Första hund - Rottweiler
Hej!,
Rottweiler är min stora dröm att köpa en dag. Just nu står det sig inte bra eftersom att jag precis börjat mitt nya jobb, arbetar natt osv. Men funderar om 2-3 år i alla fall att köpa en Rottweiler kille. ( Vi bor i hus på landet, arbetar heltid och när atill skog & mark) Träna spårning, ej utställning med.
Jag ska inte säga att jag har någon speciell hundvana.
Det enda är 2 år, när mina svärföräldrar köpte sin 2:a hund och jag fick uppfostra henne från grunden, vet inte hur mycket det räknades in. Men i alla fall. Fick en nit ifrån någon att, jamen Rottweiler är ju mycket hund ( Nähä, som att jag inte visste det, har varit förälskad i denna ras i 10 år) Bör du inte köpa en enklare hund först?
Men jaha, vadå, ska jag åka och köpa en annan sorts hund ( Ingen annan hund är jag intresserad av) för att skaffa mig 10 års hundvana och sen skaffa mig min Rottweiler.
Snälla, lägg gärna era fundering, åsikter osv i detta.
För jag förstår verkligen inte, de som har emot Rottweiler som första hund- ska man köpa en annan ras man inte är intresserad av.
Kalla mig inte dum, vill bara väcka en diskussion kring detta.
Är det en rottweiler du vill ha så är det ju en sådan du ska köpa.
Min första hund var en bc-jaktlabbemix, gick hur bra som helst och hade inte öppnat en hundbok innan, gick inga kurser heller. Nu menar jag inte på att man inte ska göra så, utan på att om intresset finns är det ju rätt hund för en.
För min överenergiska personlighet jag var då, så hade ingen annan ras passat, utan en annan ras skulle blivit överstimulerad.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Så länge du är väl påläst och förstår ansvaret kan du väll skaffa vilken ras som helst som första hund. Att skaffa hundvana behöver ju inte innebära att man skaffar en annan hund först, utan du kanske kan passa en rottis eller någon annan ras. En annan bra grej är ju att besöka uppfödare, det finns kanske en i närheten av dig som du har möjlighet att hälsa på?
Du skriver att ni jobbar heltid, hur hade ni tänkt lösa det när ni väl skaffar hunden? vad är det som lockar med just rottisen? Kan ju erkänna att jag alltid varit förtjust i rasen men insett att den kräver på tok för mycket för mig!

Jag tycker inte att man behöver ha haft hund innan. Utan vill du ha en rottweiler så är det klart att du inte ska behöva ha en Pudel i 15 år innan du kan skaffa dig rasen du vill ha.
Däremot tycker jag att man behöver ha erfarenhet av hundar innan oavsätt vilken ras man än skaffar sig. Man bör ha erfarenhet av liknande raser. Och har man inte erfarenheten så bör man skaffa den innan man skaffar hunden, för att förenkla saker.
Det är individuellt vilken typ av hund man klarar av. En person som har haft 10 hundar innan behöver inte vara mer lämplig som rottis ägare än en som aldrig har haft hund innan. Men jag tycker att man bör ha lite självdistans och fråga sig själv om man verkligen är redo att ge sig in i uppfostran av en krävande hund, och om rasen verkligen passar en själv. Och det behöver man ta reda på INNAN man skaffar den. Väldigt illa om man upptäcker på vägen att det inte funkar liksom. Så läs på mycket, träffa flera individer i olika åldrar av rasen du har valt, prata och fråga folk som har liknande raser. Och förbered dig på att dom 3 första åren kommer att bli tuffa, more or less.
Ta dom här 2-3 åren på dig att lära känna rasen, på nära håll. Volontera på hundstallet & promenera med liknande raser, kolla om du kan passa någons rottweiler, åk till olika uppfödare och hälsa på. Åk på rottis träffar osv :)
Fråga dig själv varför du vill ha just en rottweiler, är det verkligen den typ av mentalitet och storlek du är ute efter? Passar den rasen in i ditt liv osv.
