FÄSTINGMEDEL
Recept påt fästingmedel bestående av:
5 vitlöksklyftor,1 burk timjan och en liter vatten.
Pressa vitlöken och blanda ihop med timjan och vatten koka ca 5 minuter, sila av låt kallna. Häll upp i en duschflaska, förvaras kallt. Hållbarhetstid ca en månad. Spraya hunden var annan var tredje dag.

det är även bra mot vampyrer och häxor… ;)

Tänkte inte på det…….fniss

#1: Ooooh, har ni många sådana i erat grannskap?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

njae den närmsta häxan bor i älvkarleö

*Asg* Ahaa, men den häxan hon älskar vitlök. hihi
Audiatur et altera pars

men jaha. inte nog med att vampyrer kan gå i dagsljus numera. nu tåler häxorna vitlök oxå.. vart ska detta sluta?

Precis som med resten av världen: I totalt kaos. hihi
Audiatur et altera pars

kom bara ihåg att det är du som är skulden bakom det hela..
inte nog att du håller dina hästar vakna på nätterna, du är en häx som kommer att förgöra hela världen… vad glad jag är att jag vet vem du är…

hihi, ja exakt. skyll allt elende på Åsa bara. Gör det. hihi
Hmm, mina stackars hästar, de sover sååå sött så (även när matte mockar hagen på natten)
Audiatur et altera pars

dom känner ju lukten av dig

nehe, det gör de inte. För jag mockar deras skit så otroligt mycket att allt stinker av dom. Möjligtvis att de blir lite oroliga över hur de kan vara både i stallet och ute i hagen samtidigt.
Audiatur et altera pars

dom tror kanske dom har blivit klonade?

*Asg* Ja kanske det. hihi
Audiatur et altera pars

Och denna häxan biter inget på heller, fniss

moahhhaa. Vi är två häxor på hundsajten. Vart ska detta sluta? hihi
Audiatur et altera pars

Vi ska nog koka ihop en riktig häxbryggd. Hihi

Tror inte jag vill att min hund luktar vitlök konstant.. Hur klarar du det?

hihi. Nej för oss som inte vill att vovven luktar vitlök går det bra att ge den granulerad vitlök i maten. Samma egenskaper men man slipper lukten.
Audiatur et altera pars

#18 Det dunstar snabbt. Jag kanske inte känner så mycket lukt eftersom jag äter ganska mycket vitlök.

ÅsaF. Titta nu står det om mej i tidningen också. Det värsta är att dottern kom med en bok till mej när jag fyllde år, "Aprilhäxan" fyller i april.

#21: *Asg* Du är bara för rolig, vet du det?
Audiatur et altera pars

*garv* vad passande

Jaha så kom taskmörten lisette då. *Asg*
Audiatur et altera pars

*flinar* vi kan ta varandra i hand ju *erbjuder*

*asgarv* nu tog jag upp din bild kerstin.. bränd på bål? det låter hemskt. tur du slapp undan!

#25: Tar dig så gärna i handen tillbaka. Det vet du ju. *fniss*
Audiatur et altera pars

Ja fy sjutton. Man får vara me ett tag till.
Hur luktar hunden efter detta riktigt? Har någon prövat detta?
Jag har tidigare gjort samma till min eksemhäst och fy vad hon stinker.
Jag brukar få plocka bort över 10 fästingar efter att vi har varit till sommarstugan, inte så trevligt!
#19 Hur är det där med vitlök i maten egentligen? Har hört att det ska vara farligt för hundar, men också hört att folk ger det mot fästingar… Men det kanske helt enkelt är så att det är i större mängder det inte är bra? Eller är det som med det mesta annat som är "farligt" här i världen? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det mesta är nog farligt här i världen om man äter det för mycket.
Men om man ger små doer av granulerad vitlök så är det inget de dör av.
Audiatur et altera pars

