Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4040 ggr
[Raquel.asplund]
0

Allergisk hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 1.5 år gammla blandras hund är allergisk. Efter en lång och jobbigt (och dyr!) utredning kom vi fram till att hon är kvalster och damm allergisk. Det är otroligt jobbigt för både henne och för oss. Hon kliar sig hela tiden, nos, öron, anal… Vi har påbörjat en behandling, immunoterapi tror jag det heter. Men det tar 7 månader innan det börjat verka, om det ens gör det.

Är det någon annan med erfarenhet om allergisk hund? Skulle vara kul hur ni har upplevt det.

felzena
0

Har ingen erfarenhet men jag och vovvarna skickar massor med styrkekramar och hoppas att det kommer gå bra för er!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Hiro
0

Det är bra för hunden om den får gå på akipungtur (stavning) hos en som är utbildad (självklart). Jag känner en som har en allergisk hund. Åt medicin förr men inte längre tack vare akipungturen :)

russin
0

Jag har tyvärr haft en gravt allergisk hund som var allergisk mot mycket. Dammkvalster, hökvalster, pollen från björk, al och hassel. Tyvärr hjälpte inte hyposensibilisering alls på henne och efter några år hjälpte inte heller kortison tillräckligt. Hon fick somna in 4,5 år gammal då klådan tog för mycket av hennes liv❤️ vi provade det mesta, men inget hjälpte tillräckligt.

Dom tips jag kan ge är att tvätta hundens fällan i minst 60 grader varje vecka. Dammsuga ofta. Ha så lite mattor som möjligt och bada hunden i schampo ofta för att få bort dammkvalster från huden.

[Raquel.asplund]
0

Tack för kommentarerna. Jag håller tummarna för min älskling. hört att ett bra foder kan vara en stor faktor.

Maja2
1

En av mina hundar visade sig vara kvalsterallergiker. 8 månaders hyposensbehandling gav inget resultat, gav kortison, både i tablettform och spray. Döm om min förvåning när alla besvär försvann när jag bytte från torrfoder till färskfoder. Nu behöver jag aldrig ge kortison, aldrig bada i medicinskt schampo - ingenting.

Veterinären sa för nån månad sedan, när jag var där med en av mina andra hundar, att det är inte alls ovanligt att allergier och klåda försvinner när man börjar med färskfoder.

Ratlings
0

Min hund är allergisk mot damm, kvalster, pollen, råttor och lite mot hund. Jag dammsuger rätt ofta och vädrar ofta. Har också bytt till färskfoder nyligen, det är bättre för hunden och är redan fryst så du slipper frysa torrfodret (fast det kanske bara är våran vet som rekomenderar det).

// Lise
When nothing goes right, go left!

Belimas
0

En av våra är allergisk mot pollen och gräs och han går på kortison och något mer som jag inte minns namnet på nu och än så länge fungerar han bra på det, kliar sig minimalt men dricker en hel del i stället och behöver således ut mycket oftare.

[Raquel.asplund]
0

ni som har gett färskfoder till era hundar, är det någon speciell märke/sort/typ, vad kostar det och hur fungerar det där. Antar att man inte kan köpa en stor säck med färskfoder och sen frysa. Har faktiskt aldrig köpt det förut, inte ens letat. Skulle vara kul med mer information och börja testa.

Minns ni hur lång tid det tog innan färskfodret började ge sin verkan??

Ratlings
0

Jag har precis börjat så har inte sett mer "effekt" än bajset och att magen inte längre krånglar. Jag kör på vom og hundemat (33:an och 25:an), dom säljs i 500 g "korvar" som jag fryser in. Tar ut en innan jag lägger mig så är det perfekt till dagen efter :)

// Lise

Belimas
0

Färskfoder finns i flera olika sorter och märken och vilken man vill ge är upp till en själv att bestämma och vad som passar hunden bäst. Mig veterligen finns det bara ett märke som är helt spannmålsfritt och det heter Vom og hundemat. Vad det kostar är olika från märke till märke men VoH kostar i snitt 19:-/500g korv, jag betalar 180:- om jag köper 10 st. åt gången.

Det är som sagt fryst mat som man får ta fram och tina, en del märken håller sig fräscha upp till 5 dygn i ett kylskåp när maten har tinat.

Jag tror att det bara är Fodax och kanske Bravo (burgarna) som har som "säckar" och om man kan köpa en sån eller inte beror på hur stor frys man har. De andra märkena har som "korvar" som man köper styckevis.

russin
0

Det finns numera även Atopica att prova, som jag hört många haft god effekt av. Visste inte om det när jag hade min allergiska hund, för annars hade jag provat.

