Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 706 ggr
LillPom
0

Rymmande hund XD

Jag har ett problem…

Jag har stängt av en del av lägenheten med kompost galler… men!! hon lyckas hur jag en gör hitta ett sätt att rymma!! XD Kryper under osv… sätter dit mer men lyckas iaf XD

Någon som har haft en rymmare inomhus som har några knep??

Intehärutandär
0

Jag läste i en hundbok, att hundar som rymmer är dem som blivit instängda som valpar (och fortsatt i livet). Dvs dem som inte får gå utanför gränsen, kommer göra det av nyfikenhet. Medans dem som lär sig tidigt att gå löst (eller i långt löp-koppel), inte är lika intresserade. Är gräset grönare på andra sidan?  Man kanske ska kolla efter?

Vår hund har häck, staket på ett ställe och sedan nät som sitter ganska löst. Han har bara försökt ta sig ut två ggr - då grannarnas hundar kommer ut. Då vill han säga Hej. Medans ena grannens hund ALLTID rymmer. Om så bara för att trycka sig in genom nätet till oss - eller ta en runda på gården. 

Sedan kan det ju säkerligen bero på andra saker, som stress av liten yta? Vår fick vara ensam i mitt sovrum först. För jag läste någonstans att man skulle begränsa ytan och ta något ställe där dem kände sig trygga. Mitt sovrum spenderade vi mest valptid, alltså fanns mina lukter där. Men han stress-bajsade och var så ledsen. Då uttökade jag ytan till kök- hall och trapp. Sedan dess har han inte sagt ett pip. Han sitter i trappan och kollar ut genom hallfönstret, då vi går - och då vi kommer hem. Han är nu 8 månader.

LillPom
0

Hon gör de bara troligen för att hennes kompis katten är på andra sidan… men han vill inte vara kompis med henne hela tiden så han har sin sida XD

Hon är ju lös ute osv så jag tror inte de har med de att göra :) Hon vill bara vara med katten när jag inte är hemma…

Jag har ju min arbetsplats på hennes sida av gallret så då bryr hon sig inte alls.. men så fort jag ska iväg lite längre så har hon tagit sig till andra sidan XD…. Filmat och Suddis som katten heter han brukar vilja ligga på golvet och hon rusar dit och ska leka… (filmat)

Men han måste få ha sin sida och komma leka med henne när han vill så måste få henne att stanna på sin sida.

De är ju inte speciellt liten yta hon har.

Intehärutandär
0

Ja, då är det klart att hon vara med sin kompis. 🙂 Det kanske går att begränsa katten, så hon inte ser honom? Ta bort frestelsen så att säga.

[Forest]
0

Har alltid tillåtit hundarna vara överallt förutom dotterns rum när hon hade hamstrarna, nu har hon ingen hamster så nu får de vara överallt. Nepp ingen av dom är rymmare varken inne eller ute.

[typellisch]
0

När Molly var mindre hade vi stängt av vardagsrummet med kompostgaller, ville inte ha olyckor i vår soffa.

Men Molly den rackaren tryckte lite och slank igenom, haha. Hon har varit väldigt äventyrlig. Fick höra från uppfödaren hur hon tog sats och sprang mot soffan, gled under och kom inte ut.. och även hon har gjort samma sak med deras kompostgaller (dom hade det till rummet valparna låg i då dom hade en annan hund i hemmet), haha.