Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6108 ggr
[Forest]
0

Fästingskydd långhårig collie

Ni som har collie vad andvänder ni för fästingskydd?

Varför jag frågar är att grannen har en lh collie som skulle behöva något skydd men vet att just collie är känsliga mot detta.

russin
0

Jag känner dom som haft Scalibor på collie i många år utan problem.

Tyvärr måste man prova innan man vet om just en specifik hund tål det eller inte.

[Forest]
0

1 De säger att de är kännsliga och jag tror inte att de vill reskera att den blir drabbad, vad jag fattar collie som är att de kan mer eller mindre dö av olika fästingmedel 🤔

[RMSLiners]
0

Har inte collie men har haft, dö av olika fästingmedel var något nytt. Så veka är inte collien men visst vilken hund som helst kan reagera på fästingmedel. 

Testa annars det jag tipsa om i annan tråd ett tag sedan. Detta.

[Forest]
0

Kan vara jag som får detta om bakfoten att de är överkännsliga mot färstingmedel… Jag har som sagt var inte rasen, blandar kanske ihop det med avmasking på häst + att de inte ska äta hästbajsen…. 🤔

[fabienne]
0

#4 Såg på "djurakuten" på tv:n och då var det en collie som kom in för att han blivit så väldigt dålig av fästingmedlet. Då sa veterinären att den rasen var extra känslig och att man skulle vara speciellt försiktig. Nu vet inte jag om det stämmer, men du kanske inte fått det helt om bakfoten i alla fall.

[Forest]
0

5 jag får helt enkelt samtala med min syster mer om detta då hon säger det samma ang fästingmedel och även avmaskingsmedel att de är kännsligare mot detta och man får passa sig mycket.

3 känner en hund som slutade andas efter allergichock av Scalibor, där valde dom att avliva honom pga hjärnskador uppkom. Så för mig är detta med nervgift något man passar sig för ovasett ras

russin
1

#2 - det är väl Ivomec en del collie och andra vallhundsraser kan vara känsliga mot och det finns inte i vare sig Scalibor, Frontline eller Exspot mot fästingar.

Däremot kan collie precis som andra hundar reagera, så man ska ändå vara observant🙂

Här kan du läsa mer om MDR1 genen http://www.collieinfo.dantos.se/Sid_Mer_MDR_1.htm

Eskimonica
1

Man ska självklart vara observant som med alla andra läkemedel man ger för första gången! Att sluta andas av ett läkemdel är ju inte unikt för scalibor utan händer pga allergin som man kan få av alla substanser!

www.myrvangs.se

Fridaaaa
1

Var på ett djursjukhusprogram, undra inte om det var på Djurakuten, 2 hundar kom in, tror det var shelties. De höll på att dö pga fästingmedel och då sa de att collie raserna, är mer känsliga vid fästingmedel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
0

Som sagt så har #7 rätt, hundar som reagerar på Ivomec har en gendefekt som kallas MDRS1, det var en mutation som uppstod hos en individ i England för många år sedan, defekten är vanlig hos collies, aussies o Silkens. Det är ganska många läkemedel dessa hundar inte tål, för korrekt info fråga starcastle.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

Tack ska skicka denna info till grannen. Hunden reagerade på halsbandet och gick med mer släpande bakben. Hon tog av det efter jag varnade om detta, sen vart inlägget här för kolla med er andra :)

russin
0

#11 - reagerar en hund på fästingmedel så måste man schamponera den då medlen sätter sig i hudfettet.

Ska själv sätta på Scalibor närmaste dagarna på mina och har ingen aning  om ifall dom tål eller inte (även heeler kan vara känsliga) - men kommer ha stenkoll. Hoppas i alla fall det fungerar då jag inte vill ha fästing på dom.

[Timantis]
0

Har satt 1 år gamla scalibor halsband på mina retrievrar. Flatten verkar reagera o klia mer så nu har jag tagit av det på henne igen. Kommer att använda det några dagar i veckan o ta av det emellanåt ett par dagar. O hoppas det är tillräckligt.  Vill inte sätta droppar i nacken ifall hon reagerar på det med o det inte försvinner med ett bad. Min golden reagerade på det nyinköpta halsbandet förra året men nu när det legat ett år utan påse verkar det funka. Än så länge fästingfritt men man vet ju aldrig

Tror collien är känsligare än andra raser. så man bör nog vara extremt uppmärksam på reaktioner. Jag skulle försöka få tag i ett äldre halsband då de verkar vara verksamma i flera år. En vän till mej har haft ett 5 år gammalt o det funkar än. 1a året fick det ligga o lufta o sen har hon använt det i 4 år. hon kanske plockar någon om året.

[Forest]
0

12, de bada han igår då jag sa att det är någ bäst att tvätta honom. idag normal vart med oss på långpromenad. Till dotterns förtjusning så får hon äntligen en stor hund att gå med  😉