Vill inte lägga mig i vitlökandet men då jag stöter på annan information så vill jag lägga ut den hoppas de är ok för er
http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=1708652
Har kopierat in de sista inlägget därifrån här under
Så här skriver Lena Mattsson
DjurBiopat/Homoepat och näringsfysiolog på Standardts hemsida om vitlök till hundar:
"Det intressanta i sammanhanget är att det inte finns någon forskning som stödjer att vitlöken skulle ha några som helst positiva egenskaper för hundar.
För människor och hästar finns det, men som sagt.
Inte för hundar!
Däremot finns det forskningsresultat som påvisar de skadliga effekter man finner hos hundar efter konsumtion av vitlök. Både tillfälliga och permanenta skador har konstaterats och bevisats. Detta oavsett mängden vitlök hunden har fått, eller tidsperioden som förflutit. Resultaten är det samma, vitlöken skadar hundens hälsa.
Detta beror på att alla löksorter (matlökar, blomlökar) oavsett i vilken form de är i (rå, tillagad, torkad, osv.), innehåller något som heter thiosulfat.
Thiosulfatet är ett näringssalt som hjälper bland annat människor och hästar att ta upp B-vitamin. Hundar däremot saknar det nödvändiga enzym som människor och hästar har för att kunna bryta ner detta ämne, och blir istället förgiftade.
Thiosulfatet bryter ner de röda blodkropparnas cellväggar (hemoglobinet), vilket resulterar i anemi (blodbrist) vid för stora doser av vitlök.
Om man ger en 20 kg hund cirka 300g rå lök eller 30g torkad lök framkallar det en förgiftning. Även en hel rå vitlöksklyfta eller en dryg matsked vitlökspulver har samma resultat.
Även regelbundna intag av vitlök i små mängder är skadliga (1 tsk / klyfta per dag är skadligt). Blodet renas i levern, som sen skadas permanent av thioslufatet då detta inte kan brytas ner av hundens inre organ.
Förgiftningssymptom -
Vid en akut förgiftning uppsök veterinär omedelbart!
Symtomen brukar vara vid större intag;
- Kräkningar
- Svaga / Orkeslösa
- Lös mage/diarré
- Hög hjärtfrekvens
- Blodfärgad urin (pigment från de röda blodkropparna.)
- Hyperventilering (syrebristen som uppstår pga. av för lite röda blodkroppar.)
- Bleka slemhinnor
Dessa symptom behöver inte inträffa direkt efter intag,
inte ens samma dag, de brukar snarare visa sig några dagar efter intag.
- Små doser? -
Vid regelbundna små intag så är symptomen mycket svårare att upptäcka, då den permanenta leverskadan som uppstår kommer smygande.
Symptomen kan skilja sig mellan olika individer.
- Kräkningar då & då under en lång period.
- Smygande trötthet.
- Långsam avmagring.
- Bleka slemhinnor.
- Pälspåverkan
Om man inte upptäcker förgiftningen i god tid, kan den vara dödlig. Framför allt så är den alltid skadlig för hunden och kan ge men för livet.
- Vitlök vs fästingar -
Angående användandet av vitlök mot fästingar!
Faktiskt så har vitlöken inget med fästingar att göra.
Varken lukt, smak eller något annat i ifrån löken är avvisande.
Det har visat sig vara B-vitaminerna som har den följdeffekten.
Istället för den där skeden pulver, eller klyftan vitlök rekommenderar jag dig att ge extra B-vitaminer till din hund.
Idag finns inte något naturligt preparat som har visat sig ge ett 100 procentigt skydd mot fästingar, men det finns bättre alternativ på marknaden för din bästa vän än skadlig vitlök."
mvh/bjorsa

Japp självklart är det okej att du lägger ut informationen här.
Allt sådan information är jätteviktig.
Men som mot rön måste jag bara säga att då jag började med vitlök på mina hundar, så gjorde jag ett experiment och lät bli att ge en av tre hundar vitlök under en säsong. Detta innebar att jag fick plocka ett tio tal fästingar per dag på henne men inte på de två som åt. Trots att vi gick på samma ställen. Året efter sparade jag en annan av hundarna och då var det den hunden som klarade sig. Under en sommar plockade jag ca 5 fästingar totalt på de vitlöksätande hundarna. Detta gör att jag inte litar så mycket på forskarna faktiskt.
Jag startade med vitlök för att det var något som min mamma använde redan på deras hund. Från det att han var ett år tills han dog vid en anmärknings ålder á 13 år. Han var en risen den hunden så det är en fullt okej levnads tid. Min hane är 14 snart och har ätit vitlök nästan hela sitt liv.
Men självklart ska ni inte ge det om experterna anser att era pälsar kan dö av det.
Alla ska göra det de tror på. Jag har blivit så gruvligt besviken på Svenska veterinärvården att jag struntar i det dom säger oftast.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag har också fått uppfattningen att de inte ska äta lök eller vitlök däremot är det inget som talar emot utvärtes bruk vad jag kan se.

Får väl tillägga att till#32 att den som skriver de hela är DjurBiopat/Homoepat och näringsfysiolog vilket kanske gör att man kan ifrågasätta de vetenskapliga i de hela vore bättre om man fick se en vetrinärstudie på de hela .
Jag ville inte på någotvis råda elle avråda någon om vitlök utan bara fylla i med lite info jag hittat
mvh/bjorsa

jag läste i tidnignen att det är nu som fästingarna kläcks. ju blötare det är. destomer fästningar. det stod dessutom att i nordöstra skåne finns det mest fästingar. varför har jag flyttat hit???
rolig sommar det blir.
ska se om jag hittar artiklen!

bjorsa, jag hoppas du inte tog det som att jag inte tyckte om att du delade med dig av informationen. För så var det verkligen inte.
Jag anser att som hundägare blir man aldrig full lärd. Och meningen med denna sajt är ju att vi ska kunna dela med oss av den information vi har själva eller det vi lyckas hitta på någon annan stans.
Tycker det är superbra att du skrev ut det där.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#37 nejda ingen fara alls,problemet är ju att de alltid är så svårt att få till bra text tycker jag ofta blir de små missförstånd men tills dess vi får nån form av ljud/bild chatt så får man försöka var så tydlig som möjligt de var därför jag skrev till #35 för att tydliggöra mig ,å se nu har jag lyckats att knöka ihop texten å innehållet så de blir helt obegripligt
mvh/bjorsa

Nädå det blev jättebra bjorsa.

:-)
#36 Kläcks alla nu eller bara där det har blivit vår? För om de kör på tid och inte värme så blir jag glad, eftersom vi fortfarande har en hel del snö kvar här..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

De går efter värmen de små. Åtminstone är det vad jag lärt mig.
Audiatur et altera pars

har inte hittat artiklen tyvärr. men de kläcks när det är vått!

+5 grader behöver den för att aktiveras
mvh/bjorsa

nu har jag fått en pdf fil av artiklen. har bifogat den…