Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1071 ggr
[amysmatte]
0

Help

I morgon kommer min pappa och hälsar på mig och min sambo. 

Jag är orolig hur Amy kommer reagera på att han ska vara med oss i två dagar.

För er som inte vet är Amy osäker på alla människor hon inte känner och skäller och skäller och skäller om någon kommer för nära. 

Min pappa var hos oss när vi fick hem Amy i ca 3 dagar. Då var hon 8 veckor. Finns det någon chans att hon minns honom? 

Hur ska vi göra för att hon på bästa sätt ska inse att pappa inte är farlig?  Vill att hon ska bli lugn i hans sällskap så snabbt som möjligt om de går. 

Ge gärna tips på vad min pappa kan göra och vad jag och min sambo kan göra :)

[typellisch]
3

Säg åt din pappa att inte kolla på Amy, inte klappa, inte prata, inte kolla, inte tjuvkika, inte försöka hälsa.

Låt Amy komma till honom när hon är redo. Om han bara totalt dissar henne kommer hon nog inse ganska snart att han inte vill ont :) Och när hon väl vill hälsa ska han vara försiktig

Reise
1

Om hon är osäker/rädd, så vad ni än gör - tvinga er inte på henne. Utan låt henne komma fram själv och hälsa. 

Ni bör varken stå över henne eller stirra på henne, utan vänd gärna ryggen till, och kom ner till hennes nivå. Börja ge henne godis när ni sitter på huk, gärna bortvänd så ni sitter med ryggen mot, och titta inte för intensivt på henne. 

Om hon inte vill ta godis så kasta de till henne, så hon förstår att främligen är snäll. 

Ge henne lite tid, hon kommer nog lugna ner sig ifall ni pratar lugnt med varandra och inte lägger så stort fokus på henne.

[typellisch]
0

Och just det.. hon kommer säkert vara orolig och ängslig. Så ni bör dissa henne så hon kan hantera känslorna själv så hon inte blir ännu mer förvirrad. Och om ni klappar henne och pratar med henne kommer ni förmodligen berömma hennes osäkerhet, och det vill ni nog inte eftersom ni arbetar på hennes osäkerhet.
Men när hon väl närmar sig och tar initiativ så kan ni berömma med rösten. ''Bra Amy, vad duktig du är nu!'' och så kan din far sitta på huk/sitta på golvet med godis i handen och han bör nog kolla bort. Prata med er eller bara rakt ut i luften.. då kommer hon våga :) Stirrar han ner Amy kommer hon kanske känna sig hotad. Och när han väl kan klappa henne så bör han klappa henne på sidan av kroppen, närma sig i en halvcirkel med handen och sen klappa henne på sidan av kroppen (hundar brukar gå i en halvcirkel när dom stöter på osäkra hundar, för att visa att dom är snälla och därför bör han nog göra detsamma så Amy förknippar hans gest med att han är snäll och ofarlig) 🙂

[amysmatte]
0

Tack för tipsen. Ska säga det till pappa redan idag. Och jag hoppas att det går bra. 

Det finns ingen chans att hon minns honom va? Hon var ju så liten.

[typellisch]
0

Just ja: Att dissa henne är bra i det sättet att hon kommer läsa av er. Hon kommer inse att denna person, alltså din far, inte är en farlig typ för min ägare pratar ju med han! Ni ska bara vara neutrala, som att detta är vardag.. som att gå utanför dörren. Att det inte är något speciellt med denna gäst :)

Vad jag babblar!

[typellisch]
0

#4 Hon kanske kan känna igen hans doft 🙂 Det lär ni märka i så fall.

[amysmatte]
0

Tack så jättemycket!🙂 Vi ska testa det imorgon och jag hoppas verkligen att det går bra. 

Är det bäst att hon träffar honom utomhus? För i lägenheten är hon väldigt vaktig av sig. Eller ska man ta det inomhus direkt?

[typellisch]
0

#7 Prova utomhus först :) Ta en promenad tillsammans, helst en lång.
Det brukar sägas att om man träffar en annan hund för första gången med sin egna hund ska man ta en promenad tillsammans innan man släpper ihop dom, på så sätt kan dom lukta på varandra och sedan brukar dom fungera bättre ihop på så sätt.

Så ta en promenad du! Då kan du och din far prata och han ignorera Amy och då kommer hon nog känna sig mer bekväm och sen om hon är lite osäker hemma efter promenaden så prova gör det vi skrev :)

[[Boris Sager]]
2

Ja, neutral plats är alltid bäst, både för "nya" bekantskaper för hund- människa och hund -hund. Håller med alla om att det bästa är att totalt nonchalera Amy.

Boris

[amysmatte]
0

Okej tack så jättemycket för all hjälp! 🙂🙂

[typellisch]
0

#10 😘