Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2388 ggr
[karross]
0

Hjälp med valp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en vecka sen hämtade vi en valp som är av rasen vit herdehund och Golden, han är nu 11 veckor…. Han är väldigt bitigt och jagar mig hela tiden när han är lös och så biter han mig i benen och det gör fruktansvärt ont, och när vi är inne vill han gärna sitta i soffan men när han väl sitter i soffan biter han mig i axeln och då tar jag ner honom igen, men då börjar han skälla… Är detta bara ett valpbeteende som kommer försvinna? Eller hur ska jag göra för att få honom att förstå att han inte får bitas? För han är hur mysig som helst annars. Och sen har jag en fråga till… När vi ska gå en promenad med honom så brukar han bara sätta sig eller lägga sig, vi har provat att locka honom med godis men det funkar inte, och skulle man försöka "dra" med sig honom börjar han bara gnälla, kan man träna bort detta? För han kan gå väldigt bra i koppel annars när han bara vill.

[RMSLiners]
5

Valpar bits, kliar ju i tänderna, och deras tänder är sylvassa. Avled honom när han försöker bitas genom att ge honom något annat att bita på. Gäller att lära honom vad han får bita och inte bita på.

Arcadia
4

Han är så liten ännu och ska inte gå på "promenad" i vanlig bemärkelse. Han ska vara ute - helst lös om det går - och lukta, sniffa och lära känna världen i lugn och ro. Gå ut i skogen och bara sitt på en stubbe och låt valpen larva om kring. Lek lite kurragömma. Öva kontakt, men ta det lugn med det där med strikt koppelgående och promenader. Det finns gått om tid att få ordning på det. Nu är det viktiga att få en bra relation med valpen. 

Valpar bits - små pirayor - vi lever över och valpen slutar när kliet i tänderna går över. Men ha alltid en leksak i närheten att erbjuda istället för händer eller fötter. Undvik att fya och bli arg på valpen. Bara vänlig bestämd och erbjud något annat att bita på. När/om valpen går upp i varv och blir övertrött tycker jag att "ryggsäcken" funkade utmärkt. Dvs lägg lille valpsingen på rygg i ditt knä och myys, smek magen och prata lugnande och släpp inte förrän valpen är helt lugn. Detta " tvångsmys funkade jättebra för mig och nu när min hund är vuxen och hon vill mysa (vilket är ofta) kommer hon och kryper upp och lägger sig precis så i min famn. Jättemysigt även om hon nu är 20 kg+.

[Teddies matte]
3

Så är många valpar, vissa mer intensiva än andra. Avled så gott det går och går det över till stress och överdrivna beteenden måste du lugna ner valpen. Se till att valpen sover tillräckligt om dagarna och att den kan slappna av både utomhus och inomhus av sig själv, kan den inte det måste du hjälpa den till detta.

Att valpen sätter/lägger sig ner beror på osäkerhet, valpen vill vara nära hemmet till en början, gå inte så mycket bort från hemmet, utan vistas i närheten bara. Vill du gå en bit kan du bära valpen en bit och sedan låta den gå tillbaka hem.

[Forest]
0

Sitter du i soffan och han biter dig i axeln skulle jag helt enkelt tagit ner valpen från soffan, upprepat detta tills valpen tröttnat på bita. Tycker 3 svara bra

[typellisch]
0

Jag känner igen mig som tusan! Fast Molly jagade runt mig inomhus ;) Sprang efter mig, bet tag i byxbenen och hängde kvar. Kunde seriöst gå runt i 10 minuter och galningen släppte inte taget! Och försökte jag putta undan henne så tyckte hon det var jätte roligt och så fortsatte det.

Jag är allergisk mot ordet ''nej'' för det upprepade sig så många gånger här hemma men det har gett bra resultat nu, 7 månader senare.
De gånger jag inte stod ut satte jag mig på sängen så fick hon bita i min säng och pipa och skälla bäst hon ville.. jag ignorerade henne. Sen upptäckte jag att det var smidigare att smita in på toa och då fattade hon bättre att matte inte alls vill vara med henne om hon beter sig så som hon gör.
Valpar leker med tänderna med sina syskon, valpen tror att den får det med oss människor med. Ge valpen många ben att gnaga på, det kommer visa att om det kliar så i tänderna får han bita i benen och inte dig.

Angående promenad.. jag var bara utanför huset med Molly i säkert ett halvårs tid. De gånger vi behövde gå längre följde en filt med och hon fick bli buren mycket. Gå inga promenader utan ha valpen lös och låt han bli säker med sin omgivning.

russin
1

För en liten valp är världen väldigt stor och att den sätter sig ner beror på osäkerhet. Dra absolut inte med valpen, utan stå kvar istället och låt valpen utforska världen i sin egen takt. En valp ska inte gå promenader, utan upptäcka världen i lugn och ro, utforska med både syn och luktsinne.  Många främmande dofter från andra hundar kan vara väldigt skrämmande för en valp, så ta det väldigt lugnt. hellre bara gå utanför en liten bit och sitt där med valpen och bara njut.