att kunna överleva och vara frisk på en kost som inte enbart innehåller kött. Dom individer som kunde smälta spannmål borde ha klarat sig bättre, kunnat föröka sig och därmed är evelutionen ett faktum.

Eftersom att hundar sällan visar allergi mot spannmål vad jag förstått, så finns det ör mig ngen anledning att tro att det skulle vara skadligt. Däremot tar de säkerligen upp mer näring ur animalisk föda och behöver det också. Och det finns givetvis individuella skillnader.

Jag tror på att prova sig fram till ett foder om passar ens hund i första hand. Har man råd att ge foder med hög kötthalt så kanske det är bra att prova bland såna foder om det också passar hnden. Har man en hund som vill äta stora portioner kanske ett foder med spannmål kan vara ett alternativ för att kunna ge hunden lite mer - dvs lite bukfylla. Det finns många aspekter som avgör vilket foder man väljer och det viktigaste är ju att man npassar sig efter sin egen hund.

CelsiusT
4

#9 Förekommer en hel del hundar med allergi mot spannmål. Men det förekommer en hel del andra allergier också. Min hund blev allergisk mot kyckling, hon äter idag färskfoder och hon kan numera få i sig små mängder kyckling utan att få utslag, hon kan ännu inte äta större mängder kyckling, men det har åtminstone blivit mycket bättre sen vi började utfodra färskt.

Jag tror inte att det är spannmålet i sig som är så farligt. Jag tror, som någon/några andra skrivit, att det är processat som är den stora boven. Processad mat är inte nyttig.

Jag ger färskfoder, med spannmål i. Mina hundar mår jättebra på det, på alla plan. Jag tror spannmål inte bara är dåligt, det gör att det blir lite mer som ska ut och det gör det lättare för hundarna att bajsa. Funderar också på sådant som att våra sällskapshundar, som inte gör mycket på dagarna, om dom verkligen ska ha i sig så mycket protein och energi som rent kött ger. Frågan är om det inte är bra att ha i lite spannmål som drygar ut det lite.

Men jag tror också som någon annan skrev, att det är väldigt individuellt vad som är bra och dåligt. Jag kan ju säga att jag absolut inte tittar på prislappen när jag väljer foder. Billig foder kan vara minst lika bra för individen. När min kyckling-allergiska hund inte hade börjat få färskfoder än så sökte vi torrfoder som skulle passa henne, det i princip billigaste vi kunde hitta visade sig vara det som hon mådde bäst på och gillade mest. Men nu får hon inte längre processad mat och mår ännu bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[tintilar]
0

Okej, det har jag inte tänkt på. Är torrfoder alltså inte att föredra alls? Eller hur gör man för att undvika processat foder?

CelsiusT
0

#11 Jag är väl lite frälst i att ge färsk/rå föda eftersom jag själv bytt över till det och fått två hundar som äntligen blivit friska efter att ha testat massa olika torrfoder.

Har såklart hittat torrfoder som gett bättre resultat på hundarna än andra. Men sån skillnad det är sen vi gick över till färskfoder.

[tintilar]
0

Vad kostar det att ge färskfoder vs torrfoder ungefär? Är alla färskfoder bättre än torrfoder?

[typellisch]
0

13 kg torrfoder (Acana Lamm och Äpple) kostade mig 699 kr.
13 kg färskfoder (korvarna, nr 25) kostar mig 494 kr.
Om vi ska räkna kg det vill säga.

13 kg färskfoder håller i cirka 4-5 månader för mig.
13 kg torrfoder höll också i cirka 4-5 månader för mig.

Man måste gå på individen. Vissa klarar kanske inte ens av färskfoder utan måste då ha torrfoder.

Mantissa
0

#5 Detta har jag hört, inte läst skulle vara tydligare. Men nej jag tror inte på det.

