Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3075 ggr
Majken!
0

Kravfas i hundträning

Hur resonerar du kring krav i hundträning? Vad innebär det för dig och din hund?

myra82
0

Hur menar du?

Majken!
0

#1 Precis det jag skriver, dina tankar kring krav och kravfas vid hundträning.

[typellisch]
0

TS, menar du hur strikta vi är med våra träningar? Typ gå fint i koppel osv? Jag förstår inte heller riktigt vad du menar 🤔

Majken!
0

#3, nej, de flesta anser att inlärning består av inlärningsfas och kravfas, och det var det uttrycket jag tänkte diskutera. Det här var kanske fel forum för det.

[typellisch]
0

#4 Kanske inte alls var fel forum. Kanske bara jag, och någon till, som inte vet vad dom uttrycken betyder.

Reise
0

Jag anser de beror på vad hunden är redo för. Vet jag de är något vi repeterat och gjort i olika miljöer och att hunden är så säker på de, så vet jag också att jag kan kräva mer utav henne. Ibland så spelar min hund lite "dum" för att helst slippa, men jag vet att hon kan mer än vad hon vill prestera.

brukshundar
4

Jag anser att en kravfas måste man passera. Men man kan inte heller ställa krav förrän man vet sig säkert att hunden kan något.

Dessutom anser jag att det väldigt sällan bör ställas krav i olika grenar inför tävling, t.ex. tävlingslydnad (om hunden inte är van vid det i flera år och verkligen presterat), eftersom där anser jag det bara ska bygga på positiv inlärning! Dock kan man ju behöva vara mer tydlig ibland men det är en annan sak anser jag.

Men i vardagslydnad MÅSTE man ställa krav på ett helt annat sätt!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

myra82
0

Jag är också aktiv och tränar mycket med mina hundar men här om kring har jag aldrig hör de uttrycken…. men jag håller med #7

[Annamaja27]
6

Jag har ingen kravfas. Förstår hunden vad jag menar och är motiverad gör den det jag vill. Antingen förstår den inte eller motiverar jag dåligt. Det är mitt ansvar att motivera min hund.

Loveradio
0

Jag håller med dig #7

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Majken!
0

#7 Jag håller med dig i stort, men undrar ändå varför du skiljer på inlärningen och kravet vid t.ex tävlingslydnad och vardagslydnad?

Majken!
0

#9 Om hunden då inte är tillräckligt motiverad, går du in och lockar och pockar med den först? Och vad händer om den ändå inte vill?

[Timantis]
2

# 6

Hundar spelar inte dumma. Gör dom inte som man vill så beror det antingen på att dom inte kan, inte förstår eller inte är motiverade att göra det. De har upptäckt något annat som är mer intressant.

# 7 håller med men kravet jag ställer är att dom ska göra sitt bästa utifrån det dom kan. Vilket dom gör ifall motivationen/belöningen är rätt.

Reise
0

#13 Självklart inte, jag formulerade mig dåligt. Hon är inte speciellt motiverad till att träna, men jag vet att hon kan kommandot. Ung och intresserad av 100 andra saker än att öva sitt och ligg etc.

Maja2
1

Intressant fråga faktiskt. Hur ställer man krav på hunden? Vad är skillnaden mellan inlärningsfas och kravfas? HUR gör man skillnaden?

Själv kan jag nog tänka att det är att belöningarna kommer lite mer sällan, dvs: under inlärningsfasen kommer belöningarna tätt, men sedan lite mer sällan … det är den enda skillnad jag kan komma på att jag gör.

Lathundarna
1

Kravfasen för mig kommer när jag vet att hunden kan, men att det kan bli bättre. Även kallat millimeterträning eller detaljputs och hör enbart hemma inom vår träning.
I vardagen kallar jag det inte "kravfas" utan helt enkelt bara krav. Ett nej är ett nej, man kommer när man blir ropad på, man stannar när man blir tillsagd, man väntar på ett varsågod, etc. Skulle tippa på att den absolut största skillnaden är att i vardagen kommer det inte belöning titt som tätt utan det är bara nåt som ska funka för att vardagen ska funka.

Majken!
0

Tack för era tankar!

RedMonsters
0

Kunde inte sagt det bättre själv #16

Medarbetare på brukshundraser.

[Annamaja27]
0

Om min hund har svårt att utföra ett kommando så skulle jag säga att jag backar några steg i träningen för att se om hon klarar det då. Jag lockar inte eller slösar på mina kommandon om det ändå inte funkar för stunden.

Är hunden omotiverad så gäller det att fundera på varför. Hormoner, ålder, ont någonstans, trött, hållt på för länge, tråkig belöning mm mm.

Jag vill att träningen ska vara rolig för både mig och hunden och hunden talar snabbt om vad den tycker och jag anpassar mig till det.

MoaW
0

Jag går snarare efter förklaringsperiod och befästelseperiod. Kravfasen skulle väl möjligen komma efter befästelsen, men jag skulle se det som att jag brustit i befästelsen, dvs varför utför inte hunden det inlärda beteendet? Sen beror det ju på vad man menar med krav, på vilket sätt kan du kräva nånting av enhund? Kanske ses det som krav när jag tar undan min hund vid felbeteende (utesluta chans till förstärkning).

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Em_
0

Intressant fråga. Jag ställer krav när jag vet att hunden kan, men inte vill. Som andra har skrivit blir det mest i vardagslydnaden. Fast även när vi tränar mer åt lydnads hållet ger jag mig inte direkt. T.ex. om hunden är trött, har tröttnat på belöning, etc., och bara står och nosar i gräset när jag vill att den ska sitta, ger jag inte upp förrän den sätter sig. Jag vill inte avsluta träningen med att bli ignorerad. Sedan går jag hem och funderar på hur jag kan undvika att det blir så nästa gång.