Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 722 ggr
[Camia7]
0

Markera inne?

Hur får du din hane att inte kissa inne? :)

[Camia7]
0

Har ingen lyckats?:/

[Raquel.asplund]
0

har bara en tik så jag vet tyvärr inte hur man gör men önskar dig lycka till!

[tiffitott]
0

Min erfarenhet är att hanar som börjar kissa inne sällan slutar helt.
Har aldrig stött på en hane av stor ras som skvätter inne, däremot många små. Vet många som har/haft problem med detta där inte kastrering har funkat.

Våran lilla hane har flera gånger kissat/markerat i sängen, då har vi stängt sovrumsdörren och då markerar han heller ingen annan stans. Jobbigare är det ju om hanhunden springer runt och kissar längs väggarna överallt.

Em_
0

Jag förstår inte frågan riktigt. Är det kissa eller markera inne du menar? Jag har en han valp som har börjat lyfta på benet och/eller kissa på doft fläckar ute. Han kissar fortfarande inne någon gång ibland om jag inte tar ut honom i tid, men då är det verkligen blåstömning och inte markering det handlar om. Så med honom är det vanlig rumsrenhets träning som gäller. 

Jag har en tvåårig hane som jag ser som rumsren. Han kan markera inne om vi hälsar på där det finns en löptik, så det undviker jag. Valpens kisspölar har han försökt markera över ett par gånger, likaså mammas katters "hak-gnuggar-ställe". Jag ser ganska tydligt på honom när vanligt nosande blir här-ska-jag-nog-kissa-nosande och säger helt enkelt nej. Det känns som att min hane triggas att markera igen av gammal kissdoft, det gör ju inget ute, men inne är det viktigt att torka noga.

[Camia7]
0

kiss och markering är väl samma sak?

okej det känns juh inge kul om det inte går att få bort helt..

[Ace_]
0

Har en sådan hane i familjen. Enligt min erfarenhet (och föräldrarnas som har kennel) så går det SÄLLAN över helt (jag har aldrig hört om någon hane som slutat). Hanhundsskydd kan man ju använda sig av. Kastrering kan hjälpa.

Den markerande hanen vi har är kastrerad, det hjälpte något men långt ifrån helt. Hanhundsskydd, ofta två stycken samtidigt, måste användas inomhus. Eftersom han haft dessa i flera år har han lärt sig hur han kan ta av dem, dessutom kan han lyfta på benet ändå så det blir en del tvättande av sagda skydd.

Sällan man någonsin får bukt med detta helt och hållet tyvärr. Många sådana hanar avlivas till slut, och jag har faktiskt full förståelse för det.

Em_
0

#5 Ja, på ett sätt är det det, men det ligger olika motivation bakom. Både "måste tömma blåsan" och "ska sprida min doft" leder till samma beteende - att kissa. Bara för att valpen tvingas tömma blåsan inne betyder inte det att den automatiskt vill revirmarkera inne.

Princesseen
0

Min lilla vovve har slutat helt :-D. Med lite hjälp dock. Jag kemiskt kastrerade honom för ett år sen och det går ut efter ett halvår men han markerar inte efter det. Min hund markerade dock bara på bords och stolsbenen i köket, när köket var stängt var det lugnt.

Portie
2

Att vara på sin vakt. När vi kommer till ett nytt ställe där det finns andra hundar så brukar jag vara lite extra vaksam mot Hugo. Han smög gärna iväg, tyst som en mus, och markerade. Så jag började smyga efter honom och ta han på bar gärning så tillslut insåg han att det inte var någon idé. Tog även på ett kisskydd när jag inte kunde hålla koll på honom. Men nu har vi inga problem med att han markerar inne längre.