Är du väl insatt i vad rasen kräver så ska det nog gå bra, jag ska ju skaffa en Aussie som förstahund, t.o.m. en omplacering med problembeteenden, utan det ska nog gå. Har man intresset och engagemanget så kan man ha näst intill vilken hund som helst som förstahund :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
1# Okej :))
2# Det är allt som lockar, kan inte säga något specifikt, är nerkärad i hela rasen. Finns Nattis här där vi bor, alltså på vägen till jobbet. Både sambon och jag jobbar som Väktare så jobbar enbart nätter, har syster som bor mitt centralt i Uppsala som kan ta hunden ibland. Hur gör alla andra med hundar som jobbar heltid, tro inte vi är den enda som arbetar heltid med hund. Får tyvärr inte ha med hunden på jobbet, eftersom att denne inte är tjänstehund.
3# Ja, passar in gör den, det är ingen fara. Kommer lägga ner mycket tid på att gå kurser osv. Evt träna spårning om hunden tycker det är roligt, men mycket aktivitet. Vi bor nära sjön med, så bad och lek blir närgånget också. Fina stigar att spåra på osv.
4# Ja, om man är beredd på vad som väntar, tänker ju inte ha den som någon vakthund, aldrig! Vi är ju mycket seriösa. Tänker inte avla eller sånt.
Ska meddela att jag är väldigt mån om stabil psyke och att hunden är frisk. Ingen Rinkeby korsning, så om ni vet bra uppfödare i Stockholm/Uppsala trakten meddela mig gärna.
Känner massa folk som äger rottisar och jag är själv intresserad att skaffa en. Äger en 18 månader Chihuahua just nu och jag anser att rottweiler är en hund som kräver kunskap, motivation och mycket kärlek från sin ägare. Det är även viktigt att man hittar en bra uppfödare och en hund med bra mentalitet, annars kan det bli svårt.
Tycker att du låter som en bra Rottisägare - som verkar redan nu vara väl insatt med vad som krävs för att tillfredställa en stor, stark (psykiskt och fysiskt) brukshund. Rottisar är ju speciella hundar o kräver en viss typ av människa, som nästan själv är som en Rottis i psyket. Och skillnaden mellan hanar och tikar är ofta markant, det krävs mer av dig som förare att tillgodose och få till en stabil och trevlig Rottis, när man har en hane. Men som sagt, du verkar vara insatt i det redan nu och lär absolut va redo för en liten heffaklump som blir ett monster när den inser att den är en hane men som sen kommer bli en bästa vän för livet! Stort lycka till! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Rottisar är underbara hundar! Är man bara villig att aktivera sin hund på alla plan, vet vart man står i sin hundsyn och uppfostran och inte velar fram och tillbaka så kan man absolut skaffa rottis som första hund. Sen gäller det ju med dom som alla andra hundar - se till att hitta en bra uppfödare med bra stabila linjer.
Jag måste faktiskt påstå att de är oftast förstagångsägare till hundar som har detta brinnande intresse och viljan att suga åt sig som en liten svamp av ALLT man kommer över i ämnet! Och du verkar redan införstådd i vad som krävs av dig som hundägare att äga en Rottweiler, så lyssna inte på alla som inte tror att du kan!
Läs så mycket du bara kan om hunduppfostran och om rasen, så kommer du kunna ge ett jättebra hem till en Rottis!
Bara du har intresset, tiden och kärleken att ge till en Rottweiler kommer du få en stabil och underbar hund! Mental stimulans är viktigt, och de har du redan uppmärksammat.
Hejja Dig! 🙂
Jag tycker att det är väldigt bra ide att försöka hitta människor som äger väluppfostrade rottisar som kan ge dig råd och kanske visa hur dom gör. Jag tror inte man kan vara mesig med en rottis.
Själv så skulle jag aldrig skaffa en liknande hund som första hund. Jag tycker dom kräver att man är på ett speciellt sätt och har en viss mentalitet. Sen så tycker jag att man har en enorm ansvar, mer än med "vanliga" hundar. Men jag tycker att om du inte vill ha något annat och tänker ge dig f*n att det ska funka så go for it!
Kanske bra att gå på några lydnadskurser eller liknande. Man kan nog få mycket hjälp!
Lycka till!
Bara du vet hur du skall uppfostra den sorts hund så skall det väl gå bra.
Jag vet precis vad det är med en rottweiler som lockar då det är precis som din, min drömras. Folk frågar också lite snäsigt om vad jag ska med en rottweiler till, när jag har kooikerhondje, de är ju så olika?! Men folk kan väl inte förstå att man kan vara intresserad av totalt olika hundtyper :)
Jag tycker du ska satsa på ditt rottisköp om det är det du vill, finns ingen anledning om man som du inte är intresserad av någon annan och vet mycket väl vad en rottis kräver.
