Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2572 ggr
Fjordell
2

Din drömhund

Det är alltid härligt att drömma och fantisera om dagen man har möjlighet att skaffa den där hunden man så länge velat ha.

Nu riktar jag mig inte till er som är lyckliga nog och redan äger era drömhundar… Utan denna tråd är till för oss drömmare😉

Jag själv drömmer egentligen om flera raser, bland annat vill jag äga en amstaff igen, en staffe och kanske även en miniatyr bullterrier en vacker dag.

Men först på min lista står faktiskt en italiensk vinthund. En liten tik, svart eller grå. Denna lilla tik vill jag ska heta Miksi. Namnet har jag valt då min mormor ägde en alldeles underbar svensk lapphund som jag växte upp med, som hette precis så. Dessutom betyder Miksi "Varför" på finska. Fnissar av blotta tanken av att gå runt och ropa på sin hund framför någon finländare; "Varför… Varför! Vaaaarföööör!"

Jag gillar bullhundar för deras mentalitet och utseende. De är så glada och sociala.. Och fruktansvärt charmiga. De kräver även mycket aktivering, vilket jag gillar. Vinthundar älskar jag förstås också. De är så mysiga och härliga inomhus, de bara ääälskar att vara nära sina människor. De är något mer reserverade inför nya människor, men ack så charmiga när man lär känna dem. Även dessa behöver aktiveras genom att få springa en hel del. Men jag hoppas kunna finna en hund från linjer med en mild grad av jaktlust, detta av naturliga skäl då jag äger tamråttor som gillar att vara lösa.

Jag är en naturmänniska som föredrar att cykla i skogen och låta hundarna springa lösa, under kontrollerade former såklart. Men när jag väl är hemma vill jag ha en sån där härlig soffpotatis som kommer och lägger sig intill mig vad jag än gör.

Så, vilken hund drömmer du om, och varför?

Frosstis
0

Min absoluta drömhund är en grand danois. Och om man får fantisera lite så ska grandisen vara väldigt lättlärd, kunna göra många tricks, VARA SMART.. xD Fast så mycket kan jag ju inte kräva ;)

Älskar stora hundar, och de flesta stora hundar behöver väldigt mycket motion så då funkar grandis jättebra eftersom dom inte behöver gå flera mil hela tiden! :D Så aktiv är inte jag xD Och så är dom så stora ♥

[schäfernronja]
0

Grand Danois har länge varit en favorit. Jag har bara mött riktigt härliga GDs genom åren och den är helt fantastisk! Har tagit hand om en super cool hane förut. Så stora, lugna, busiga, vackra och ja, listan kan göras lång! En harklein hane ska det vara ;) Sen är det schäfer. En stor schäfer med mycket driv. Schäfer har jag haft hela mitt liv, jag har även här bara stött på riktigt bra schäfrar. Inte stressade och istabila schäfrar. (förutom ronja då, hon är lite osäker men det kämpar vi med) Har mycket planer inför framtiden. Jag vill tävla aktivt i IPO med den. Sen är ju schäfrar Fruktansvärt snygga! Så en vacker dag kommer jag ha en Grand Danois och en schäfer ;)

[Bolten]
0

Förutom dobermann som varit min drömras alltid som jag nu äger så är det APBT, schäfer, malle och husky som står på listan :)

Tbopp
0

Min drömhund är en sheltie. Hane, guldsobel :) Det har innan varit så att jag tittat på lite olika och inte fastnat för nån särskild ras (även om jag hade finsk och svensk lapphund som favoritras länge, eller ja dem är fortfarande det efter sheltien) men när jag hittade rasen shetland sheepdog blev jag helt förälskad, haha. Dem är precis lagom storlek, inte någon stor hund, men inte liten heller. Dem är så otroligt fina och jag bara älskar pälsen, tänk vad mysigt att sitta i soffan och bara mysa in sig i den pälsen? Kär Dem verkar vara underbara och passar nästan alla. Lättlärd, nyfiken, alert och ja helt perfekt enligt mig. Efter allt jag läst (och det är ganska mycket hehe) så är jag helt hundra på att det är en shetland sheepdog jag vill ha. 

Att den oxå passar hela min familj då jag bor hemma är ju bra oxå x) Jag har verkligen fastnat för sheltien. Sen är dem aktiva, men i precis lagom mängd oxå… Som jag sa, helt perfekta enligt mig är dem ^^

Tarotstollan
0

Skulle vilja ha en Schipperke och en Dalmatiner.

