Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 770 ggr
tiokronor
0

Springer spaniel

Hejsan jag har en springer spaniel pojke på ett år som nu har fått hela sin ståtliga päls, så nu har jag lite frågor om vad som MÅSTE fixas till med pälsen, för jag är av det tycket att jag gillar den lite mer "naturliga" looken hos hundar, och sen vi inte skall använda honom för några utställningar så ser jag gärna att han har det kvar. Samt att han är ytterst motvillig till all pälsvård som bada, klippa, kamma, föna mm trots att vi tränat detta aktivt sen han kom hem till oss, så går det att undvika för lång tid med detta så ser jag gärna att det blir så, tycker det är onödigt att han skall behöva känna obehag om det inte e absolut nödvändigt. (en nödvändighet att trimma ner pälsen ordentligt som jag själv vet kan ju va om han blir jätte varm till sommaren, men det får vi vänta och se med)

Men såklart så skall han ju inte behöva "lida" av sin päls häller eller få några men utav det, därför jag tänkte fråga runt lite. Som det är nu så klipper jag honom under öronen så att han inte har för mycket päls precis där vid öroningången och lite ner mot halsen(ser såklart även till så att öronen är rena och fina med), Klipper tassarna så gott det går, iaf det som sticker utanför mellan tårna och trampdynorna, klorna brukar inte behöva klippas speciellt ofta sedan han går mycket på asfalt och slipar ner dem bra själv och sen så försöker jag klippa lite i ljumskar och armhålor sedan han lätt får tovor där samt så att inte det blir en massa kiss i hela pälsen.

I övrigt så har han inte sådär jätte lång päls, den är väll ca 4 cm på ryggen och sen på det längsta en 10 cm vid man, mage, bakhasar på benen (detta e dock något som skulle kunna få lov att kortas ner även utav mig, men sen han inte e så medgörlig så har jag struntat i det, ser bara till så att det inte blir för långt så att det fastnar en himla massa grejer i det eller värst av allt om han skulle börja trampa på det) och så på svansen. Däremot så har han rätt lång och lite halvtjock päls på öronen vilket jag själv anser är jätte vackert, men är väll detta jag undrar lite särskilt om så att det inte är så att denna tjocka päls där gör så att det finns risk att hans öron börjar strula med småproblem och så? Vi va på 1års kontroll för någon vecka sedan å jag glömde fråga vet om detta, men han påpekade häller inget om det så då kanske det inte är nån fara?

Skulle vara jätte tacksam för svar men tänk på att jag är ute efter vad som verkligen behövs klippas ner och inte personliga åsikter om utseende, det är nämligen svårt för mig att diskutera detta med hans "kennelmamma" som är riktigt bra, bara det att hon själv håller på med trim och tycker att hundarna skall vara nedtrimmade ordentlig så denna frågan är svår att få henne att svara konkret på..

CHARMEN
0

Det allra nödvändigaste är öronen, tassar och snopp håret. På ovansidan av öronen kan det va lite längre, det gör inte så mycket att det är lite längre där, huvudsaken är att man klipper runt och under själva öronlappen så att hunden inte får en massa infektioner och svamp. På tassarna ska man klippa mellan trampdynorna (inte mellan tårna, de har simhud där) och man ska klippa det som sticker upp mellan tårna, det blir som tussar som sticker fram på ovansidan av tassen typ:) Snopp håret kan vara bra att klippa ner så att det inte blir kiss och kladd som fastnar i pälsen;)

Hälsningar Lovisa & Chester❤