Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1542 ggr
CelsiusT
0

Suprelorin

Suprelorin (kemisk kastrering med chip på hanhund) är ju dopingklassificerat vad jag förstått, gäller Surelorin som doping även för agilitytävling? Får man tävla inofficiellt i agility trots Suprelorin? 

Någon som vet om chipet går att ta ut i förtid om det är så att det visar sig ge väldigt negativ inverkan på hunden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[tintilar]
0

Jag tror inte att det går att ta ut chipet. Det löses ju upp efter sex månader så man tar ju inte ut det då heller. Men ja är inte säker. Hade ringt vet och ställt dina frågor.

CelsiusT
0

#1 Fast dom har väl inte koll på doping och tävling?

[tintilar]
0

Det vet jag inte. Men jag hade ringt och frågat i första hand.

Em_
0

Har man satt inte det måste de ju gå att ta ut? Frågan är om det går med lokalbedövning eller om hunden sövs. 

Träffade en hundintresserad veterinär som hade koll. Tyvärr minns jag inte vad hon sa ^^

CelsiusT
0

#4 Jag tänker också så, borde ju gå att skära upp och plocka ut.

Läste om en hund som blivit riktigt riktigt förstörd i skallen. Alltså blivit jätterädd så dom varit tvungna att sluta med agility. Och det är ju min stora fasa, att han ska bli värre igen. Vi har ju jobbat som sjutton på det där med rädslan och har kommit riktigt långt. Så vill ju inte behöva få bakslag som dessutom sitter i så länge som ett halvår och därmed kanske fäster sig för att det sitter i så länge att det blir befäst. Då har jag honom hellre intakt än att han ska bli osäker igen. Samtidigt ser jag att han skulle kunna bli lite lugnare och lättare och mindre stressad vid löp om vi får positiv effekt av en kastrering. Så vill ju ändå prova.