Klickerträning?
Känns som jag gör fel, jag klickar och säger varsågod kontakt träning : jag lägger en bit godis på golvet och ber hunden att vänta och när jag får ögonkontakt klickar jag och säger varsågod eller duktigXD känns som jag gör fel? Ska man inte vara tyst? Haha men om jag inte hade sagt varsågod så hade hunden inte tagit godisen?
Jag skulle göra såhär: när hunden tar ögonkontakt klickar jag och ger godis, därefter säger jag varsågod.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Okej:)
Godis på golv, säg vänta, när hunden tar kontakt klickar du och ger godis. När du är säker på att han gör detta varje gång så kan du börja introducera order varsågod.
Okej så jag ska ge han godisen? För han tar den inte om jag bara klickar
Då måste du lära att klick = godis.
Klicka - ge godis - klicka - ge godis - klicka - ge godis osv osv
Tillägg; godis ska menas med att hunden gjorde nåt bra, såklart! Bra beteende = belöning = godis/lek/beröring
Som #5 säger så måste du klicka in honom först. Är bara att sätta er på golvet eller liknande, klicka ge godis hela tiden tills du märker att han reagerar på klicket. Bör inte ta mer än 10 klick :)
Jag tränade såhär:
La en godis på golvet och hindrade henne från att ta den. Använde inga ord. När hon titta på mig så klickade jag, och gav henne en ANNAN godisbit. Sen tar du upp biten från golvet och lägger ner den, eller en annan på nytt. Belöna aldrig med biten som ligger på golvet i början. Då tar det längre tid att lära in + att man kanske slarvar ibland. Allt man "tappar" ska vara förbjudet. För när du väl tappar något hunden verkligen inte får ta tag i, då har du redan lärt in att det automatiskt är ajaj, om inget annat sägs.
Tills dess att du kan tappa en bit, och hunden automatiskt tar ögonkontakt. Då kan du klicka, belöna med en annan bit, och sen säga varsegod.
#8 Bra! Den metoden ska jag sno åt mig 👍
Gå canis-nätklickerkurs(gratis)!
Det är inget fel i att du behöver säga varsågod, det är bara skönt kan jag tycka. Det är lite upp till var och en vad man vill att klicket ska betyda. Personligen kan jag tycka att det är skönt om man tränar t.ex. sitt eller ligg att klicket inte betyder att hunden får resa på sig och springa iväg, man kan ju räcka fram godisen.
I kontaktövningen du beskriver innebär det att godisen ligger på golvet, hunden tittar på dig --> klick! -->du lyfter upp godisen till hunden. Då borde den ta godisen va? Annars kan du klicka och säga varsågod, det spelar ingen roll. Men om du vill kan du ju träna in att klicket betyder att övningen är över och hunden får resa på sig/ta godisen eller liknande
Medarbetare på klickerträning.ifokus