Jag skulle rekommendera att ta konkat med uppfödare i god tid när det är dags och förklara hela din situation. Välj då en erkänd bra uppfödare, som är noga med var valparna hamnar, ställer mycket frågor o.s.v. och som du känner ställer upp på alla de frågor och problem du kan tänkas få.
Lycka till med ditt val :)
Tycker rottis funkar bra som första hund, anser inte alls att den är så skarp eller svår som den framstår, förut var den skarp men tycker att de "nya" rottisarna är mycket mildare och lättare så ser inga problem med att ha de som en första hund :)
Tycker det vore konstigt att köpa en hund man inte är intresserad av ;) Samtidigt är rottisar rätt krävande. Jag köpte en sällskapsras som första hund. Trots att jag var påläst och rasen "lätt" blev det en livstils-chock för mig. Det tog ett par månader att komma in i hundlivet, och jag är väldigt glad att jag inte hade en mer krävande hund just då. Nu har jag skaffat en hund till som är snäppet mer åt brukshållet. Det har gått mycket lättare med honom, uppfostringsrutinerna sitter i ryggmärgen och jag har undvikt de värsta misstagen jag gjorde med första hunden.
Som det ser ut nu kommer första hunden få vara lite mer masskott (har absolut inte gett upp på honom, men vi har mycket träning kvar innan vi kommer i närheten av någon hundsport) medans valpen och jag kan träna lite svårare saker och kanske tävla så småning om.
Tycker det känns ok att det blev som det blev. Fick träna uppfostran på en lättare ras och styr upp valpen mycket bättre än jag hade gjort om jag inte uppfostrat första hunden. Så jag tycker inte det är ett dåligt alternativ att börja med en lätt ras, men det kanske inte passar alla :)
De flesta man stöter på nu för tiden är fläskweilers, tyvärr.
Jag arbetar heltid natt, är singel o har en aktiv hundras, inga problem alls, han är på nattis.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Min första hund var en Pitbull/staffe mix, och jag var 14 när vi skaffa henne. Hade ingen hundvana alls förutom att min bästa kompis hade en hund som vi växte upp med. Ingen i familjen tog på sig något som helst ansvar över Mixa, ingen uppfostrade henne eller tog ut henne förutom jag. Jag lärde mig mer och mer varje dag och ganska mycket tack vare iFokus. Och Mixa är en underbar hund nu, men om något skulle blivit fel, konstigt eller uteblivet i hennes uppfostran skulle hon utan tvekan ha haft många olika sorters problem som jag har sett en liten glimt av innan dem försvunnit. Men det verkar ju som att du vet att rottisar behöver en riktigt fast hand. Om du är beredd att lägga ner ALL din tid på hunden från dag 1 så skulle det nog inte bli några problem.
Hej!
Jag tror inte alls du är dum, kanske bara lite obetänksam.
1. Hur ska du kunna ha en hund om du arbetar heltid?? Lämna den i timmar är rent djurplågeri. Kanske är någon annan hemma när du jobbar eller någon granne ställer upp? Det finns också hunddagis men då bör din hund vara minst ett år först och ha format sin personlighet.
2. Jag har haft hund hela mitt vuxna liv och först för 1 år sedan fick jag min första Rottweiler (tik). En fantastiskt positiv upplevelse. Hon är dock en stark hund, både fysiskt och psykiskt så hon behöver en stark men alltid vänlig ägare som visar vem som är flockledare men ALDRIG med ett slag eller höjd röst. Hon är nu en helt fantastisk hund, trogen med vaktinstinkt men ändå lika vänlig mot alla som jag "godkänner". Älskar att busa och leka med barn. Behöver massor av motion. Då jag bor i Malaysia är det inte lätt, dels pga hettan men också för att människor här är så otroligt hundrädda speciellt för Rottisar så jag måste hela tiden hålla henne borta från dom vi eventuellt möter på våra promenader. Man måste ju alltid ta hänsyn när man är hundägare.
3. Du behöver inte ha massor av hundvana för en Rottweiler, dom är så kloka att dom visar dig hur du ska bete dig men som jag redan sagt, hetsa inte runt hunden, var lugn, vänlig men ändå stark i ditt ledarskap ska det nog gå bra.