#14 Men innehåller inte färskfoder en väldig massa vatten? Som i burkmat ungefär. Räknar man per ts (torrsubstans) så är det kanske inte så billigt, å andra sidan är det mindre "utfyllnad"

Jag ger färskfoder åt två av mina hundar. Hade gärna gett till alla fyra, mest för att de älskar det, skiter lite och bra och för att man inte behöver bry sig om att det som torrfoder kan bli gammalt och viktiga vitaminer och annat försvinner. men då skulle jag behöva åka och köpa så ofta så det funkar inte nu (drygt 6 mil enkel resa till försäljaren) då jag inte har plats i frysen. Mina två som äter behöver extra energi och är stora så de delar på en 3kg klump om dagen. Jag betalar 7:- kg när jag köper 3kg, 10:- om jag köper enkilosförpackningar. De två andra jag har skulle nog behöva 1kg resp 0.5 kg, uppskattningsvis. De får förutom detta pilla i sig lite billighetstorrfoder mellan varven och ibland äta surdegsbröd då jag jobbar på bageri:)

[typellisch]
0

#15 Ingen aning om det innehåller mycket vatten, antar det dock då Molly dricker mindre och dricker enbart efter långa promenader eller efter lek och och bus.
Jag kan ta att det är ''dyrt'' om det innehåller en drös med vatten. Det är billigare för mig i längden om man nu enbart kollar på priset och sen är det bra för Molly.. så små saker som att jag betalar för vatten i maten bryr jag mig inte om.. så petnoga är jag inte och orkar inte vara.

CelsiusT
0

Jag ger Bravo färskfoder, min hund väger 19kg och jag ger 600gr om dagen (han behöver en del extra för att gå upp i vikt och hålla den). En kartong med 12kg räcker i 20 dagar och kostar 305:-. Minns dock inte alls vad jag betalade för torrfoder förr och det var dessutom så otroligt mycket svårare att se priset då iom att man sällan räknar dagarna på hur länge en säck räckte så är det svårt att jämföra. Men dels så åt min hund inte varje dag då jag gav torrfoder och dels så köpte jag ett väldigt billigt foder eftersom min andra hund inte tålde något annat, så det var säkert billigare med torrfodret men det är såååå värt det att betala för färskfodret. Till och med värt det att gå och köpa en hel frysbox, som vi gjorde, för att få plats med hundmaten (och massa annat när man ändå har en frys, billigt att köpa storpack). Lyckan att se hunden med glädje smaska i sig maten ALLA mål + att sakta men säkert se både päls och hud förbättras, alla utslag försvinner, hunden slutar klia sig, kortisonet kan kastas och hunden lägger på sig i vikt.

[[Boris Sager]]
0

Klart att färskfoder innehåller vatten.

Att ge hunden färskfoder kan ses som ett gott tillskott till den dagliga kosten och smaka bra för de hundar som tycker om det, men i längden är det inget att fodra med dagligen, inte enligt min mening i alla fall. Slaggprodukterna ökar för de flesta hundar, vilket ganska tydligt bevisar att det inte är lika koncentrerat som ett bra torrfoder, plus att det innehåller runt 70% vatten och det känns onödigt att betala för så mycket vatten när det finns utmärkta torrfoder på marknaden som är minst lika bra och oftast bättre.( Enl. min 30 åriga erfarenhet) Jag vet att jag upprepat detta.

Boris

[typellisch]
0

#18 Det är skillnad på att själv anse och vad som är fakta :) Du anser att man inte ska mata en hund med färskfoder men har du någon fakta på att det verkligen är så dåligt som du säger? Någon länk till någon forskning som visar det?

Färsk kyckling, innanmäte, nötvom samt lax och så är det vitaminiserat.
Det är maten jag ger Molly. Jag ser inte det dåliga med det.. det är ju bara så bra som det kan bli. Ingen krimskrams som torrfoder kan innehålla.
Torrfoder gav Molly klåda. Till och med Acana gjorde så Molly fick klåda. Visst minskade klådan men den försvann inte. Nu är klådan totalt borta tack vare färskfodret. Molly är piggare och gladare och huden smidigare och lenare. Igår behövde jag inte ens smörja in henne med olivolja vid bad och huden är fortfarande len och mjuk!

CelsiusT
1

#18 Jag upplever faktiskt inte att man "betalar för vatten" med tanke på vad man får för pengarna och vad det kostar i månaden att utfodra med det. Det är ju samma som att jämföra med ett väldigt högkoncentrerat torrfoder som man kanske ger 1dl av istället för 2dl, man kan inte jämföra priset på säcken utan priset per utfodring eller per månad är det som är intressant. Mitt färskfoder är nog något dyrare än det torrfoder jag hade innan, men det är billigare än många dyrare märken av torrfoder. 

