Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1226 ggr
Gasoline
0

Öronskabb och andedräkt

Min hund kliar sig väldigt mycket i ena örat, har kollat i det och det är massor med mörkbrun gegga. Jag har tagit bort det en gång nyss men där igen. Kan han ha öronskabb?

Dessutom luktar han som en soptipp i munnen, finns det något man kan göra mer än att borsta tänderna på honom och köpa sådanna där "tandborsts ben" ?

Zebben
0

Vad äter han för foder? Har Du nyligen haft ett foderbyte?

Öronproblem beror ofta på foderet. Dålig andedräkt kan bero på tandsten, har Du sett om han har det?

AnneN
0

Det behöver inte nödvändigtvis vara öronskabb, luktar det illa från örat också så kan det lika gärna vara en öroninflamation

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

När någon av våra hundar blir lite geggig i öronen använder jag exner öronrens, naturmedel som kan ta bort öronskabb tom. Gör rent med det så ofta det behövs, och droppar i nån droppe i örat varannan dag under en vecka. Blir det inte bra (vilket det alltid har blivit) så går jag till veterinären då.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Om det luktar illa i muinnen är det troligen tandsten. Se till att skrapa bort det, själv eller hgos veterinär, och håll sedan efter så att det inte blir nytt. Många använder plaq off, och slipper tandsten efter det.

Fast det kan ju vara knas med halsen eller så oxå. Kan vara bra att kolla hos veterinär, både öron och mun, så att du vet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Gasoline
0

Han har inte bytt foder på länge och jag vet inte riktigt vad det är för foder han äter. Vill helst inte försöka borsta tänderna på honom, då han blir grinig väldigt länge då, vilket han vart när jag gjorde rent i örat. Örat lukat inte illa och hans tänder är vita och fina