4. Ett exempel på att det är en förhållandevis lätt ras att ha är att det tog ca 1 vecka så var hon helt rumsren.
Lycka till, hoppas du blir en lycklig ägare till en fin Rottweiler. Bifogar några bilder på min mycket älskade Rottweiler tjej.
TS har ju backup i form av nattis/hundvakter, dessutom är dom två. Jag är singel, jobbar heltid natt o har inga problem med att ha hund, som mest 3, alla av aktiva raser.
Hur skulle det se ut om bara arbetslösa/pensionärer kunde ha hund?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vad är det med just Rottweiler som lockar dig? Vad är det för egenskaper, mentalitet och psyke du vill ha som ingen annan ras också har?
Jag anser att en Rottweiler är en skarp och väldigt krävande ras som man inte ska ha om man inte vad vad man har i andra änden av kopplet.
Vad ska du träna med dig hund? En Rottweiler är ingen promenad kompis som inte behöver aktivering.
Är det inte bättre att innan man skaffar en sådan ras har hittat "sina" hundsporter och vet att man vill leva med en sådan livsstil?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#19 Vari ligger logiken att köpa en hund som man egentligen inte vill ha? Och hur skoj är det att köpa fel ras, träna något som kanske inte ens passar den rasen och samtidigt tro att man själv ska fastna för hundträning?
TS köp du en rottweiler. Läs på mycket, det finns stora variationer inom rasen och de största bekymren är hälsan, mentalitet, arbetskapacitet och aggressivitet gentemot andra hundar. Överlägg med dig själv vilken typ av rottis du är ute efter och börja sedan sålla. Det finns många rottisar och uppfödare, tyvärr är de allra flesta helt inriktade emot utställning vilket jag inte alls uppskattar. Men om man anstränger sig går det nog att få fram arbetande rottisar som håller ihop, men det är lite krångligt.
#20 Självklart ska man inte köpa en ras som man inte är intresserad av. Men det finns hundar som inte är lika krävande. Jag frågade TS vad det var med just Rottweiler som lockade för att TS ska förstå att det finns andra raser som kanske är lättare att hantera men som ändå har liknande funktion och mentalitet.
Jag anser inte att man ska köpa en Rottweiler om det enda man gjort är uppfostra sina svärföräldrars hund. Vet du vad du vill träna med din hund? Vet du vilka hundsporter du gillar?
Eller är det bara utseendet som lockar eftersom att du inte vill ha en liknande ras som inte är lika krävande?
#21 Varför anser du att rottisen är så krävande och svåra att hantera? Och hur mycket erfarenhet måste man ha innan man kan köpa en rottweiler?
#22 Rottweiler är en oerhört hård och aktiv bruksras med mycket skärpa.
Jag tycker att man ska ha erfarenhet av den livsstilen innan man köper en Rottweiler. En Rottweiler behöver många timmars aktivering i stort sett veckans alla dagar. Det är inte bara att ha en sådan hund. Det är en livsstil, och jag tycker inte att man är redo att sätta sig in i den livsstilen utan att veta att man verkligen brinner för hundträning och den slags aktivering i den utsträckningen en Rottweiler kräver.
TS, jag skriver här först men säg till om du vill jag ska skriva PM.
Jag har haft rottis själv som min första egna hund, har annars växt upp med rasen.
Även om många idag är väldigt lugna i psyket och nästan i princip slöfockar, så finns det med det även en risk att hunden inte vill och orkar arbeta. Tänkte på om du ska köra brukset (du skrev att du ska träna spår så jag antar det, eller är det bara hobbyspår du tänkt dig?), så kan det ju vara fördelaktigt med en hund som har "det" i sig. Mycket bygger ju självklart också på föraren att plocka fram det hos hunden men jag har sett och haft rottis som inte vill lyfta en fena för sin förare i framför allt lydnaden trots olika typer av motivationsarbete.
Spår och sök är dock något jag sett måååånga rottisar gå superfint i. Lydnad är det sämre med. Generellt pratar jag nu. För att vara lite mer på den säkra sidan råder jag dig att kontakta en vettig uppfödare (finns tyvärr inte många kvar), som avlar på arbetande hundar och inte några feta, tjocka gristrynen (utställningsrottisar).