Att båda mina hundar har blivit friska och mår bra är som sagt såå värt det och DET om något tycker jag visar på hur bra det ena eller det andra är (iaf för mina hundar!). Slaggprodukternas eventuella "ökning" som du pratar om är inget jag märkt av på min hund efter snart ca 2 års tid med färskfoder. Hans muskler är fortfarande fräscha och spänstiga, vår massör säger inte heller något om det utan berömmer honom för hur fin han har blivit sen vi bytte.

[typellisch]
0

#20 Håller med. Jag ser bortom all vatten som tydligen finns i färskfoder för resultatet jag ser på min hund är värt varenda öre jag lägger ut på färskfodret.

[tintilar]
0

14 #

Jag ger Acana nu så det var ju en bra jämförelse. Hur mkt mer färskfoder äter en hund vs torrfoder?

Jag har inte läst så mkt om färskfoder men hört av personer som endast ger ren animalisk föda, barf?, att det inte finns ngt bra färskfoder. Men ingen har gått in på det djupare. Det är ju lätt att snöa in sig på saker och förkasta allt annat. Men många vägar bär till Rom.

Personligen är jag ännu inte övertalad att ge upp torrfodret och eftersom att jag vill ha fri tillgång till mina hundar kommer ja nog nte att ta bort det helt.

Linnea
1

#18 Om det funnits ett fullgott torrfoder för människor som ersätter all annan mat, skulle du äta det då? Om inte, varför ger du då sån mat till dina djur?

[[Boris Sager]]
0

Snälla! Läs vad jag skriver Jag skrev inte att färskfoder är dåligt.

Att ge hunden färskfoder kan ses som ett gott tillskott till den dagliga kosten och smaka bra för de hundar som tycker om det, men i längden är det inget att fodra med dagligen, inte enligt min mening i alla fall. (Så skrev jag).

Var och en gör vad de anser bäst för sina hundar.

Går inte att diskutera, när man lägger in annan tolkning än det som skrivs. Jag tycker fortfarande att jag kan diskutera enligt min uppfattning  utan att behöva luta mig tillbaka till andras expertlänkar.

Boris.

CelsiusT
0

#21 Eftersom det är färskt och inte processat (dvs uppvärmt och torkat) så innehåller det naturligt vatten. Precis som vår mat också gör, det är ju massa vatten i både kött, potatis, sås och grönsaker ;P Men det är inte tillsatt vatten i färskfoder. 

Eftersom torrfoder är torrt och inte innehåller nämnvärt vatten så måste hunden dricka en massa för att späda ut torrfodret. Torrfodret sväller i magen och då måste det finnas tillsatt vatten att svälla med, annars gör det ont i magen. Du har säkert sett hur en torrfoderkula sväller till det dubbla när det får ligga i vatten. Färskfodret är inte torkat och därför innehåller det den vattenmängd som den behöver och hunden behöver inte dricka extra vatten för att få maten att svälla i magen.

[typellisch]
0

#22 Jag ger Molly cirka 125 gram/dag.. gav Molly ungefär samma mängd med torrfodret med. Med torrfodret vägde jag inte, jag gick på ögonmåttet. Men med färskfoder måste jag väga lite nu då hon gått upp lite i vikt när jag gav 150 gram/dag. Det är lite klurigare men jag anser att det bara finns fördelar helt enkelt.

Och jag var som du med.. ville bara ha torrfoder. Men sen slutade jag bry mig om vad jag ansåg (nu säger jag inte att du är egoistisk som jag var, utan jag berättar om mig själv nu) så att säga och gick efter vad Molly mår bra utav. Och Molly mår bra av färskfoder och mår halvdant av torrfoder.

[typellisch]
0

#25 Tack att du gör mig klokare ;)

CelsiusT
0

#24 Du skriver att det inte är bra att utfodra med det som fullfoder, alltså dagligen. Och det är det jag reagerar på. Eftersom det inte är okej att ge det dagligen som fullfoder så anser du ju att det inte är bra, att det är något som är dåligt med det.

