Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2670 ggr
[typellisch]
0

Allmän fråga om vet.foder

Har en allmän fråga.

Låt oss säga att man hamnar hos veterinären med problem med magen eller liknande hos sin hund och denna veterinär rekommenderar deras specialfoder för att få bukt på magen.

Som vi alla vet så är innehållet i deras foder ingen höjdare. Men ska man lyssna på veterinären eller ska man använda sitt sunda förnuft och fortsätta med t.ex färskfodret eller det torrfoder man redan använder (och låt oss säga att man använder Acana och liknande bra foder)?

Har tänkt på detta länge. Jag själv har ju stor tillit till veterinärerna då dom ska kunna min hunds hälsa osv. Men när det gäller foder är jag tveksam.
Ska man lyssna på dom när det gäller foderfrågor eller ska man köra sitt egna race?

Fenix_Chicci
0

Skulle kanske ge det ett tag tills magen blivit bättre men inte som helfoder. Och sen skulle jag kolla upp vilken ingrediens eller sammansättning som ska vara bra för hundens åkomma. I Luddes fall ett foder med mindre protein och lägre kalcium och fosfor halter. I Sallys fall, mindre fett. Skulle vi ha lyssnat på veterinärerna så skulle Ludde ha ätit specific ckd och Sally skulle ätit Hills i/d jämt. Men Ludde äter Acana och VoH och Sally barfas och båda hundarna mår bra.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[typellisch]
0

#1 Ja, sen är det väl känt att veterinären inte har kunskap inom foder över huvud taget?
Känns som det är där det krockar: veterinären bör veta vad som är bäst för ens hund men så kan dom inget om foder.

[[Boris Sager]]
3

Jag tycker inte man kan "dra veterinärer över en kam".

Det gäller förtroende. Ofta tycker jag att de veterinärer, som blir sura, när man vill diskutera, är oerfarna, ju surare, desto mer oerfarna.

De, som verkligen kan sin sak vill gärna diskutera.

Boris

[typellisch]
0

#3 Håller med.

russin
1

Personligen skulle jag inte sätta en hund på veterinärfoder för magproblem - men då har jag rätt bra kunskap om mat till hund och skulle aldrig gå över till torrfoder för en sådan sak - jag skulle hitta ett färskfoder alternativt blanda själv för att få det som fungerar.

Men det är jag det🙂

[typellisch]
0

#5 Det är intressant och lärorikt att andra delar med sig av sin kunskap 👍
Hade nog heller inte satt Molly på torrfoder utan avvaktat, läst på, frågat och skaffat kunskap. Fast då är jag också medveten om att torrfoder inte fungerar värst bra för Molly.

russin
0

#6 allting beror ju på vad som felar hunden. Är den känslig för fet mat av olika anledningar. Då är det ofta bättre att blanda själv istället för att ge färdigt färskfoder då de flesta sorter är ganska feta. Är det andra problem så kanske man får blanda på andra sätt - allting beror på vad för fel det är🙂

Idag är det ganska enkelt att blanda egen mat då det finns kanonbra tillskott att ge för just hemmablandningar.

[typellisch]
0

#7 👍

Fenix_Chicci
0

Nej, tänker jag efter så skulle jag nog inte heller sätta någon av hundarna på vet.foder igen. Men då gjorde jag det men insåg snabbt att jag inte ville att de skulle äta den skiten. Sally har jag mixtrat lite med maten vill. Först Acana som hon funkade bra på men bytte då jag ville ge färskfoder. Men det klarade hon inte tillslut då hon började fisa och märktes tydligt att hennes bukspottkörtel inte klarade det. Så då fick jag börja göra egen mat, det var det eller tillbaka till torrfoder som gällde.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

League
0

jag fick recept på kokt kyckling, ris och kokt köttfärs + ngn typ av lera som stabiliserar mag/tarm-floran. Så dem har inte försökt få mig att köpa deras foder.

[Teddies matte]
0

Nej, jag lyssnar inte på veterinärer gällande foder, veterinärer har inte så stor kunskap om just foder och veterinärfodrena är oftast inte särskilt bra foder.

[typellisch]
0

#11 Jag undrar varför dom inte utbildar sin personal i foderfrågor..

Intehärutandär
0

Kan tänka mig att det är lite som en allmän-läkare som inte vet något vidare om näringslära mer än bas. Man ska vända sig till någon som faktiskt läst och har erfarenhet på djupet om sådant. Sedan har jag förvisso aldrig hört talas om hund-dietister, men då får man bli sin egen .

[typellisch]
0

#13 Stör mig på att man inte utbildar sin personal i foderfrågor :( Det är ju ändå en grej som kan bli rätt viktig i en diagnos..

Majken!
0

#14 Vet du att det är så, eller tar du det för givet?