Det jag vill ha sagt med allt det här är kort och gott att aveln där börjar gå nedför, och det avlas mest på feta och lata hundar.
Jag tror i alla fall att du skulle fixa en rottis med den inställningen. Men stöd från uppfödaren är jätteviktigt så det är viktigt att välja en bra sådan.
Du kan PM:a mig mer för mer info och tips om du är intresserad.
#23 En bra rottweiler är inte alls oerhört hård, att hitta den typen av aktiva brukshundar är idag ganska svårt inom rasen och visst finns skärpa, men du har en otroligt lång stubin på en rottweiler till skillnad från alla andra bruksraser. De är i regel mycket välbalanserade och blir inte arga förrän efter mycket retning.
Jag förstår inte hur man ska kunna skaffa sig erfarenheten utan att just skaffa sig erfarenheten? Vems hundar ska man träna på?
Så länge du vet vad du ger dig in på och har skaffat dig erfarenhet och kunskap om rasen och är säker på att du klarar av en sådan hund ser jag inga problem, att du inte har någon större hundvana kan ju vara ett minus men på de åren du har på dig hinner du ju samla på dig detta. Var aktiv och samla på dig så mycket vana och kunskap från olika håll och träffa många olika individer inom rasen, uppfödare och rasfolk och bekanta dig med rasen ordentligt.
#25 Jo, en Rottweiler är hård och har en extrem dådkraft.
Man kan träna andras hundar och prova på många sporter genom det. Och som sagt finns det många hundraser som har liknande mentalitet som en Rottweiler så varför inte skaffa sig en enklare första hund?
#27 Men du hittar ju bara på? Jag har ju själv haft rasen och tränat med många individer, har du inte gjort det eller har du träffar riktigt sopiga exemplar?
#27 På 2-3 år kan man lära sig mycket och samla på sig mycket erfarenhet, har ts viljan och vet att denne kommer vara redo för en sådan hund finns det väl inget som talar emot att det inte skulle kunna funka?
#27 en rottis är en ganska enkel första hund. Anser att den är näst intill sällskaps avlad idag och har inte alls kvar skärpan som den hade tidigare. En lugn hund som är kul och jobba med men inte så skarp som de flesta av de andra bruksraserna.
en familjemedlem till sambon skaffade en rottweiler när jag och sambon inte varit tillsammans så länge. jag tyckte hon var galen som tog ansvaret för en sådan ras. han blev understimulerad så småningom, helt klart, för han var mest till som sällskap. detta ledde till problembeteenden och jag tror inte han blev 3 år ens. han avlivades när dottern föddes… jag minns detta dock bara lite vagt, då jag inte själv var hundinsatt vid det laget, men jag minns att jag reagerade på hur lite stimulans han verkade få. och så började han bli tjock :/
men vet man, som flera sagt, vad denna ras kräver och ser till och är beredd på att ge den det tycker jag absolut man ska go for it. i ovan nämnda fall handlade det nog mest om hundens yttre, vad den krävde struntades det blankt i :/
men jag tycker du låter seriös, och du har ju ett par år på dig att fundera och träffa trevliga individer, så jag tycker absolut inte att du behöver ge upp din dröm :)
När jag läser i den här tråden så låter det som om rottisen är en hård, fruktansvärt aktiv och muskelmaskin som är farlig och väldigt svår. Då undrar jag vad är det för rottisar ni har haft eller har erfarenhet av? Vilka dåliga kennlar och linjer kommer dessa fruktansvärda hundar ifrån? Om jag ska jämföra alla hundar och raser jag har haft så kan jag med lätthet säga att rottisarna har vart lättast både i träning och uppfostran. Som jag har skrivit innan - har man bara läst på om rasen, vet att man kan och har tid att aktivera den och vet vart man står i sin uppfostran så anser jag att rottisen är en jättebra hund att skaffa även som en första hund se bara till att den är från en bra kennel och bra linjer.
#27 Jag hittar inte på! Vet du ens vad hård och dådkraft är isåfall?
Min lärare har rottweileruppfödning och jag träffar flera av hans hundar varje dag. Jag har även tränat med dom.
