Valp + vuxen samtidigt
Någon som har erfarenheter, tips, råd och lite vad man ska tänka på ifall man tar en en omplacering (ca 5 år) och en valp samtidigt. Hur skiljer det sig, kommer det bli svårare för dem att passa in? Skulle det vara skillnad om man tog hem femåringen ca 1 månad innan eller efter valpens hemkomst? Någon som har skaffat en omplacering och en valp ungefär samtidigt? :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Min första reaktion var: oj, jäklar vad mycket jobb, skulle jag aldrig göra :P
Den vuxna hunden kommer antagligen känna att den ska bestämma, oavsett om den känner sig trygg eller inte. Är den osäker och försöker ta kommandot kan situationen bli rätt oharmonisk. Jag hade tagit hem den vuxna så långt innan valpen kommer så möjligt, så att man hinner lära känna den i lugn och ro och jobba på eventuella ovanor. Hunden hinner bo in sig i lugn och ro och kan känna sig trygg i sitt nya hem med sin nya familj. Sedan när valpen kommer har den en lugn, vuxen hund att se upp till.
Valpar kräver mycket tid och uppmärksamhet och det kan ta ett år eller mer innan de börjar lugna ner sig. Oavsett om man tar hem en vuxen hund eller en valp tycker jag den förtjänar att komma till ett tryggt stabilt hem där den slipper stressas av andra hundar.
Jag tänkte bara på att om hunden som du väljer att adopterar har någon from av problem så kan det smitta av sig på valpen…
Om det är en helt lugn, sansad, kontrollerad hund i alla situationer så skall det väl gå bra dock så är det bäst att du skaffar omplaceringen ett tag före så ni får en bra relation innan valpen kommer in i bilden :)
Okej :) Tycker ändå han ska få en chans att göra sig hemmastadd. Vill inte baktala de nuvarande ägarna, men det händer allergi dyker upp samtidigt som man tröttnat på att hunden inte kan gå i kopplet, inte klarar att vara ensam eller markerar inne. Behöver absolut inte vara så i detta fallet :) Du kanske kan ta hem honom på prov först? Förstår att man måste sätta barnen först men det vore tråkigt om de avlivade en frisk hund.
Hm, Låter ungefär som ett "problem" jag hade förut.
Köpte Lexie (min valp) den 29 augusti, Då hon var 8 veckor. Och för bara någon månad sen dog granngubben.. Så hunden skulle avlivas, Men jag erbjöd mig att ta hand om honom.
Han är 5år och funkar jätte bra med min valp (som är ca 11 månader)
Det ända problemet är väl att min valp är lite kaxig mot den äldre hunden, Men annars så funkar det jätte bra och Sigge (den 5åriga) sköter sig kanon bra med valpen. :)
Han är hennes "Bodyguard" ;)
Så jag tror nog att den äldre kommer att vara klok nog att fatta att det är en valp som man måste vara liite försiktig med! :)
Men varför, Om jag får fråga, Ska du köpa en valp? Jag menar, Om du nu tar över denna hunden, Varför ska du då ha en till?
#6 Valpen är bestämt att jag skulle ta hem i flera månader och jag fick detta erbjudande om den äldre hunden häromdagen. Det är en bekants hund och hon hörde att jag skulle skaffa en valp i samma ras och undrade om jag var intresserad utav att ta över den här hunden. Om jag förstått allt rätt så har de försökt leta rätt hem till honom i flera veckor men inte hittat något.
Så nu är det nästan bestämt att jag ska ta honom på prov i några månader och fungerar det inte kommer den äldre hunden att lämnas tillbaka
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#7 Ah, Okey, Då fattar jag! :)
Jag tror att hundarna kommer att funka bra tillsammans! Sålänge ingen av dom är "hundelak" så går det nog hur bra som helst! :)
Lycka till!!
#8 Tack tack :) Ska träffa dem i veckan så får man se hur hunden är, han kanske inte alls passar mig eller så tycker inte den nuvarande ägaren att det klickar. Tror valpen kommer tycka om att ha en kompis i samma ras, han kommer ifrån en kennel och har de senaste veckorna umgåtts med ca 8 hundar :) Så det blir roligt för honom :D
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#9 Åh, Men så kul! :D Hoppas att det kommer funka! :)*
Vad är det för ras? :)
#11 Åh, Dom är charmiga :)