Sheltie eller Kooiker?
Jag står inför ett dilemma. Eller ett i-landsproblem om man vill kalla det så.
Jag står mellan två raser inför nästa hund. Antingen Shetland Sheepdog, eller Kooikerhondje. Men vilken av dom!
Jag kan ge båda vad dom kräver, båda kan komma långt inom freestyle, agility och spår. Båda är lättlärda, och har båda ett underbart utseende! Vill även utbilda min nästa hund till eftersökshund, men har nu kommit fram till att vilken hund som helst kan bli det, bara intresset väcks.
Men, vilken föredrar ni? Och varför?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hehe, jag hade ju valt kooiker framför sheltie vid alla tillfällen! Kanske inte så konstigt i och med att jag redan har två stycken. Men jag skulle aldrig skaffa en sheltie i alla fall. Det beror mest på att vallhundarna över lag inte tilltalar mig speciellt mycket i psyket. Där har du kooikern mer sansad i skallen enligt mig.
Vad söker du hos nästa hund och hur har du fallit för just dessa 2 som är väldigt olik varandra? Kooikern kan vara knepig, vill du ha en lätt hund att jobba med och lätt ta er fram i träningen är det bättre med en Sheltie, är du villig att jobba mer och ta dig an större utmaningar kan Kooikern funka.
#2 det är just utseendet, det dom kräver och arbetslusten jag gillar hos de båda raserna.
Lutar mer åt Sheltie, då det kommer bli min första, alldeles egna hund. Men vad är det som är svårt hos kooikerhondjen?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Kooikern verkar vara en rätt knepig hund, som inte passar vem som helst, kan vara knepiga till sättet, det gäller att veta hur de skall tränas och hanteras. Vi har grannar med Kooikers och även om de lyckas bra på tävlingar så kan de vara knepiga i vardagen och det har krävts en hel del jobb att sig dit de är idag.
#4 hmm… Funderar på om jag har tid för en kooiker.. Ska skaffa hunden när jag får råd när jag flyttar hemmifrån 😃
Lutar som sagt mer åt en sheltie när jag tänker efter.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kooiker alla gånger! Ska jag någonsin sattsa på agility freestyle eller liknande kommer jag skaffa en sådan, har träffat väldigt trevliga individer och tycker rasen är super härlig :)
Ja, kooikern kan vara kenpig p.g.a. sin reservation. Men väljer du från en bra uppfödare och rätt föräldrar så slår det inte fel med en kooiker! Jag skulle rekommendera dig att träffa några som har kooikrar alternativt åka till en uppfödare (dock kanske inte alla är att rekommendera, vissa "förskönar" rasen och är inte så bra på att beskriva den). Det är så otroligt svårt att skriva på ett forum och få fram vad man menar. Det är lätt man blir avskräckt, och det vill jag inte att folk ska bli för denna underbara ras. Jag kan inte tänka mig en annan!
Vill tillägga att jag själv har en kooiker med noll reservation (likadant med hennes 6 kullsyskon) och extremt hög arbetslust (samtidigt som hon har det speciella kooikersättet som gör att de är otroligt lätta att arbeta med). Men jag har också en som har mer reservation och är mer självständig. De kommer dock från heelt olika linjer och heelt olika uppfödare.
Är det din allra första hund hade jag satsats på en Sheltie alla gånger. Då blir inte konsekvenserna om man gör något fel lika stora. Kooikerna har också en del jakt som vad jag har förstått är mycket svårt att träna bort. Har du träffat representanter av båda raserna? Annars gör det :)
Lycka till!
#9 Kooikrarna har inte jakt som ett problem. Dock har de en del skärpa som inte sheltien har. Det ser jag dock inte som ett problem om man vet om att den finns där (jämför nu för guds skull inte med en rottweiler eller schäfer när jag säger skärpa) och kan vara positiv i arbetssammanhang.
Åh, nu blev det bara svårare! Jag kommer att ägna väldigt mycket tid åt socialträning, då båda raserna kan vara reserverade ju… Mer eller mindre. Och jag älskar utmaningar, men undrar om Kooikern är för mycket… Det är ingen som bor i Gbg som har Kooiker som vill träffas? 😃
Haha nej men är svårt att träffa båda raserna då Kooikern är så pass ovanlig… Vet någon en bra Kooikerkennel, respektive Sheltiekennel i närheten av Gbg?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#11 En av mina vänner har en super härlig grabb, kan kolla med henne varifrån han är och se om de är nära dig =)
#12 ja gör gärna det :) hade varit super!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#11 om du vill kan jag lägga till dig i en kooikergrupp på facebook och så kan du efterlysa där 😃
#14 finns det en sån? :O måste kolla in!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
nej men kolla, fanns ju jättemånga!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker innan man verkligen väljer sin ras att man iaf träffar fler än bara en inivid. Det bästa man kan göra då är att träffa en bra uppfödare för respektive ras och sen se hur dom är. Jag säger varken bu eller bä tycker dessa raser är så trevliga dok bara träffat en härlig kooiker men läst lite om de här inne med o fått bra uppfattning om dom :)
#17 från Gbg till Sälen? Njaa :p #18 tycker jag med :) är ju minst 3 år kvar tills dröm blir verklighet, men aldrig fel att börja i tid ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)