Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 1085 ggr
[Random_Sweet]
0

Drag?

Hej!
Jag hade tänk börja köra drag med min Labrador/Dalmatiner mix på 5år, Men har absolut ingen som helst erfarenhet av drag..😇
Så ni som är lite mer erfarna av just drag får jätte gärna berätta lite om det, Och tipsa om vad som är bra att börja med osv!🙂

[RMSLiners]
0

Vilken typ av drag vill du syssla med? Vill du tävla eller är det bara som en hobby?

[Random_Sweet]
0

#1 Hobby :)

[RMSLiners]
0

#2 Vad vill du hunden ska dra? Cykel? Skidor? Släde? Pulka? Vagn? Springa framför dig när du springer (CaniCross)? etc

[Random_Sweet]
0

#3 Det har jag inte riktigt tänkt på, Men allt möjligt typ! :)
Helst något där jag "är med", dvs Rollerblades, Kickbike eller någonting sånt. :)

[RMSLiners]
2

Rollerblades är relativt enkelt men där gäller det att hunden verkligen kan kommandot "stanna" annars får du slänga dig efter en trädstam, been there tried that och rekommenderar inte att man satsar på trädkramar när man åker rollerblades. ;)

Börja med att prova ut ett dragsele till hunden om du inte redan har ett. Vill du sen köra rolleblades med hunden så skaffa midjebälte och tolklina varpå tolklinan spänner du mellan midjebältet och dragselet. 

Nu vet jag inte om din hund kan något kommando för att dra men om han inte kan det så bör du ju träna in det först liksom det också är bra att lära hunden höger och vänster samt stanna då.

Höger och vänster kan du lära in på promenader, likaså stanna.

Lära hunden börja dra kan du exempelvis göra genom att ha något släpandes i dragselet bakom honom, tex ett tjockt rep eller ett litet däck, under promenader. I samband med att han börjar dra ger du ditt valda kommando och tonvis med beröm när han rör sig framåt.

Kickbike kräver att du så klart har en kickbike, de kostar några tusen att köpa in. På kickbiken gör du bäst i att ha ett dragfäste fram på cykeln i vilknb du fäster tolklinan som sen sitter i dragselet på hunden. 

Cykel kan du också ha dragfäste på men det funkar lika bra att sitta på sadeln med midjebälte runt sig. 

Att tänka på är att tolklinan helst ska vara mellan 2 till 3m lång när den är helt utsträckt och ha expander i sig, detta för att minska skador på hunden. Dragselet ska sluta vid hundens svansrot när det är helt utsträckt, detta för att dragpunkten ska bli rätt belastad.

[Random_Sweet]
0

#5 Ah, Okey :)
Hunden jag tänkt köra drag med är ju inte sådär "proffs på kommandon" ;) Så där får det nog bli lite träning!

Får nog bli Rollerblades då det ju kostar lite med Kickbike. :)
Men ah.. Nu blir det att införskaffa sig lite "draggrejor" då :D

Tack för hjälpen btw! :)

Neela
0

#6 Vi har ett koppel med expander som går att sätta runt midjan, den använder vi ihop med nomesele vid löpning.