[typellisch]
1

#24 Jag reagerade också så som #28 skriver. Om det inte är bra att ge färskfoder dagligen så måste det vara ett dåligt foder, enligt dig?

[tintilar]
0

26 # ja änsålänge mår mina hundar bra på torrfoder. Men jag har ju inte jämfört med att ge färskfoder förstås.

[typellisch]
0

#30 Så länge dina hundar mår bra så är inget annat speciellt viktigare :)
Hade Molly inte haft sin klåda hade jag inte engagerat mig så mycket mer i just foder tror jag.

[Nightcat]
0

En hund ska äta 80% kött och 20% grönsaker, liknande. Spannmål är ej bra för hundar då deras tarmar är för korta för att kunna ta upp näringen.

Det är det optimala i varje fall 😉

CelsiusT
0

#32 Men jag kan ändå se en viss fördel med att ge liite spannmål, det håller igång magen på ett annat sätt. Fungerar bra här iaf ;P

[Nightcat]
0

#33 Det är i så fall individuellt, ris kan vara bra för hundar med känsliga magar.

Men överlag ger vete, havre, råg m.m en ökad risk för allergi och gör att näringen från de andra ämnena, köttet grönsakerna tas upp sämre :)

[typellisch]
0

#33 Här fungerar spannmål också när det gäller att hålla igång magen.
Färskfoder är så lättsmält så magen blir tommare fortare, det vet vi alla. Så lite Frolic som belöningsgodis eller lite torrfoder funkar perfekt. Och en lite näve innan läggdags.

Fenix_Chicci
0

En hund BÖR få i sig det mesta av vattnet genom maten. Varför? Jo, för att de dricker oftast för lite på egen hand. Och det är naturligt för dem att det är så, då vilda hunddjur får i sig huvudvätskan genom maten. Och även om man kanske tänker att "vadå, våra hundar är inte vilda och de dricker massor" ja, grattis i sådanafall för de flesta hundar gör det inte, och definitivt inte för att kompensera upp allt torrfoder. Får torrfodret inte tillräckligt med vätska i magen så tar det från magsafterna. Sen undrar jag hur man resonerar när man inte vill betala för vätskan. Det är väl ingen människa som enbart köper pulvermos och pulversoppa för att slippa betala för vätskan.

CelsiusT
0

#34 Jo såklart har ju sorten spannmål betydelse och jag tror det är viktigare än frågan spannmål/inte spannmål. Blir lite generellt att prata om så många olika sorter som en och samma sak. Som att säga kött, det är ju väldigt olika kött beroende på varifrån det kommer.

[fabienne]
1

#24 Men alltså, jag är väldigt, väldigt intresserad av detta. Det vore toppen om du kunde förklara så att man lättare förstår. Varför är inte färskfoder bra att ge som helfoder? Vad är det i fryst, rått kött med benmjöl, vitaminer etc som säljs som helfoder (VoH, nordic, t.ex) som fattas för att hunden ska må bra? Vad är det för slaggprodukter du menar? Har du själv testat att ge färskfoder och i sådana fall vad har du då gett och under hur lång tid? 

Vilka torrfoder är bra enligt dig? Vad är dina erfarenheter av att ge färskfoder? Jag frågar därför att jag är intresserad, inte för att vara dryg.

[typellisch]
0

#38 Jag börjar också bli intresserad utav foder-frågor. Och allt som hör till så är också nyfiken!

idipidi
0

#24 Blandar du inte ihop färskfoder med blötfoder nu?

[[Boris Sager]]
0

#38 Om din hund mår bra av den kosten, så ok. Annars hänvisar jag till vad jag redan skrivit.

#40 Nej.

Boris

[fabienne]
2

#41 Tack för ett så utförligt svar.

[typellisch]
0

#41 Det hade varit intressant med dina åsikter lite mer utförligt, svar på de frågor #38 ställde.
Det är intressant med foder-frågor som sagt och att få sig mer kunskap efter vad andra har för erfarenhet osv.