[Raquel.asplund]
0

jaha, kul med nyttig information! Ska gå och se vad som finns i djurbutiken och kanske testa VoH eller atopica om jag hittar. Tack!

russin
0

Atopica är receptbelagt och det ges i samråd med veterinär🙂 det är alltså en medicin. Här kan du läsa mer: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Arkiverade-monografier-Veterinara-lakemedel/Atopica-vet-/

[Raquel.asplund]
0

jaha, okej, kanske ska ta upp det med min vet när jag ser henne igen!

vad är det för skillnad mellan färskfoder och våtfoder?

Pennybus
0

#14 Färskfoder är precis som det låter, färskt foder. Våtmat är koserverad torrfoder som är uppblött och blandat med en massa konstiga saker.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Raquel.asplund]
0

har kollat lite på nätet om olika märken på färskfoder, hittade ett med rimligt pris för mitt ekonomi, någon som har testat Nordic Hundfoder?

Jag undrar även, just för allergiska hundar, ska man undvika spannmål eller något liknande eller kan man ta vilken foder som helst? Jag antar att det kanske beror på vad hunden är allergisk för men jag vet inte så jag frågar =)

[Timantis]
0

Nordic hundfoder är toppen. bland det bästa skulle jag kunna säga. Dock luktar det lite men står man ut med det så. Finns både korvar o burgare. Arken brukar sälja det i alla fall  här omkring. Tror de flesta djuraffärerna har någon sorts färskfoder nu annars kan man köpa hos vissa uppfödare.

[Raquel.asplund]
0

Ni som har kvalsterallergiska hundar, är det någon specifik färskfoder ni ger eller är det bara deras bas-foder? det finns utan spannmål och massa så jag vet inte vad som är bäst

Ratlings
0

Jag kör

// Lise

Ratlings
0

Jag kör på vom og hundemat :)

// Lise

[Raquel.asplund]
0

jo men jag menar om det är någon speciell typ, finns olika typer typ nr. 25, kyckling, exklusiv. Jag undrar om det spelar någon roll vilken man tar?

Ratlings
0

Det tror jag inte. Jag varierar mellan 33:an och 25:an :)

// Lise

Karmatarerskanise
0

Max hade samma allergier. Mamma gav honom spruta varannan vecka mot detta. Det hjälpe i början men sedan hade han sina periodrr då han fick gå på kortison tyvärr.

Maja2
0

#18 Jag ger Fodax färskfoder och det funkar alldeles utmärkt :)

[Forest]
0

18 det fodret har jag gett och här äter dom den med glädje bra foder, luktar lite men det störde inte mig. Nu ger jag voh pga försäljaren var strulig med ta hem så lagret räckte till alla köpare + att mina mår bättre av denna. Men som sagt väljer hundarna mellan dessa två hade det blivit nordic bas, mendans jag väljer voh ;)

[Raquel.asplund]
0

nu har jag beställt nordic färskfoder och får hem det imorn. Nu väntar jag otålig på att se om det hjälper henne mot allergin.

[Forest]
0

Jag har ingen allergihund men en jag känner som tyvärr fick ta bort sin hund berättade att det finns tydligen lakan man kan köpa som hunden kan ha om den ligger i sängen/soffan. Kanske någon vet om vad det är för lakan?

[Raquel.asplund]
0

jaha….jo jag tror jag har sett såna lakan på nätet nån gång. Får testa med det om ingenting annat fungerar =P

Ratlings
0

#28 vart såg du dom? :)

// Lise

[Raquel.asplund]
0

jag tror jag såg dom på groupon för ett år sendan, googlade lite snabbt och hitta den här hemsidan som säljer såna lakan http://www.medeca.se/. Jag undrar även, hur lång tid tog det för att märka en skillnad när du bytte till färskfoder, slutade din hund klia sig?

Ratlings
0

#30 Tack!
Min kliar sig fortfarande tyvärr, vi började med färskfoder för max en vecka sedan!

// Lise

LindaBlue
0

Det finns ju även Musch, som är ett BARF- foder. Vi har kört med färskfoder innan, VoH, och Nordics spannmålsfria, men upplevt att Julie haft lite dålig matlust emellanåt. Musch kan man verkligen variera olika smaker på, hon äter som tusan nu! Tycker dock fortfaarande att både VoH och Noric är bra foder, men Musch känns snäppet bättre. Nu är det iofs ingen allergihund vi har. http://www.musch.se/