Mätta ett matvrak?
Min nioåriga Borderterrier har gått från en mat-tvekare till ett matvrak! Det beror på en kemisk kastrering (hans prostata var en aning förstorad, det skulle hjälpa). Tidigare har jag aldrig behövt oroa mig över hans vikt och om man har gett honom mat två gånger om dagen har han oftast knappt rört det ena målet.
Nu är det helt andra bullar, han skulle helst äta fyra gånger om dagen och skålen är alltid renslickad. Han får dock inte mer än två mål per dag plus att vi vanligtvis tränar en eller flera gånger per dag då han får godis.
Det känns så tråkigt att låta honom gå hungrig, men han har redan ökat lite i vikt, så jag vill ha era tips på vad jag kan ge som "bukfylla" utan att han ökar i vikt.
I matväg får han putskött, vom, ris och mixade grönsaker. Stämmer det att jag kan minska på riset och öka portionsstorleken med det andra?
Han är ganska tveksam till grönsaker men om jag t.ex. sitter och gnager på en morot kan han bli intresserad av den.
Så, vräk tips över mig är ni gulliga😉
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Har hört om folk som gör popcorn utan salt och olja i maskin och ger, men har ingen aning om det är bra eller dåligt. Någon annan kanske vet?
det tipset jag fick var att ge morötter som bukfylla :) ger även lite gurka ibland. detta kan också ges som belöningar och vovven tackar inte nej. jag har bytt ut mycket utav godiset till foderkulor (kanske blir kladdigt i ditt fall dock).
sen fick jag höra att hundar kan "uppleva" det som de inte är mätta ifall det går för fort att äta upp maten. så om du kan kanske du kan göra det lite svårare för hunden, som att lägga maten i ett tomt märgben (har jag för mig) så den får kämpa lite. då har den fått pyssla lite med maten och det tar längre tid. vi lägger ibland maten i aktiveringsbollar eller sprider i lägenheten eller på någon gräsmatta när vi är ute ;) vet inte hur väl det kan stämma men tycker själv det låter rimligt.
http://www.petsonline.se/hund/leksaker/aktivering/northmate-aktiveringsplatta/ ska funka sägs det :)
Åh tack allihopa 🙂 Jag ska försöka öka hans intresse för grönsaker och kolla upp det där med popcorn, det borde ju inte vara farligt. Har faktiskt börjat träna med torrfoder, tänkte att jag kunde minska på hans riktiga mål då utan att förlora mängden näring. Och absolut, han äter inte överdrivet fort än men kan försöka dra ut på tiden 🙂
Är dom råvarorna som du skev vad han får utöver sitt helfoder eller är det vad hans mat består av?
Vissa hundar (precis som vissa människor) svarar väldigt bra på en LCHF-diet alltså kolhydratsfritt och protein är ju mättande, medan andra individer måste man dra ner på fettet för.
Dryga ut med överkokta grönsaker, ge råa morötter att tugga på om han gillar det, råa ben kan ju vara något att sysselsätta munnen med.
≧◔◡◔≦
#5 Råvarorna jag nämnde är hans huvudföda. Han har fått enbart kött ibland men det ha inte hans mage mått bra av. Det är ju väldigt fettrikt kött så att säga, lunga, strupe o.s.v.
#6 ok, antar att du använder kalktillskott?
≧◔◡◔≦
#7 Ja tack, men det var inte maten i sig den här tråden skulle handla om
Stekt vitkål gillar alla mina hundar, rå vitkål är det däremot några som tycker är pest. Jag skulle byta ut riset mot det, då ris är ganska snabba kolhydrater.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Vad tror du om kokad vitkål då? Stekt mat ska ju inte vara så bra har jag hört… Ska prova med kokt, tack 🙂
#10 Det är just det stekta dom gillar, och jag hårdsteker den inte, utan låter den bara svettas i lite olja. Men prova med kokt först.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 Okej, ska testa mig fram.