CelsiusT
3

Jag blir så skeptisk när folk pratar om "slaggprodukter" utan att kunna förklara vad dom menar och vad det skulle vara som orsakar det som dom menar sker. Det känns som ett "äckligt ord som troligtvis skrämmer folk", som används för att trycka på något som man egentligen inte har belägg för.

Denna kommentar har tagits bort.
idipidi
0

Kan du inte berätta om dessa slaggprodukter som du har egen erfarenhet av?

[fabienne]
0

#45 Har man inte tid kan man ju svara vid ett senare tillfälle, istället för att stress-skicka iväg ett svar. :) Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!

Fenix_Chicci
0

#dock undrar jag, vad var det som fungerade mindre bra med färskfoder? Och vilket märke använde du?

[[Boris Sager]]
0

#46 Slaggprodukter har du säkert egen erfarenhet av också.

Levern behöver vatten för att processa protein och för att kunna transportera slaggprodukterna vidare till njurarna. Där filtreras vattnet ut och vattnet återupptas av kroppen.
Kroppen behöver alltså vätska för att kunna behandla/absorbera ett födoämne, desto mindre blir belastningen på njurarna. Ju högre proteinkoncentration ett foder har, desto mer vätska behövs för att inte överbelasta organen.

Animaliskt protein mer lättsmält, kolhydrater fungerar som bindemedel/bulkmedel. Fett, vitaminer, mineraler har vi redan diskuterat.

Slaggprodukter är alltså de, som kroppen inte behöver, som du säkert vet.

Boris

[[Boris Sager]]
0

#48 Provade flera sorters färskfoder under flera veckor på flera hundar, men gillade dem helt enkelt inte.

Boris

[typellisch]
0

#50 Det jag tänker på är att det är rätt stort att gå från torrfoder till färskfoder och det kan ta väldigt lång tid för en hund att vänja sig med maten, kroppen alltså. Vet folk som har hundar som har diarré, gått ner i vikt massor eller blivit för hårda i magen. Det är en stor omställning och det tar som sagt tid om man har ''otur''.
Kanske gav du upp för tidigt eller vad man ska säga?

Det är lite fascinerande för du är nog den första som inte tycker om färskfoder nämligen. Alla andra hyllar fodret till skyarna men inte du.. därför jag blir lite nyfiken av mig.

Linnea
0

#45 Jag tror inte att gemene man ger torrfoder för att det funkar bäst utan av någon av följande anledningar:

1. "Alla" ger torrfoder, många vet inte att det finns alternativ. Det är normen att ge torrfoder.

2. Man har inte plats i frysen.

3. Man har ingen återförsäljare i närheten.

På Åland säljer de färskfoder i matbutik. Det är bra!

[typellisch]
0

#52 Känner igen mig där. Sen kan man även bli lite skrämd för det är nytt, speciellt om man är som jag var - nybörjare med hundlivet. Man tar det säkraste kortet och sen läser man, frågar och forskar lite i det och inser att färskfoder är toppen.

[[Boris Sager]]
0

Jag har ingen åsikt om färskfoder, utan ger det ibland som tillägg till torrfoder. Det är mina hundar som inte gillar färskfoder bättre än torrfoder.

Som vanligt med mig går jag aldrig direkt över till annat foder utan successivt. 🙂

#52 Jag påstod inte att "gemene man ger torrfoder" men att de flesta gör det. (Troligen för att det är enklare arr förvara.)

Boris

Linnea
0

#54 Gemene man= de flesta

gemene man

samtliga

människor, speciellt sådana som inte utmärker sig speciellt

[[Boris Sager]]
1

Ja #55 nu har vi kommit in på språkliga hårklyverier.

Gemene man betyder , som du säger, samtliga, vilket inte är samma sak som de flesta.

Boris 🌺

Linnea
0

#56 Kan även betyda "svensson" alltså vanligt folk.

Fenix_Chicci
1

#52 På vår lokala Ica säljer de Vom og Hundemat. Toppen! Nu kan ju inte min ena hund äta det länge, men till andra hunden som äter kanppt halva givan av det är det bra, och tror att det är många här som börjat ge färskfoder sen de började sälja det här. Det minskar iallafall relativt snabbt i frysen ;)