Vilken ras passar oss?
Jag och min sambo vill skaffa hund framöver, men har svårt att bestämma oss för vilken ras som är bäst för oss. Sambon har haft hund tidigare och jag har alltid haft släkt o vänner med hund men pga en allergi i familjen har jag inte kunnat skaffa egen hund tidigare. Jag har istället haft råttor och andra gnagare. Vi bor i lägenhet, i storstan så det måste vara en hund som funkar i urban miljö. Gärna en hund som är enkel att resa med, som kan följa med mig ut på jobb och som gillar promenader och lek men inte kräver EXTREM träning och motion. En lättsam, glad och social hund. Jag älskar mopsar och deras personlighet fungerar väl med min, men sambon vägrar hundraser med den nostypen eftersom många får andningsproblem. Sambon är sugen på labrador, men jag tycker att de är lite för stora när man bor i lägenhet. Har ni några tips?
Så det är alltså mer en sällskapshund ni är ute efter?
Pälsvård/pälstyp? Önskemål här? 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Om pälsvård är okej för er (antingen att göra själva eller att lämna bort) så är pudeln en ras som verkligen skulle passa!
Instämmer med #2
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Vad vill ni göra med hunden, utöver promenader? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

papillon? Glad, trevlig, hänger med på allt. Kan bli skällig, men med rätt träning är det inget större problem. Men vill ni ha "stor" hund kanske golden av utställningstypen kanske passa? Det är lättare att resa med liten hund, men därmed inte sagt att det är jobbigt med stor, den tar bara mer plats. En liten kan du ju ha i knäet, bära på/av tåg/bussar osv.
Jag vill gärna ha en liten hund pga lättare att ta med överallt. Gärna lättskött päls, gärna någon som inte hårar galet mycket pga att vi har allergi i släkten o det är bra om det är hyfsat lätt att städa. Och absolut en sällskapshund! Jag ÄLSKAR att gosa och busa och mysa med mina djur.
Är inte intresserad av utställningar och sånt, utan det handlar om att vi vill ha en familjemedlem.
Tycker det låter som en mindre Pudel!
Håller helt med om Pudel! En mellan kanske? Visserligen får man klippa dom för att hålla pälsen i styr, men med egen klippmaskin fixar man det väldigt lätt. Helt klart värt eftersom de inte fäller. Har själv en storpudel. :)
En toypudel eftersom de är så supersmå och supersöta :)

Japansk spets? Den är trevlig, liten, lättskött päls (även om man inte kan tro det), en allt i allo hund typ. Fast den är kanske inte så allergivänlig däremot. Sen är dom ju otroligt vackra också ;)
Min Penny är en lugn tjej men som gärna hänger med på allt och har planer att träna och alt. tävla i agility och freestyle. Härlig av och på knapp, kan gå ifrån intensiv kamplek och brottningsmatch till avslappnad med kli på magen på bara några sekunder. Håller vi inte igång ligger hon bara och sussar sött någonstans, hon är även väldigt miljösäker. Slänger in en bIld på Pennys favoritsyssla inomhus ;)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"