Jag ser inte egenskaper som hård och dådhet som något negativt i en Rottweiler så varför skulle jag ha träffat dåliga exemplar? Jag har träffat bruksavlade rottweilar - inte utställningsavlade hundar. Vill man ha en bra hund från en bra och seriös uppfödare får man inga soffpotatisar som du verkar tro. Och jag anser att uppfödare som avlar på "utställningsavlade sällskasrottisar" är oseriösa.
Tack alla för svar! Jag anpassar träningen efter vad hunden tycker är roligt. Jag tränar löpning, så jycken får ju följa med ut på det, cykla gör jag också ibland. Hundnattis finns längs vägen till jobbet. Har syster som bor centralt som kan tänka sig ta hand om den. Mamma vet jag, kommer vilja ta hunden ibland. Så det är inga problem.
Vi bor som sagt inte i stan eller i något samhälle, utan mitt i ingenstans, 400 m till närmaste granne osv. Det kommer bli hundkurser, som hålls nära där Hundnattiset ligger, Lydnadsträningar, detta är inget jag kommer göra helt själv, utan har också farbror som hade Rottweiler/Schäfer i 8 år, där hans sambo hade uppfostrat honom riktigt bra, gick lös, skällde aldrig ( fast det beror ju på han själv ) snäll mot barn & katter osv :)) Känner på mig att dom gärna också vill ta min hund någon gång, då dom blev hundlösa i Januari :( Kan rådfråga mycket därifrån :)
Är verkligen glad att många låter så positiva, tack!
Har inte läst kommentarerna.
Jag läste någonstans: Bara för att du skaffar en enklare hund först så blir du inte automatiskt bättre på Rottweiler.
Kör på om du känner att du fixar det! :)
#35 Nej Precis, Tex en Labrador är inte alls som en Rottweiler :P
#33 Ja jag vet mycket väl vad skärpa och dådkraft är. Bra arbetande hundar är inte så hårda som du framställer hela rottisen som ras här, är det din uppfattning så har du träffat på dåliga hundar.
Att en rottis skulle vara lättare än övriga hundar att uppfostra har någon här fått om bakfoten.
De är oftast väldigt självständiga och har en tendens till: "Jag sköter mig själv"- mentalitet. Sagt med erfarenhet från flertalet sådana, och min granne har haft rottisar i hela sitt liv och han klarar inte av sin 5:e rottis pga extrem mentalitet.
De är oftast INTE naturligt föriga. Om man inte kan hantera deras självständighet kan det bli problem och även duktiga hundförare klarar knappt ens av rottisar med den typen av mentalitet. Jag kan säga att jag personligen tål inte den typen av mentalitet, rasen är inget för mig kom jag på till slut efter flera års tragglande.
Och jo, det finns många självständiga typer- tycker rasen generellt inte är en bra representant för våra brukshundsraser. Fixa fram resultatlistor i lydnad och bruks så kan vi ju jämföra lite.
Dådkraft är inget dåligt….
Att avgöra om en rottis passar dig som första hund eller ej går ju knappast att göra då det finns såna spridningar inom rasen, uppenbarligen disskuterar personerna i tråden helt olika sorters hundar (även om det är inom samma ras!). Dessutom så håller jag med Alexandra-S och brukshundar om att det hänger mycket på hur man är som person och vad man har för livsstil - och det känner du bäst själv. Ta kontakt med en bra uppfödare, och var ärlig! Då kan ni tillsammans diskutera rasen, vad som tilltalar dig i rasen, diskutera uppfödarens hundar och inriktning och få råd därifrån. Jag bodde hos uppfödaren i sammanlagt 6 dagar (under två perioder) innan jag fick hämta min hund, för att lära känna rasen och hennes hundar. Det är nog ingenting som alla uppfödare kan erbjuda, men det borde inte vara några problem att hälsa på, träffa hundarna och diskutera rasen!
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Alla hundar är "förstagångshundar" det handlar ju om vad man vill kan och har förutsättningar för. Rottweiler är en otroligt go ras i mitt tycke som är mycket hund! Min bästa vän föder upp rottisar så umgås med dessa hundar i princip dagligen. Att lyssna på andra vad dom anser att du ska göra är bara att ignorera om det inte är tips och råd :) Folk tyckte jag var dum som tog en omplaceringshund (Ambull/amstaff) men det går hur bra som helst eller ja, det var ju en hel del jobb:) Lycka till iaf. Bjuder på en bild på Fixer och Freya.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_