[typellisch]
0

#15 Hört massa historier om folk som blivit rekommenderade veterinärens foder, som oftast innehåller struntsaker. Att veterinärer har ratat färskfoder osv och sagt att deras egna foder är bättre osv osv.

Majken!
0

#16 Ja men vet du att foderlära inte ingår i veterinärutbildningen? Jag har inte läst deras studiehandledning, men jag tvivlar ju på att fem år vid universitetet inte leder in dem på en sådan kurs.

[fabienne]
0

#17 Vad jag förstår ingår "Klinisk anatomi, konsultationsvetenskap och näringslära" som är en kurs och tillsammans ger den 12 hp. Tittade på utbildningsplanen för veterinärprogrammet 330 hp på SLU.

[typellisch]
0

#18 Då undrar man varför dom ens rekommenderar sitt egna strunt-foder.

Majken!
0

#18 Tackar! 

#19 Alla äro vi saliga på vår egen tro. Det vissa tycker är dåligt fungerar för andra.

[typellisch]
0

#20 Jo, men så är det ju såklart. Men glömmer det lätt.

[fabienne]
1

#19 Läste en kommentar från någon för länge sen (minns inte var nu, ska försöka leta fram den) av en student som läste kursen på veterinärutbildningen. Personen var väldigt intresserad av näringslära och var mycket besviken då föreläsaren (som kom från Royal canin…) bara rabblade en massa strunt och när studenten frågade fick h*n nedlåtande svar tillbaka. "Du lär dig tids nog." var svaret på relevanta frågor som till exempel vad det egentliga syftet med att ha majs i fodret var. 

Ja, jag vet inte, men jag har i alla fall tappat all tillit till veterinärer som säljer foder som RC och hills m.fl. Kan inte ta något de säger som handlar om näring och tillskott seriöst. Då vänder jag mig hellre till någon annan. :)

[typellisch]
0

#22 Så känner jag med.. jag har själv ingen erfarenhet men man har hört så mycket ''skräck-historier'' om det om och om igen lite överallt.

Jag vet ju själv vad spannmål och majs gör på Molly. Jag får en stressad hund med extrem klåda. Så varför skulle jag vilja gå över till sådan foder igen om en veterinär rekommenderade det? Då skulle jag göra som du säger; vända mig till någon annan.

[fabienne]
1

#23 Jag förstår inte hur man som veterinär kan jobba med djur hela dagarna, och ändå inte intressera sig det minsta lilla över vad kosten har för betydelse? Söker man i en kvart på internet om färskfoder och BARF så är man ganska övertygad sedan om att det kanske inte är så illa att ge hunden rå föda. Hur kan de missa det? Det är ett stort mysterium för mig. Eller vet de?

"Varför ger ni henne det?" var följdfrågan från veterinären när jag sa vad vi ger för foder till vår hund. Precis som att man måste ha en riktigt bra anledning att ge färskfoder. Hon hade knappast frågat det om vi gett RC, eller ens Doggy. Sorgligt.

[typellisch]
0

#24 Håller absolut med!
Behövdes inte mycket tid för att ta reda på hur positivt det är med färskfoder.

Har hört att veterinärer bara vill sälja? Jag vet inte om det stämmer men det är vad jag har hört.

Nej men exakt. Det är ett mysterium allt det här helt enkelt.. veterinären som ska finnas för djuren som inte verkat ha kunskaper om bra foder. Nu drar jag inte alla över en kam men orkade inte skriva mer invecklat än rak på sak.

Mischa
0

Jag körde på elimineringsfoder en period på veterinärens inrådan bara för att "få det ur vägen" så att säga, även om jag inte trodde att det skulle hjälpa.

≧◔◡◔≦

[fabienne]
1

#25 Som tur är verkar i alla fall några veterinärer anamma det här med färskfoder, råa ben osv. Vi har en på ön som säljer färskfoder och annat smått och gott som revben, kalkonhalsar, kycklingvingar, nötnacke etc. De säljer torrfoder som standardt och taste of the wild också. Så jag känner att det finns hopp för framtiden i alla fall. :)

[typellisch]
0

#27 Härligt! 🙂

[Teddies matte]
0

#25 Tyvärr är det så att många veterinärer bara vill sälja, fastän de knappt har någon koll på vad fodret innehåller och hur det påverkar hunden. Vet en vet. i närheten som verkligen prackade foder på folk och sedan skröt om hur fin hunden hade blivit och så bra den hade utvecklats av fodret när de kom tillbaka igen, då hade folk inte ens testat fodren de hade blivit "tvungna" att köpa, en del försöker med allt för att sälja.

[typellisch]
0

#29 Men jisses 😐 Vet inte vad jag ska säga, bara så himla sjukt hur någon som ska vilja djurens bästa inte ens bryr sig över huvudtaget..