Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4616 ggr
Loveradio
0

Furminator?

Funkar furminator på korthåriga hundar? Trodde bara det var för lånhåriga hundar. Nån som testat?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Wolverina]
0

Jag har testat på min HH som är väldigt korthårig och visst den funkar men man får ju inta alls samma effekt :p

Loveradio
0

#1 Det är det jag misstänker. Men har läst att vissa tycker att den t.om fungerar bättre på korthåriga än långhåriga, vilket jag tycker låter lite konstigt :P

[Wolverina]
0

Asså det beror väl på hur korthårig man menar. Har ingen aning hur den funkar på långhåriga, typ Collie. Men den funkade kalas på min Schäfer/Bc blandning, och hon hade schäfer kort päls :)

Noa-Nisse
0

Jag har en till Klenod och hon har ju samma korta hår som Valle. Den fungerar inte alls lika bra som till min kompis labrador-pälaktiga hund.

Jag använder furminatorn under fällningsperioden och då fungerar den som bäst. Man får av ganska mycket men som sagt så trodde jag det skulle fungera bättre än vad den gör. Jag hade som du också hört att den skulle fungera bättre på korthåriga hundar men i mitt fall så stämmer det inte.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
0

#4 Hmm okej men då struntar jag nog i att köpa en sån. Han fäller som en tok och just nu äger jag inte nån borste alls. Vad för slags borste är att rekomendera för kort päls?

Loveradio
0

Är en såndär gummikarda bra?

Noa-Nisse
0

Hm, jag har aldrig använt en gummikarda men jag använder en sån här och den tycker jag är bra =)

http://djurmaxi.se/palsskrapa-palsvard-p-4213.html?cPath=1_33

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
0

#7 Åh den såg bra ut :) såna man har till hästar ju

Foxterrier
2

En furminatior passar bäst för att få bort lös underull och ska alltså användas på hundar med dubbel päls dvs täckhår och underull. Furminatiorn kan slita på täckhåren om man använder den för ofta eller är för ivrig när man väl använder den, så var försiktiga. Det är även lätt att skrapa små sår i huden med furminatorn.

För att få bort lösa täckhår tycker jag att det fungerar bäst med en gummikarda, den med stora, tjocka piggar fungerar bäst för mig. De med små piggar kan säker fungera bättre för någon annan, kanske beroende på hundens päls. Glad

Loveradio
0

#9 Okej :)

Jag funderar på den här gummikardan. Nån hade testat den på sin Staffe och den hade fått bort mycket hår. http://animail.se/review/product/list/id/6821/category/14/

Foxterrier
0

#10 Den där gummikardan kan fungera och för det priset kan du säkert chansa. Glad

Eftersom jag sa att gummikardan med stora piggar passar bättre för mig kan jag ju också säga att då har jag använt den på en hund med täckhår på ca 5 cm. Googla efter zoom groom så ser ni storleken på piggarna.

Loveradio
0

#11 Jo precis, det var ju ett himla bra pris och värt att testa. Får passa på och beställa en sån när jag ska beställa mer foder :)

Ja just det en sån har jag hört talas om.

russin
0

Det beror på vad den korthåriga har för päls - för FURminatorn tar underull.

Använder till mina korthåriga heeler och den fällfärdiga ullen släpper super med FURminatornSkrattande man kan inte tro så små hundar har så mycket päls…. Det tar dock inte dom hårda stickelhåren.

Däremot boxer, pincher osv päls är den nog tämligen värdelös på, där det inte finns ull.

Loveradio
0

#13 Okej :)

[Doglovers]
0

TS Om du går till affären som säljer dom, så kan du nog få testa på din hund. Det finns ju olika. Och till katter, så det finns nog för korthår också.

Loveradio
0

#15 Jo, men det stämmer nog att dom är värdelösa på päls utan underull.

ingmaj55
0

Furminator är superbra på Rottweiler!

fridaas
0

Furminatorn är den enda borste som funkat på min dalmatinerblandning, hon har kort päls och ingen underull. Vi har testat allt från gummikardor, vanliga kammar, metallkammar, ryktborste till häst osv, furminatorn är den enda som gjort sitt jobb som den ska 😛

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.