För de har kommit fram genom uteslutningsmetoden. Vackra att titta på och roliga. Kul att jobba med utomhus och ganska så bra soffpotatisar när de inne.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

felzena
0

Mina drömhundar ligger just nu och tar upp all plats i säng och bara myser efter en lång promenad. Kommer inte på någon speciell drömhund/drömras just nu.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Nothronychus]
0

Grand danois, Bichon havanais <3

Eywa
0

Drömmer om först en DP-labrador som jag kan debutera på tävlingsplanen med. Hade varit så roligt med en arbetsvillig och matglad labbe som kan gå lös överallt och vara min följeslagare i vått och torrt :)

Som tredjehund efter labben önskar jag mig en Hollandse herdershond. Är djupt förälskad i rasen och så är dom ju såååå vackra! Hoppas :)

[TeamGolden]
0

Drömmer om en border collie tik.

IngaTrnqvist
0

Drömmen är en  berger des pyrénées à face rase-hane. Gärna en svart herre av större modell, som troligtvis kommer att heta Amani. 🙂

Pennybus
0

Jag drömmer om en blue merle aussir med relativt mycket vitt i ansiktet och klarblå ögon, gärna valltyp med mindre päls och självklart stubbsvans. Sedan Saluki- Åh vad många gånger jag nästan ångrar att jag valde Aussie istället, men sedan lockar ju Agilityn så sjukt mycket, och då blev det Aussien istället. Men någon dag ska jag äga en Saluki, någon dag!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

meerschweinchen
0

Min dröm hund är en borzoi tik som ska heta Holly. Troilgvis kommer det inte bli än på ett tag som jag skaffar en men jag vet att i framtiden kommer jag ha en för om denna ras har jag drömt om i flera, flera år……

Mvh Sabine

Ixectrona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har redan min drömhund.❤️
Jag brukar inte säga så annars, men Wikus är praktiskt taget perfekt - precis vad jag letade efter när jag skaffade honom, jättecharmig och framförallt så lyssnar han bättre än någon annan hund jag levt med, det är som att varje ord som kommer ur min mun är guld värt och han lär sig så mycket, så fort.

Men visst tusan "drömmer" jag om en North American Indian Dog, varghund som är selektivt avlad för att vara så varglik som möjligt, men samtidigt med ett så bra, hundlikt temperament som möjligt. (Och ja, de är lagliga i Sverige.)

Och Fila Brasileiro är en ras jag drömt om länge, men det blir inte förrän jag bor långt ute på vischan med mark och djur att försvara.😉

ComingTogether
0

Jag har en del favoritraser bl.a. Golden och aussie. Men då jag anser att Golden är alldeles för folkkär (främlingkär är kanske en bättre beskrivning), totalt underbara hundar men inte just nu. Aussien är också en av mina stora förälskelser, så om ett par år när jag har ett stadigare liv kommer jag nog att vilja ha även en aussie.

Vad är det då för perfekt hund jag drömmer om nu? 

*trumvirvel*

Vit Herdehund (långhårig), denna hund bockar av alla punkter på min lista. Stor, mycket päls, vit, naturligt ointresse i främlingar och är fäst vid sin ägare, precis som jag vill ha det. Dessutom finns inte mycket vall kvar i den rasen men tillräckligt mycket av de generna för att de ska vara otroligt lättlärda och kul att träna med. Självklart finns det olika individer, men jag är bombsäker på att när den dagen kommer, då jag ska köpa min första egna hund kommer jag att hitta den perfekta vita herden för just mig.

Så när jag slutar gymnasiet nästa år ska jag se hur snart jag kan köpa en hund. Det är ju trots allt en del faktorer som spelar in som ekonomi, utrymme, tid etc. Kanske dröjer det två år till? Det vet man aldrig. Men vad jag önskar mest i världen är att jag ska kunna ta med en hund när jag flyttar.

BlueBäst
0

Berner sennen. Är så himla kär i stora hundar, och just den här rasen är så himla söta och lite buffliga ocg så. Nämen seriöst jag är heeelt förälskad;)

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

[typellisch]
0

Hundar jag är intresserade utav pga utseende är yorkshireterrier, schäfer, pappilon… men lugn bara lugn, kommer aldrig göra ett spontant köp då jag inte tål päls. Och sen kan jag inte mycket om raserna i sig förutom att schäfer kräver mycket… men drömma efter utseende får man göra!

LostMySelf
0

Rottweiler!

Loveradio
0

En Staffe eller Amstaff drömmer jag om. Helst blå då jag tycker den färgen är grymt fin.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

MikkansBuse
0

Det har varit många tillfällen man har drömt om den perfekta hunden. Mina drömmar sneglade mycket på GD:s, då blå med vita tecken. Men oxå American staffordshire terrier, tiggrerad, med naturliga öron och svans. Så fina.
En spark på rumpan fick min dröm att slå om till något helt annat, som om några veckor kommer bli min drömhund, Aussien.