Konstig snubbe
Måste dela med mig av en sak haha!
För nån månad sedan så var jag och min sambo ute och gick i skogen med Amy. Vi har inte tränat så mycket på inkallning så vi vände om och sa hej då till Amy och då sprang hon efter.
Vi mötte en man med en hund, han hade verkligen pli på hunden och den lydde honom till 100%.
Han började föreläsa om hur vi skulle träna Amy och dittan och dattan. Han sa att hans hundar aldrig fär ligga i sängen eller soffan för de är HUNDAR. Han hade sån pli på hunden att han kunde be den sätta sig på vägen och kom det en bil så flyttade hunden inte på sig förrän han sa att den fick det. Kändes som att han såg hundarna som objekt eller typ robotar utan känslor.
Aja till saken, han stod och sa att min sambo var ledaren för att han är en man. Kvinnor är inte hårda och träningsvilliga utan vi bara gullar och gosar och ger godis??
Han bad min sambo att gå iväg ca 20-30 meter för att sedan ropa på Amy. Men hon följde efter honom innan han var framme och det var ett täcken på ledarskap! Min sambo var ledaren och det var bevisat. Jag gav ju bara godis inget annat för jag var kvinna.
Men Amy följde ju efter för hon var nyfiken över vart husse skulle gå. Hon gör samma sak med mig när jag går iväg.
Det roligaste av allt är att det är JAG som tränar Amy mest.
Men enligt honom kunde inte kvinnor göra det för de faller för hundarnas söthet och bara matar dem?? Hahah jag kunde inte låta bli att skratta när han hade gått.
Ja haha!
Han är en väldigt duktig hundtränare annars men att kvinnor inte kan träna hundar? Vart har han fått det ifrån? haha!
#2 det kan man ju undra… 🤔 Själv mötte jag en man med en dobberman typ och jag var ute med Iza när hon var valp, och hade ett stöt dämpande koppel till henne då. Iaf, mannen stannar upp och tittar på mig och säger: -det där kopplet är inte bra!. Och sedan går han vidare… XD
Mvh/ Filippa
Medarbetare på Vinthund
Eh.. okej? XD
#3 Hahaha vilka tokiga människor det finns!
Oj vad förbannad jag hade blivit! Tur att du tog det så lätt, jag hatar det där snacket om ledarskap. Speciellt kombinerat med kön. Fy vilka skumma människor det finns :s
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Jag brukar inte brusa upp mig och bli arg utan jag står och nickar och håller mig för skratt och sedan efter kan jag bli ganska irriterad men skrattar bort det ändå. Det går ju inte att ta en sån människa seriöst :p
Ja liknande människor har man ju stött på ett antal gånger.. Har flera gånger fått "tips" om att jag ska vara hårdare mot min osäkra hund.. Det var en sån typ av människa som skrämde upp min hund totalt så att han blev extremt osäker/rädd för människor (han är inte alls sån nu)..
Den snubben kan få träffa mig och Stray, samt ett antal av dom kvinnliga hundinstruktörer, hundpsykologer och hundägare som jag har tränat med under åren. 🙂
Jag är singel, bor ensam med hunden sen tre år tillbaka och har uppfostrat och tränat honom själv från start. Stray går med osynligt koppel (med halsband på och koppel i fickan för säkerhetsskull). Skvallrar, går fot, jagar inget, springer inte iväg, kommer vid varje inkallning och söker kontakt med mig hela tiden när vi går. Vi har kört mycket lydnad, en del freestyle, lite servicehundsträning och ska även anmäla oss till en spårkurs i höst.
Varje helg så kommer min pappa över för att ta ut Stray på en promenad. Han älskar hundar och att vara ute och gå, men hans och mammas arbetssituation gör att dom inte har tid och ork för en hund. Så han får låna min på helgerna. 
För min pappa så är Stray hans lilla bebis! Han daltar med honom, gosar med honom, busar med honom, ger mat från bordet samt proppar i honom skinka under och efter promenader och låter honom göra precis som han vill. Om Stray kommer till honom med bollen så släpper pappa det han håller på med för att leka. Men likväl så har min pappa full koll på Stray när det gäller inkallning, skvallrande och även fotgående vid hundmöte. 
Vilket talar emot i stort sett båda sakerna han säger! Inte bara kan kvinnor ha utmärkt lydnad och samarbete med sin hund, utan även dom som älskar att gosa sönder, överösa med godis och "fjanta runt" med hunden kan det också! Jag ska också tillägga att min hund frekvent sover och ligger i soffor och sängar och agerar "teddybjörn" för mig när jag ska sova (hans idé, inte min). Berätta det varsamt för honom om ni möts igen, så inte chocken blir för stor. 😇 (Ursäkta dålig humor, jag är trött)
Hans syn på "ledarskap" (av det jag uppfattade från TS' text) anser jag också vara en myt och jag kan skriva en trettio sidors lång uppsats om det om jag skulle vara på humör.
Hundtränare, menar du som riktig, utbildad hundtränare som håller kurser eller syftade du bara på att han var duktig på att träna sin hund?
Att du kunde hålla dig för skratt, TS! Jag hade legat dubbelvikt på marken av skratt innan han ens pratat klart. 😂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#10 Hahaha ja där är det ju bevisat att allt han sa inte stämmer, fast det visste jag ju innan. Synd bara att jag inte kommer stöta på honom mer då jag inte bor där han bor. Kanske när jag hälsar på mamma, får hoppas jag stöter på honom då. Får be han sätta sig ned innan jag berättar för honom om vad du skrev hahah!
Han är inte utbildad, TROR jag, han är bara duktig på att träna hunden. Hans hund sitter och väntar på honom okopplad utanför affären och rör inte en fena förrän han ger tillåtelse. Hunden går fint bredvid honom tills han ger ett kommando att hunden får leka och då gör den det.
Han slängde iväg en pinne och hunden hämtade den och satte sig bredvid honom och höll i pinnen ända tills han tog den.
Ja jag undrar med hur jag klarade av det, jag har annrs väldigt lätt för att skratta!😃
Jag får ofta höra att hundar har en större "respekt" för män automatiskt och initialt, kanske pga mörkare röst och att de är större människor helt enkelt, kanske pga annat. Jag har märkt att detta ofta stämmer, men vad anledningen är vill jag inte spekulera i och det är ju bara initialt och gäller absolut inte alla hundar. Fast även människor så ser ju män som mer respektingivande än kvinnor initalt, allra minst fysiskt, så kanske är det samma för djuren. Who knows. Och ämnet är ju ett veritabelt minfält så kanske inte direkt nödvändigt att diskutera :P
Men mannen du träffade var ju ett jäkla stolpskott, minst sagt. Var han äldre? Känns som väldigt mkt "gamla skolan", det här med att hunden bara ska existera på ägarens villkor och behandlas mer som en "tjänare" än som ett husdjur/familjemedlem. Jag gillar det inte. För övrigt är min fd sambo är anledningen till att min hund tigger något otroligt, då han jämt stoppade till Nemo något gott. Han var den som skämde bort Nemo något oerhört och daltade med honom, inte jag.
Sådant har mer med okunskap att göra och inte kön :)
#12 Tjaa hur gammal kan han ha vart? Ca 50-60 år gammal skulle jag tänka mig.
#13 Varför är jag inte förvånad -_-
Usch, vilken knäppgök:( typiskt medelålders män att se ner på kvinnor som svaga och otillräckliga. Har också hört det där om att mannen ska vara ledaren då de är "tuffare". Som feminist blir man ju galen!